بررسی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ در گفت‌وگوی پانا با اولاد، کارشناس:

مدیریت قیمت مصالح گام اول کنترل قیمت مسکن

تهران (پانا) - یک کارشناس مسکن معتقد است که در سال 1402 قیمت مسکن متأثر از شرایط تورمی بالا خواهد رفت مگر اینکه قیمت مصالح مدیریت شود تا تولیدکننده مسکن انگیزه ساخت‌وساز پیدا کند.

کد مطلب: ۱۳۴۳۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت قیمت مصالح گام اول کنترل قیمت مسکن

محمود اولاد، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره قیمت مسکن در سال 1402 گفت: «با توجه به آنچه در یک سال اخیر بازار مسکن با آن روبه‌رو شده است نمی‌توان انتظار پایین آمدن قیمت مسکن را داشت. براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده متوسط قیمت مسکن در آذرماه فقط در منطقه یک به بیش از 80 میلیون برای هر مترمربع رسیده است و این متأثر از شرایط تورمی کشور است.»

دلایل افزایش قیمت مسکن

اولاد با اشاره به اینکه تورم منجر به افزایش کالاهای اساسی و همچنین مسکن شده است، اظهار کرد: «دلایل زیادی برای بالا رفتن قیمت مسکن در سال آینده وجود دارد. موضوع کاهش تقاضای مصرف‌کننده‌های واقعی مسکن از یکسو باعث شده تا با جهش عجیبی که مسکن در یک سال اخیر تجربه کرده است دیگر مصرف‌کننده واقعی توان ورود به بازار را ندارد. از سوی دیگر تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن برای حفظ ارزش واقعی سرمایه بالا رفته است و چون عرضه به حد کفایت نیست درنتیجه افزایش کاذب قیمت مسکن به وجود آمده است.»

تولیدکننده‌های مسکن بی‌انگیزه شده‌اند

این کارشناس مسکن اظهار کرد: «در 8 سال اخیر شاهد ریزش تولید مسکن بوده‌ایم. در اوایل دهه 90 نیازسنجی‌ها مشخص کرد که سالانه نیاز به 80 هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد ولی در شرایط فعلی تولید آپارتمان نصف این عدد است.»

وی عنوان کرد: «دلیل اصلی کاهش تولید آپارتمان را باید در قیمت مصالح جستجو کرد. هزینه‌های ساخت مسکن بالا رفته به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذار دیگر انگیزه‌ای برای تولید آپارتمان ندارد.»

قیمت مصالح مدیریت شود، آپارتمان تولید می‌شود

وی گفت: «در شرایط کنونی اگر قیمت مصالح ساختمان و هزینه‌های آن مدیریت شود قطعاً شاهد رونق تولید مسکن خواهیم بود. در این صورت عرضه مسکن تا حدودی به تقاضا نزدیک می‌شود و بعداز آن می‌توان به فکر راهکارهای اساسی برای کنترل قیمت مسکن کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار