معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

کمبود 60 هزار مربی پرورشی در مدارس کشور

در ۱۱۴ هزار مدرسه فقط ۴۵ هزار مربی تربیتی وجود دارد/۷ هزار نفر از این مربیان در معرض بازنشستگی هستند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از کمبود 60 هزار مربی پرورشی در مدارس کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
کمبود 60 هزار مربی پرورشی در مدارس کشور

اصغر باقرزاده در حاشیه مراسم گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز تصمیم گرفتیم که تمامی ارکان تربیت در مدرسه به این مراسم دعوت شوند. اولین رکن تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران خانواده است و سعی ما بر این بوده تا خانواده‌های برتر در این مراسم حضور داشته باشند. پس از خانواده رکن دوم مدرسه است و تمامی عوامل مدرسه اعم از مربیان، ‌مشاورین و عوامل مختلف دیگر نیز دعوت شدند. همچنین از بیرون از مدرسه برخی از نهادها، ارگان‌ها، نیروهای جهادی و گروه‌ها که نقشی اسای در تربیت دارند نیز در این مراسم حضور دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت حوزه همه است و تمامی افراد باید نقش خود را نسبت به این مسئله ایفا کنند،‌ عنوان کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی دعوت از همه عزیزان، شنیدن تجریبات،‌ نظرات، ایده‌ها و خلاقیت‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مراسم گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی از خلاقیت‌ها و فعالیت‌های ویژه دانش‌آموزان هم رونمایی شد، عنوان کرد: دانش‌آموزان عزیزی که در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی ، علمی و ... آثاری داشتند، اقدام به عرضه این آثار کردند و آن‌ها را در اختیار مربیان خود قرار دادند.

باقرزاده با تاکید برحل چالش‌های موجود در حوزه امور تربیتی، گفت: تمام تلاش ما این است تا چالش‌های شناسایی شده که از سال‌های قبل باقی مانده، برطرف شود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، بحث تامین نیروی انسانی است. نیروی انسانی که دارای توانمندی و صلاحیت‌های حرفه‌ای باشد. همچنین تعداد و کمیت آن نیز مدنظر است. خوشبختانه در رابطه با جذب نیروی انسانی مجوزهای اولیه دریافت شده و ان‌شالله به زودی شرایط جذب اعلام می شود تا پس از شرکت در آزمون و فرایند جذب و گزینش در مدارس حاضر شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین باید به مشاورینی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند فضایی داده شده که در فضاهای پرورشی مانند مدرسه، اردوگاه‌ها و مراکز مشاوره حضور یابند تا قبل از اتمام دوره تحصیل با فعالیت‌ها بیشتر آشنا شوند.

وی با تاکید روی این موضوع که برای 114 هزار مدرسه در سراسر کشور فقط 45 هزار مربی تربیتی وجود دارد، گفت: نزدیک به هفت هزار نفر از این مربیان در معرض بازنشستگی هستند بنابراین با کمبود شدید مربی پرورشی و مشاوره روبرو هستیم، هرچند روش‌های موقتی و موثر داریم اما بازهم کافی نیست. برای مثال با استفاده از مربیان طرح امین است حدود 15 تا 25 هزار روحانی تربیت شده و آموزش دیده به عنوان مربی تربیت شده راهی مدارس شدند اما این راهکار پایدار نیست.

باقرزاده افزود: راهکار پایدار جذب نیروی انسانی جدید است. ان شالله با توجه به نیاز اطلس جغرافیایی کشور این موضوع حل خواهد شد. در وهله اول مجوزهایی از سازمان امور استخدامی برای جذب حدود 11 هزار مربی تربیتی اخذ می‌شود تا به جمع مربیان تربیتی کشور اضافه شوند.

وی در خضوض نحوه جذب این 11 هزار مربی تربیتی نز خاطرنشان کرد: افراد متقاضی در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و پس از قبولی در آزمون در مصاحبه شرکت خواهند کرد و در نهایت پس از قبولی به جمع مربیان اضافه می‌شوند. البته این نکته لازم به ذکر است که فرایند جذب مربیان تربیتی متفاوت از باقی بخش‌ها است، در این فرایند باید مربی دارای ویژگی هایی باشد تا بتوانند در جمع دانش‌آموزان قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه با کمبود 60 هزار مربی پرورشی در کشور مواجه هستیم، به نقش خانواده‌ها در امر تربیت اشاره کرد و گفت: خانواده مهم ترین رکن تربیت در نظام اسلامی است، بنابراین از خانواده‌های محترم خواهش می کنیم همانطور که مطالبه‌هایی را مطرح می کنند، در رابطه با مباحث تربیتی نیز مطالباتی داشته باشند. وطیفه ما این است که در راستای خواسته‌های خانواده‌ها که در رابطه با مهارت‌های زندگی و آشنایی با اخلاق اجتماعی است، تلاش کنیم و خانواده‌ها ما را یاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار