سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سازمان بهزیستی کشور، نهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها در استان فارس با حضور افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل و معاون پیشگیری بهزیستی فارس، کارشناسان پیشگیری از معلولیت‌ها ی بهزیستی، اساتید و پزشکان فعال در حوزه ژنتیک از سراسر کشور، در روزهای دوم و سوم اسفندماه با همکاری موسسه ماد در شیراز در حال برگزاری است.

صفاری فرد در این همایش ضمن تشریح عملکرد و فعالیت های سازمان بهزیستی کشور در برنامه های غربالگری به اجرای برنامه های غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان با توجه به روند پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: در پیشگیری از معلولیت ها انجام مشاورات ژنتیک مهم ترین اقدام است.

وی از راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با استفاده از این سامانه خانواده اطلاعات خود را در سامانه وارد می کنند و درصورت تشخیص نیاز به پیگیری جهت انجام آزمایشات و بررسی های گسترده تر ارجاع انجام می شود.

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس نیز با تاکید بر اینکه هزینه پیشگیری کمتر از درمان است گفت:در استان فارس ۵۴۰۰۰ پرونده افراد دارای معلولیت بررسی شده که بیانگر دخیل بودن ۵۴درصدی اختلالات ژنتیک در بروز معلولیت ها است که با انجام مشاورات ژنتیک و انجام غربالگری قابل پیشگیری است.

مدیر کل بهزیستی فارس ادامه داد: بهزیستی فارس برای انجام خدمات مشاوره ژنتیک از خانواده های نیازمند، حمایت مالی دارد و در سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در راستای ارائه خدمات مشاوره ژنتیک هزینه کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نطارت بهزیستی فارس فعال هستند و از پزشکان علاقمند به فعالیت در این حوزه به منظور دریافت مجوز و همکاری دعوت می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار