برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تشریح شد؛

آغاز رویش نوشتن ۴۴ رمان با عنوان «باغ رمان ایرانی» و «اثرخانه»

تهران (پانا) - محمدرضا شرفی خبوشان در نشست خبری اعلام برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح برنامه های این مرکز پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۴۲۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز رویش نوشتن ۴۴ رمان با عنوان «باغ رمان ایرانی» و «اثرخانه»

نشست خبری اعلام برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، تیمور آقامحمدی دستیار ویژه مدیرکل در سالن و محمود حبیبی کسبی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

تیمور آقامحمدی در ابتدای نشست با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و یادی از شاعران و نویسندگان حوزه هنری که ارزوی انقلاب ایرانی را داشتند، گفت: در اغاز دوره تحولی مرکز افرینش‌ها با تمام توان کوشیدیم که خدمتگزار دستاوردهای بجا مانده از این اتفاق بزرگ باشیم به همین مناسبت با نگاه به اولیوت‌ها و خط مشی‌های حوزه هنری با نگاهی به استان‌ها، برنامه‌هایی را مدون کردیم که آقای شرفی خبوشان آنها را تشریج می‌کند.

شرفی خبوشان با گرامیداشت چهل‌چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: در برنامه‌هایی که در چهل‌وچهارمین سالگرد تدارک دیده شده، نگاه ویژه به بخش از حضور جدی ادبیات انقلاب تسلامی وجود داشته چراکه بخش مهمی از پیام‌های انقلاب بر دوش شاعران نویسندگان انقلابی از سال‌های پیش از بهمن ۵۷ بوده است. بنابراین وقتی صحبت از برگزاری مناسبت‌هایی برای سالگرد پیروزی انقلاب می‌شود قطعا برنامه‌هایی برای
شاعران و نیسندگان در خط مقدم این برنامه‌ها بوده و هستند.

وی تشریح کرد: برنامه‌هایی که می‌شود برای سالگرد تدارک دید، چند دسته هستند؛ برنامه‌هایی که در همان ایام پیروزی که مناسبتی نامیده می‌شوند، برگزار می‌شوند و موقوف و متمرکز در ایام هستند اما برخی دیگراز برنامه‌ها هستند که به میمنت پیروزی انقلاب، استارت خورده می‌شود و در طول سال ادامه پیدا می‌کنند. در واقع برنامه‌های پایدار و موقت داریم که شامل تبیینی، ترویجی و پژوهشی هستند.

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به برنامه‌هایی که در ایام انقلاب افتتاح می‌شوند، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها، افتتاحیه سامانه جامع تقد و تحلیل آثار ادبی با عنوان «اثرخانه» است تا قرار است مدرسه بزرگی برای شاعران و نویسندگان باشد تا جوانان نویسندگی را تجربه کند و به جمع شاعران و نویسندگان بپیوندند. سامانه «اثرخانه» در نوع خود مدرسه همگانی شعر و داستان است و در نوع خود جدید است و ۱۷ بهمن ماه در تماشاخانه ماه با حضور اساتید و مربیان کشوری افتتاح خواهد شد. پس از افتتاح تمامی علاقمندان می‌توانند اثر خود را بارگزاری کنند و شاهد نقد به‌روز آن باشند. در واقع، اثرخانه تحقق نوعی عدالت آموزشی در حوزه شعر و داستان است.

وی در ادامه به برنامه پایدار دیگری اشاره و بیان کرد: آغاز رویش ۴۴ رمان با عنوان «باغ رمان ایرانی» است که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ بهمن ماه در تماشاخانه مهر افتتاح خواهد شد. این برنامه، حرکتی در جهت نوشته شدن رمان‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی توسط رمان‌نویسان اولی است. در باغ رمان ایرانی، ۴۴ نفر در سطح استان‌ها شناسایی شدند و کار نوشتن رمان‌های خود را تحت نظر اساتید کارشان را انجام می‌دهند و رمان آنها توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: آغاز چنین کاری نیازمند مقدماتی است که این مقدمات را بر مبنای آنچه در توان داشتیم مهیا کردیم و این به لحاظ آموزش در سطح کشوری میسر شده است. همچنین در این برنامه، از سیدحسن حسینی ارسنجانی تقدیر خواهیم کرد و به طور نمادین نهالی را در باغ حوزه هنری خواهند کاشت.

وی اظهار کرد: جشنواره داستان و شعر انقلاب اسلامی تحت عنوان جایزه امیرحسین فردی را خواهیم داشت که سیزدهمین دوره برگزاری‌اش را در چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب را خواهیم داشت که دو سال به دلیل کرونا برگزار نشده است. نزدیک به نیم میلیارد تومان به آثار برتر این دوره جایزه خواهیم داد. برای رمان بزرگسال ۲۰۰ میلیون تومان، نوجوان ۱۰۰ تومان، برای مجموعه شعر ۱۰۰ میلیون و مجموعه شعر نوجوان ۵۰ میلیون تومان جایزه خواهیم داد.

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌های تبیینی، ترویجی و پژوهشی نیز چندین برنامه داریم، گفت: این برنامه‌ها به دستاوردهای انقلاب می‌پردازند که شامل برنامه لاله هزار ساله، برنامه تحلیل شعار و شعارنویسی تحت عنوان لحن دیوارها، برنامه تحلیل دستاوردهای انقلاب با عنوان در کوچه‌های انقلاب و برنامه دیگر، برگزاری نمایشگاه سیاری از دستاوردهای حوزه هنری و فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی در زمینه ترجمه آثار به زبان‌های مختلف است. حدود ۱۰۸ نفر از نویسندگان، شاعران، منتقدان و صاحب‌نظران درگیر برنامه‌های مرتبط با مرکز آفرینش‌های ادبی هستند که برای جامعه ۴ هزار نفری برنامه‌ها را اجرا خواهند کرد.

در پایان نشست، محمود حبیبی کسبی نیز درباره عصرشعرهایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: سلسله‌ برنامه‌های شب‌های اتقلاب که امسال چهارمین دوره‌اش برگزار می‌شود و به جهت گستردگی برنامه و درگیری با کرونا چند سالی برگزار نشد اما سه دوره قبلی با هم‌فزایی مراکز و ارگان‌ها برگزار می‌شود. حوزه هنری با همکاری مجمع شاعران اهل بیت و سازمان تبلیغات اسلامی این برنامه را برگزار خواهیم کرد. اولین شب و افتتاحیه ۱۱ بهمن ماه در سینما قدس همدان خواهد بود. دومین برنامه، ۱۳ بهمن در قم و سومین برنامه ۱۶ بهمن در کرمان و اختتامیه نیز ۱۸ برنامه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در این برنامه، ۵۰ شاعر شناخته‌شده حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار