درمان معتادان متجاهردر مراکز ماده ۱۶ چرخه باطلی است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی عنوان کردسیستم درمان در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ سیستم درستی نیست و چرخه درمان معتادان متجاهر در کمپ ماده ۱۶چرخه باطلی است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
درمان معتادان متجاهردر مراکز ماده ۱۶ چرخه باطلی است

فرهاد اقطار، مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با حضور در یک برنامه رادیویی در مورد معتادان متجاهر بیان داشت: مطالعات نشان می‌دهد کمتر از ۱۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند پس از ترک مصرف مواد تا ۶ ماه پاک می‌مانند و دوباره به اعتیاد بر می‌گردند.

وی افزود: پایه درمان معتادین باید بر روی درمان در مراکز ماده ۱۵ قرار گیرد و فرد برای درمان خود متقاعد شود، بر اساس آمار ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که در مراکز ماده ۱۵ درمان می‌شوند تا یک سال پاک می‌مانند.

اقطار با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ۸۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارند بیان داشت: ضروری است با توجه به بالا رفتن هزینه‌های درمان و نگهداری معتادین متجاهر در مراکز ماده ۱۶ مطالعه و پژوهشی با توجه به صرف بیت المال برای بررسی کارکرد این مراکز انجام شود تا از تکرار و انجام چرخه باطل ترک معتادین در این مراکز و صرف هزینه جلوگیری شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد کشور خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین قرار بود ۶ تا ۷ مرکز بزرگ ترک اعتیاد در کشور راه اندازی شود که استانداردهای درمانی را از مرکز بهداشت و استانداردهای مددکاری را از سازمان بهزیستی و استانداردهای امنیتی را از اداره زندان‌ها داشته باشند و افراد در آن مراکز درمان شوند ولی اکنون ۸۳ مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که چرخه ترک اعتیاد در آنها معیوب می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه در درمان معتادین توانمندسازی و جامعه پذیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بیان داشت: در شیوه ترک و درمان فعلی سیکل باطلی است که معتادان بازداشت و دوباره رها می‌شوند.

روح الله محبی آشتیانی، مسئول دفتر پیشگیری و درمان بهزیستی هم بیان داشت: درمان اعتیاد به دو شکل دارویی و غیر دارویی انجام می‌شود که درمان دارویی به جامعه پزشکی مربوط می‌شود و درمان غیر دارویی و روان درمانی توسط بهزیستی انجام می‌شود که در این راستا بهزیستی به منظور توانمندسازی و روان درمانی معتادان اقدام به اجرای طرح «مدیریت مورد» برای درمان معتادان بی بضاعت و کنترل این موضوع کرده است.

وی افزود: ‌ در اجرای طرح مدیریت مورد درمان و کاهش آسیب معتادان بی بضاعت به صورت تخصصی در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، اشتغال، درمان و مددکاری به معتادان خدمات ارائه می‌شود.

آشتیانی اظهار داشت: در سازمان بهزیستی تلاش بر اجرای طرح مدیریت مورد و توانمندی بیمارانی است که از چرخه درمان اجباری خارج شده‌اند تا با پیوسته بودن درمان افراد به سمت توانمند سازی بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار