مشاور استاندار آذربایجان شرقی خبر داد:

ایجاد مرکز صادرات تولیدات فناورانه در استان

جبران عقب ماندگی آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان

تبریز (پانا) - مشاور استاندار آذربایجان شرقی از جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه دانش بنیان و ایجاد مرکز صادرات تولیدات فناورانه در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد مرکز صادرات تولیدات فناورانه در استان

عبدالرضا فلاح در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ساماندهی حوزه دانش بنیان، تعریف سند توسعه در این زمینه، میدان دادن به بخش خصوصی و تعریف منابع مالی از جمله اقداماتی است که برای جبران عقب ماندگی های حوزه دانش بنیان انجام شده است.

وی اذعان کرد: در راستای ساماندهی حوزه دانش بنیان، ستادی برای این حوزه در استان شکل گرفته و پنج کمیته آن در حال حاضر فعال شده است و لذا سند توسعه هم به منظور مسیر در حرکت رشد، تعریف و تهیه شده تا راهنما و راهبر استان در حوزه دانش بنیان باشد.

فلاح اظهار کرد: ماهیت حوزه دانش بنیان مدل اوپن است تا همه بازیگران بتوانند از فضای باز شده استفاده کنند و لذا برای بخش خصوصی نیز این امکان فراهم شده تا با حمایت از ایده ها و سرمایه گذاری در این حوزه، هم سود خود را تضمین کند و هم به رشد این حوزه کمک کرده باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای فروش و بازاریابی و صادرات، برنامه ویژه ای طراحی شده تا GDP استان از محل شرکت های دانش بنیان را افزایش داده شود و لذا در راستای فرهنگ سازی در بین شرکت های دانش بنیان باید این شرکت ها برای رشد، توسعه و جذب منابع مالی باید سرمایه پذیر باشند، در مسیر سوددهی گام بردارند و پیشنهادات سرمایه گذاران را برای تولید انبوه و یا خرید دانش تولید به هیچ وجه رد نکنند.

وی از راه اندازی دهکده فناوری کشاورزی در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۵ شرکت در این دهکده فعال هستند که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ شرکت خواهد رسید و لذا برای سال آتی نیز پیش بینی شده که تعداد شرکت های فعال در این دهکده به صد شرکت برسد.

فلاح بر ایجاد مرکز صادرات تولیدات فناورانه در استان تاکید کرد و اظهار کرد: ۲۸۳ شرکت دانش بنیان در حال حاضر در استان فعال است که سعی داریم به منظور صادرات تولیدات این شرکت ها، تا پایان سال جاری این مرکز را به بهره برداری برسانیم.

مشاور استاندار در رابطه با برگزاری نمایشگاه رینوتکس در سال آینده به صورت ملی در پایان خاطرنشان کرد: دبیرخانه دایمی این نمایشگاه در استان در حال راه اندازی است و برگزاری این نمایشگاه نیز در تقویم ملی ثبت شده است و این اتفاق بزرگی برای شرکت های دانش بنیان استان است.

بودجه ای لایق به پارک علم و فناوری اختصاص داده نشده است

همچنین در ادامه این جلسه سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در سیستم فناوری به همت دوستان حاضر در این عرصه فعالیت های عظیمی صورت گرفته است؛ تعداد مراکز رشد وابسته به پارک تعداد 21 عدد است اخیرا تصمیم داریم مراکز رشدی متمرکز بر بخش های خصوصی را به کار گیریم که با شرکت های مختلفی در این راستا همکاری خواهیم داشت. ما در تعداد شرکت های دانش بنیان دارای رتبه 5 کشوری هستیم که تلاش می کنیم تا 4 سال آینده بعد از استان البرز استان آذربایجان شرقی حائز رتبه دوم باشد چراکه استان البرز از قبل از انقلاب در حوزه دانش بنیان فعالیت داشته اند که این امر تا به امروز نیز تداوم داشته است.

وی افزود: 3 ملیارد 599 میلیون دلار صادرات داشته ایم که شرکت های مستقر در پارک عهده دار این مهم بوده اند؛ در 5 ماهه اخیر در رابطه با منابع بودجه لایق پارک علم و فناوری استان اختصاص داده نشده است و بواسطه تلاش های همکاران در سطح استان بودجه فناوری از رتبه 11 به رتبه 3 کشوری بعد از استان های خراسان و اصفهان صعود کرده است که می تواند باعث حل مشکلات موجود شود.

این مقام مسئول در حوزه فناوری با اشاره به بحث جرایم ساختمانی ادامه داد: از طرف شهرداری منطقه یک برای پارک علم و فناوری 4 میلیارد تومان جریمه وجود داشت که با همکاری اعضا شورای شهر بدنبال این هستیم که در سال دانش بنیان این مشکل را نیز حل کنیم؛ شرکت های تازه تاسیس که در پارک مستقر شده اند مطابق ماده 97 قانون باید اظهار نامه خود را تکمیل کرده و بمدت 5 سال از دادن مالیان معاف خواهند شد.

وی با اشاره به برنامه های آتی پارک علم و فناوری افزود: شرکت هایی که علاقه مند به استقرار در پارک هستند نباید ایده محور پیش بروند بلکه باید محصول محور و یا نیاز محور پیش بروند تا بتوانند مشکلات استان را حل کنند که زمینه این موضوعات نیز در سایت علم و فناوری قرار داده شده است و عزیزان می توانند با مراجعه به سایت از آنها مطلع شده و راهکار های خود را ارائه دهند؛ به ایالت پکن سفری خواهیم داشت تا بتوانیم از زنجیره های صنایع غذایی این کشور بازدید کنیم و از پیشرفت های آنها جهت توسعه استان استفاده نمائیم. شهرک سولکووای مسکو نیز علاقه مند است تا در حوزه قطعه سازی با پارک علم و فناوری استان همکاری داشته باشند.

به دلیل فعالیت های اخیر در ارومیه و زنجان نیز علاقه دارند در تبریز حضور داشته باشند که متاسفانه ما محدودیت فضای کارگاهی و دفتری داریم؛ قرار است تا فضای دفتری بواسطه فضای خالی دیگر ارگان ها که راکد مانده اند در اختیار پارک قرار گیرد و در خصوص مشکلات کارگاهی نیز می توان با توسعه فیزیکی باید از آزاد راه تبریز، سهند استفاده بیشتری داشته باشیم. اگر ما بتوانیم چالش فضای کارگاه را حل کنیم فضا محیا است تا بتوان از ظرفیت های پارک علم وفناوری بطور کامل استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار