وزیر جهاد کشاورزی:

از سال آینده محصولات هنرستان‌های کشاورزی را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از کشاورزان جوان عنوان کرد که درصدد تهیه طرحی برای خرید محصولات هنرستان‌های کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
از سال آینده محصولات هنرستان‌های کشاورزی را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم

اولین همایش ملی کشاورزان جوان با حضور سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: «متوسط سن کشاورزی در کشور ۵۳ سال است و باید تلاش شود کشاورزان ما برای آینده در گروه سنی ۴۰ سال باشند. برای این مهم برنامه داریم تا کشاورزان جوان تربیت شوند.»

وی افزود: «موضوع غذا امروز در دنیا قدرت است و رقابت بر سر موضوع امنیت غذایی کشورهاست. نگاه به کشاورزی نگاه مدرن است و نه سنتی، پس باید جذابیت خوبی برای حضور جوانان ایجاد شود. ما به فن‌آوری دانش نیاز داریم و جوانان تحصیلکرده برای بخش کشاورزی ضرورت هستند.»

وی افزود: «ما باید فصل جدیدی را شروع کنیم. بیش از ۴۰ هنرستان کشاورزی به همت سازمان تات راه اندازی شده و ۲۸۰ شرکت دانش‌بنیان داریم و حدود ۶ دهکده نوآوری و فناوری راه اندازی کرده‌ایم. از سال بعد مزارع نوآوری راه‌اندازی خواهیم کرد.»

ساداتی نژاد گفت: «از سال آینده صندوق حمایت از جوانان روستایی و عشایری را توسعه خواهیم داد. کانون‌های روستایی و عشایری را توسعه داده‌ایم و می‌خواهیم بنیاد کشاورزان آینده را راه‌اندازی کنیم. آقای علایی مقدم برنام‌رریزی کنند تا از کشاورزان زیر ۴۰ سال حمایت شود و برنامه جدیدی در این زمینه داشته باشند.»

وزیر جهاد کشاورزی گفت: «کشاورزانی که در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند مهم هستند و برنامه‌ای داریم تا از سال آینده اقدام به خرید تضمینی محصولات این هنرستان‌ها کنیم. امیدواریم سال ۱۴۰۲ اتفاق‌های خوبی بیافتد.»

عسگری: بخش کشاورزی 3 برابر بخش صنعت بازدهی دارد

محمد جواد عسگری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: «بخش کشاورزی مهم، حساس و تاثیرگذار است و کشور ایران به دلیل قابلیت‌های مختلفی که دارد اگر در نقشه راه خودش حرکت کند به نقطه مطلوبی خواهد رسید.»

وی افزود: «در مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی هم‌افزایی دارد و با توجه به اینکه این بخش سه برابر صنعت بازدهی دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.»

وی افزود: «چالش‌های پیش رو را با کمک هم باید برطرف کرد. نکته اول بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی است. در گذشته در این حوزه برنامه نداشتیم اما امروز شورای قیمت‌گذاری پای کار آمده و این مهم با هم‌افزایی شکل گرفته است. پیش از این تصمیم‌ها از بالا به پایین بود و حالا این رویه تغییر کرده است.»

رییس کمیسیون کشاورزی گفت: «موضوع مربوط به صادرات محصولات و مسایل مرتبط با بخش کشاورزی با هم‌افزایی حل می‌شود. بیمه محصولات کشاورزی به دلیل پرریسک بودن بخش کشاورزی مهم است. در بودجه ۱۴۰۲ رویکرد ما این است که در حوزه کشاورزی و ایجاد اشتغال، کارهای بزرگ انجام شود. موضوع کم‌آبی و خاک، بحران‌هایی است که باید مدیریت شود و این مهم به دست جوانان قابل مدیریت است. نیروهایی داریم که حوزه ستادی‌اند و برخی در صف هستند. برای تولید با کیفیت حتما باید نیروهای مجموعه صفی تقویت شود. در مراکز خدمات اعتبار در نظر خواهیم گرفت تا کمک شود و عزیزان انگیزه بیشتری داشته باشند.»

عسگری گفت: «امروز در حوزه مکانیزاسیون باید با نگاه جدی حرکت کنیم. بحث حقوق و مزایا را داریم. اگر بناست در این راستا به جایگاه مطلوب برسیم باید در این موضوع با درایت کار را دنبال کنیم.»

خیام نکویی: دانش‌بنیان شدن کشاورزی نیازمند جوانان آگاه و مشرف به موضوع کشاورزی است

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این نشست گفت: «ما جوانان را باید از نگاه معمار کبیر انقلاب مرور کنیم. بعد از پیروزی انقلاب حضرت امام نهادهای مختلفی را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف ایجاد کردند که مهمترین نهاد، سازمان جهاد سازندگی است. این سازمان برای پاسخگویی به نیازهای بخش کشاورزی و روستایی ایجاد شد.»

وی افزود: «بنیان این نهاد براساس جوانان است. میانگین سنی افرادی که دهه ۵۰ جهادسازندگی را ساختند جوانان بودند. ما وقتی شعار استقلال سیاسی می‌دهیم حلقه اصلی، استقلال اقتصادی است و در موضوع امنیت غذایی باید بتوانیم نیاز جامعه را تامین کنیم.»

خیام نکویی گفت: «در بیانیه گام دوم انقلاب که مخاطب اصلی آن جوانان هستند هم بر این مهم تاکید شده است. رهبری در این بیانیه گفته‌اند که ما وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده‌ایم و می‌فرمایند انقلاب اسلامی دارای انعطاف است. آرمان انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی است. رهبری جوانان محور تحقق نظام پیشرفت اسلامی می‌دانند.»

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: «دانش‌بنیان شدن کشاورزی نیازمند جوانان آگاه و مشرف به موضوع کشاورزی است و محوری‌ترین اصل امنیت غذایی نیروی انسانی جوان است و این مهم با طرح تربیت کشاورز جوان در حال انجام است. لزوم بازسازی نیروی انسانی، توجه به جوانان روستایی به عنوان رکن توسعه، توجه به زنان روستایی جوان، تربیت نیروی انسانی در هنرستان‌های کشاورزی است.»

وی گفت: «صندوق حمایت از جوانان روستایی و عشایری در سال آینده تشکیل می‌شود که برای حمایت توسعه فناوری در بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی پایدار است.»

ایزدخواه: ایده حمایت از کشاورزان جوان خوب است

روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: «کشور ما بیش از هرچیز نیازمند پل زدن میان آرمان و میدان است. اگر مشکلات کشور و پیچیدگی‌های کشور را ببینیم ناشی از کمبودها لزوما نیست بلکه آرمان‌ها آنگونه که باید در میدان قرار نمی‌گیرند و برای این مهم از جوانان می‌توان کمک گرفت.»

وی افزود: «امام فرموده‌اند که از ابتدای انقلاب تا امروز باید به جوانان متمسک شد و با به میدان آوردن مردم این مهم قابل انجام است. اگر جوانان میدان‌دار شوند مردم را هم در میدان وارد می‌کنند. حرکت‌های جهادی جوانان باید مورد توجه قرار بگیرد و برای تحقق الگوی ایرانی اسلامی جنبش‌های جوانان باید شکل بگیرد.»

وی با اشاره به اینکه اصالت با روستاست، گفت: «حرکت راه‌اندازی طرح حمایت از کشاورزان جوان ایده خوبی است. جوانان خودشان در کف روستا، سازمان‌های مردم‌نهاد را راه‌اندازی کردند. وزارت جهاد کشاورزی هم حمایت کرد و امیدوارم این مهم در همه کشور ترویج پیدا کند. در عرصه دانش‌بنیان‌ها و غیره هم جوانان هستند که پرچم‌دار هستند. باید کار را به تشکل‌های جوانان سپرد تا به ثمر بنشیند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار