رئیس سازمان سنجش خبر داد؛

نتیجه اولیه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ اوایل هفته آینده اعلام می‌شود

۶۷ نفر در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ دستگاه داشتند که نتوانستند استفاده کنند/ آزمون آیلتس لغو نشده بلکه تعلیق شده است/ برای آزمون‌های ارشد و دکتری اینترنت قطع نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش کشور از اعلام نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در اوایل هفته آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه اولیه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ اوایل هفته آینده اعلام می‌شود

عبدالرسول پورعباس در ابتدای نشست خبری خود که به مناسبت برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت ما برای برگزاری این دو آزمون، از حدود ۲ ماه پیش برای چاپ سوالات آزمون‌های ارشد و دکتری آغاز شده است. مجموع این دو آزمون حدود ۵۰۰ کد رشته محل است. ۲۴۷ کد رشته محل در دوره دکتری و ۱۳۴ کد رشته در دوره کارشناسی ارشد است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه 4 ماه است که نیروهای سنجش در قرنطینه هستند، ادامه داد: آزمون سراسری را پشت سر گذراندیم و به جز آن تعداد محدودی که تلاش کرده بودند با خود تجیزات بیاورند تا امروز موردی را کشف نکردیم که بگوییم تقلبی صورت گرفته است و تمام کنترل‌ها نشان از سلامت برگزاری آزمون سراسری است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تجمیع آزمون‌ها ادامه داد: در تقویم آزمون‌ها که تابستان اعلام شد برنامه‌ای را برای تجمیع آزمون‌ها داریم که اولین آن آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری است و بعدی‌ها هم در سایر آزمون‌ها دنبال می‌شود.

برگزاری نخستین آزمون تمام الکترونیک به صورت آزمایشی در گروه علوم تجربی

پورعباس همچنین از برگزاری اولین آزمون تستی چراغ خاموش در حوزه الکترونیک خبر داد و گفت: اولین آزمون تستی به‌طور چراغ خاموش انجام شد و جواب مثبت گرفتیم. راهکار و نقشه راه را دریافتیم که بتوانیم به‌شکل گسترده‌تر برگزار کنیم.

ایجاد سامانه طراحان سوال در سازمان سنجش

وی ادامه داد: اولین گام طراحان سوال بود که سامانه‌ای کشوری به همین نام طراحی شده است و همه افرادی که در حوزه طراح سوال هستند به‌شکل تمام الکترونیک عمل می‌کنند. سامانه یکپارچه کشوری است که شامل طراحان و داوران سوال است. از اساتید در حوزه آزمون‌های ارشد و دکتری و آزمون سراسری از آموزش و پرورش ما شرکت کنند و این سامانه پشتیبانی شود تا بانک سوال قوی که پیش‌نیاز آزمون‌های سراسری است، در اختیار قرار بگیرد و اگر بانک قوی سوالات وجود داشته باشد هر لحظه می‌توان آزمون سراسری برگزار کرد.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، این سامانه به دو سامانه طراحی آزمون و برگزاری آزمون متصل خواهد شد و در یک قالب مشخص آزمون در دو سه ساعت به صورت الکترونیک برگزار می شود.

پورعباس تصریح کرد: در آزمون های الکترونیک ابزارهای الکترونیک ترکیبی از برخط و غیر برخط هستند و هیچ داوطلبی به اینترنت متصل نمی شود و تنها کدهای مشخص آزمون در زمان آزمون ارسال می شود و کد مشخص سیستم در زمان پاسخ به سوال برداشته می شود و ابتدا داوطلب به ۱۰ سوال به صورت آزمایشی پاسخ می دهد و پس از آمادگی آزمون آغاز می شود. هر سوال پس از پاسخ داوطلب محو می شود و دیگر امکان تقلب وجود ندارد. در آزمون الکترونیک هیچ سوالی لو نمی رود و تنها احتمال تقلب جایگزینی افراد است که با ایجاد سیستم هویت سنجی این امکان هم از بین می رود. پاسخنامه های داوطلبان پس از پایان آزمون در لحظه در سنجش قابل مشاهده است. در این پروسه به جای قطعی اینترنت باید اینترنت تقویت شود.

اعلام زمان نتایج نوبت اول آزمون سراسری 1402

وی در ادامه اظهار کرد: نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ نوبت اول، اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد. نتایج به شکل خام است و رتبه هم به کسی داده نمی‌شود. نمرات خام با نمرات خام آموزش و پرورش تراز می‌شود و اگر داوطلبان در آزمون تیرماه عملکرد بهتری داشتند، نمره آن ملاک عمل است تا بتوانند در تابستان سال آینده انتخاب رشته کنند.

آزمون سراسری در نوبت تیرماه ۱۴۰۲ به صورت کاغذی است

وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری در نوبت تیرماه ۱۴۰۲ به صورت کاغذی است ولی برای آزمون های بعدی برای برگزاری به صورت الکترونیک در حال برنامه ریزی هستیم. امیدواریم برگزاری آزمون الکترونیک به آزمون های ۱۴۰۳ برسد. بعد از عید نوروز ۱۴۰۲ فراخوانی برای ثبت نام در آزمون های آزمایشی الکترونیک اعلام می شود تا داوطلبان بتوانند در این آزمون های آزمایشی شرکت کنند و تمرین کنند.

رئیس سازمان سنجش درباره جزئیات اولین آزمون تمام الکترونیک کشوری که به صورت پیش تست برگزار شد، گفت: این آزمون یک آزمون طراحی شده مانند کنکور در رشته تجربی بود که دروس اختصاصی مورد آزمون قرار گرفتند. تعدادی داوطلب با معرفی آموزش و پرورش به صورت گزینشی در این آزمون در ۴ شهر شرکت کردند و سامانه آزمون را تست کردند.

پاسخ به شائبه‌های فروش سوالات کنکور در فضای مجازی

وی در ادامه سخنان خود درخصوص شایعات فروش سوالات کنکور در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی می خواهند داوطلبان و خانواده ها را از نظر روحی روانی و اعتماد به سیستم دچار خدشه شوند. طبیعی است که این شایعات را می سازند. هنوز آزمون شروع نشده بود می گفتند سوالات دست ماست. برخی از این شبکه ها را به دلیل اینکه در خارج از کشور هستند را نمی توان رصد کرد اما حرف زیادی در این زمینه می زنند اما باور مردم نشان داد که به سنجش اعتماد دارند. در سال گذشته از طریق سیستم تقلب یاب و نظارت های فنی کشفیاتی داشتیم اما درباره نوبت اول کنکور۱۴۰۲ که در دی ماه برگزار شد تاکنون چیزی پیدا نکرده ایم. آن ۶۷ نفری هم که دستگاه داشتند به دلیل اینکه ارتباطی برقرار نشده بود کلافه شده بودند و همین کلافگی آنها سرجلسه آزمون موجب شناسایی آنها شد.

پورعباس تصریح کرد: دستگاه های سیگنال یاب وقتی کار می کنند که دستگاه های تقلب کار کنند و ارسال پیام داشته باشند از همین رو به دلیل رد و بدل نشدن پیام هم این دستگاه ها سیگنالی پیدا نکردند. ضمن اینکه یکی از مهمترین کارها قطعی اینترنت و تنوع چیدمان سوالات به صورت گسترده بود. یک فرد از دفترچه کنکور عکس گرفته بود که همان هم در سر جلسه دستگیر شد و شبکه پشتیبانی آن متلاشی شد. نکته دیگر هم این بود که به دلیل اینکه پاسخنامه ها کمتر از یک ساعت جمع می شد متقلبان فرصتی برای تقلب و ارسال و دریافت پیام نداشتند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت در کاهش تخلف و تقلب در کنکور سراسری گفت: قطعی اینترنت انصافاً اثرگذار بود و برای داوطلبان و خانواده ها آرامش بخش بود. این اطمینان را به داوطلبان داد که در رقابت سالمی شرکت کردند و رضایت آنها را فراهم کردیم و این امید را ایجاد کردیم که حقی ناحق نشود. بررسی های ما نشان می دهد که در چند کشوری که آزمون سراسری به شکل ما برگزار می کنند مانند چین ضمن استفاده از جمر یا مسدود کننده و سیگنال کورکن، در زمان برگزاری آزمون اختلال اینترنت وجود دارد.

برای آزمون‌های ارشد و دکتری اینترنت قطع نمی‌شود

پورعباس گفت: برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ قطعی اینترنت نخواهیم داشت.

وی در ادامه درخصوص قطعی اینترنت در زمان نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه ۱۴۰۲ نیز گفت: تا زمانی که سیستم های امنیت آزمون کامل نباشد و آزمون ها به صورت کامل الکترونیک شود امکان تقلب وجود دارد و تقاضای قطعی اینترنت در زمان نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه ۱۴۰۲ را به دولت ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان سنجش درباره تامین زیرساخت های آزمون های الکترونیک گفت: هر داوطلب یک مانیتور در اختیار دارد و به اینترنت هم متصل نیست. صفحه طراحی شده برای پاسخگویی به سوالات از شادابی ظاهری برخوردار است و یک ظرفیتی برای این موضوع طراحی کردیم. نمونه های خارجی آزمون های الکترونیک در ۵ روز یا ۹ روز برگزار می شود بنابراین نیاز نیست همه به صورت همزمان در آزمون شرکت کنند بلکه سوالاتی که از یک وزن و روایی مشخصی برخوردارند برای آزمون ها استفاده می شوند.

حوزه‌های اجرایی پاشنه آشیل آزمون‌های الکترونیک

وی با بیان اینکه حوزه های اجرایی پاشنه آشیل آزمون های الکترونیک هستند، گفت: در این مسیر در حال مذاکره با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. همچنین در حال کار بر روی سیستم مبتنی بر موبایل هم هستیم.

آزمون آیلتس لغو نشده بلکه تعلیق شده است

پورعباس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آزمون آیتلس و حواشی آن توضیح داد: آزمون آیلتس لغو نشده بلکه تعلیق شده است. دلیل آن هم مشکلاتی بوده که اعتبار کشور را با مشکل مواجه کرده بود. در حال مذاکره با طرف خارجی هستیم تا نظارت تخصصی و امنیتی لازم برای این آزمون فراهم شود. یک از هم گسیختگی در آزمون آیلتس ایجاد شده بود و نقش سازمان سنجش هم کم رنگ شده بود. مذاکرات به زودی به نتیجه می رسد و تا پایان سال اطلاعیه ای برای ثبت نام جدید صادر می شود. در حال حاضر هم ظرفیت ثبت نام تکمیل است اما برای سال آینده ثبت نام جدید صورت می گیرد. پیشنهاد ما این بود که همانطور که آزمون تافل به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می شود آیلتس هم به صورت الکترونیکی برگزار شود و شکل کاغذی آن حذف شود.

وی ادامه داد: وقتی فردی جایگزین می رود امتحان می دهد و یا سوالات به صورت کاغذی به بیرون درز می کند حتما امنیت آزمون دچار خدشه است و این اعتبار جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری آزمون زیر سوال می برد و این برای کشور اصلا خوب نبود. اینکه گفته می شود آزمون آیتلس به دلیل موج مهاجرت لغو شده است، صحت ندارد و ما در سازمان سنجش به این موضوع که هر کس به چه منظوری در آزمون آیلتس شرکت می کند کاری نداریم. هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و هیچ سیاستی هم دیکته نشده است و تنها سلامت آزمون خدشه دار می شد که بیش از این برای کشور خوب نبود.

سهمیه کنکور برای زلزله‌زدگان خوی

رئیس سازمان سنجش همچنین به سهمیه زلزله زدگان شهرستان خوی اشاره کرد و گفت: سهمیه وقایع غیرمترقبه در کنکور برای آزمون سراسری اعمال می شود و در آزمون های ارشد و دکتری استفاده نمی شود و داوطلبان شهرستان خوی هم تا سه سال از این سهمیه برخوردار هستند.

پورعباس درباره نظرات مخالف داوطلبان کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه در سال ۱۴۰۰ با عجله ابلاغ شد و پس از آن در خردادماه ۱۴۰۱ نقاط ضعف آن اصلاح شد. مصوبه نقطه ضعفی ندارد اما نکته مورد اعتراض داوطلبان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است که این موضوع هم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت رصد قرار دارد. سوابق تحصیلی یک شمشیر دولبه است و اگر آموزش و پرورش خوب عمل کند مصوبه به خوبی اجرا می شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رصد می کند و به تازگی جلسه ای برای پیگیری این موضوع برگزار شده است و پس از برگزاری نوبت دوم کنکور، اثر آن مشخص می شود و در آن زمان گزارش نهایی ارائه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار