اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

فروکش موج هشتم کرونا در کشور

تهران (پانا) - موج هشتم کرونا که از اواخر پاییز امسال در کشور شیوع پیدا کرده بود بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت رو به فروکش کردن است.

کد مطلب: ۱۳۴۱۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
فروکش موج هشتم کرونا در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۷۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۷۴۴ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۷ هزار و ۲۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۲۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۶۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۲۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۲۵۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۴۹ دُز رسید.

نقشه کرونایی کشور

طبق آخرین نقشه کرونایی کشور ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۲۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

فروکش موج هشتم کرونا

سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج هشتم کرونا، که از ابتدای دی درگیر آن شده بودیم به تدریج در حال فروکش است. کرونا تاکنون در شرق و غرب دنیا خاموش نشده است و شاهد فوت چندصد نفری هستیم، اما در ایران شرایط نسبتا مطلوبی داریم. وی ادامه داد: خبر خوش برای مردم این است که موج هشتم که از ابتدای دی ماه درگیر آن شده بودیم از چند روز گذشته آرام آرام در حال فروکش است و میزان مراجعان سرپایی و بستری کاهش یافته است. موج‌های کرونا در بعضی مواقع دو قله‌ای یا دو کوهانه است و به همین خاطر نمی‌توان با اطمینان گفت که از قله عبور کردیم اما چند روزی است که آمار بیماران سرپایی و بستری روند کاهشی دارد.

بودجه 78 هزار و 475 میلیاردی شهرداری تهران

علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت در هفته‌ای که سپری شد با حضور در شورای شهر تهران، لایحه بودجه شهر تهران را با عدد 78 هزار و 475 میلیارد تومان تقدیم شورا کرد. بر این اساس، بودجه سال گذشته شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۳۷ میلیارد تومان به همراه ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بودجه برای اجرای ۳۲ طرح خاص، بود که بعد از اصلاحات به ۳۷۰هزار میلیارد رسید.

ایجاد قرارگاه پلیس در شوش و هرندی

محله‌های شوش و هرندی دو محله آسیب‌پذیر در پایتخت هستند که همواره شاهد جمعیت معتادان متجاهر در این مناطق هستیم. جمع‌آوری این افراد در دستور کار متولیان قرار دارد. علی صالحی - دادستان تهران نیز اخیرا به همراه هیاتی متشکل از مدیران ارشد شهری و انتظامی کشور و تهران جهت ساماندهی محلات شوش و هرندی و احقاق حقوق عامه در این مناطق به‌صورت شبانه بازدیدی از این محله‌ها و گرمخانه شهرداری تهران انجام داد. در این بازدید سرپرست دادسرای مبارزه با مواد مخدر، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشور، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تهران، معاون شهردار تهران و مدیر کل بهزیستی استان تهران و دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران، دادستان تهران را همراهی کردند. در این بازدید کارشناسی میدانی با ساکنین محلات یاد شده نیز به صورت چهره به چهره گفت‌وگو شد؛ همچنین با توجه به برودت هوا وضعیت معتادین متجاهر که شبها را در خیابان سپری می‌کنند بررسی شد و در راستای احقاق حقوق عامه دستورات مهمی جهت بهبود وضعیت صادر شد.

در هفته‌ای که سپری شد، احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری از ایجاد قرارگاه پلیس در محله شوش و هرندی خبر داد و گفت: پلیس پیشنهاد داده است که یک قرارگاه در شوش هرندی ایجاد می‌کند. در جلسه قرارگاه اجتماعی پلیس اعلام کرد اگر این قرارگاه ایجاد شود 100 درصد مساله معتادان متجاهر حل خواهد شد و امید است که این اتفاق صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری همیشه در کنار پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و از این به بعد هم در کنار پلیس است حتی زمینی که این دوستان می‌خواهند در آن قرارگاه ایجاد کنند را در اختیارشان قرار داده و طی یک سال، ساختمانی برای قرارگاه احداث می‌کنیم و در این مدت که ساختمان آماده شود، ساختمانی دیگری به‌صورت امانت در اختیار پلیس قرار می‌دهیم تا زمانی که ساختمان آماده تحویل شود.

ثبت فرجام‌خواهی «محمد قبادلو»

محمد قبادلو مهرماه امسال در آغاز اغتشاشات اقدام به زیرگیری گروهی از مأموران پلیس کرده بود که در آن جنایت یکی از نیروهای پلیس به شهادت رسید و دیوان عالی کشور، حکم اعدام محمد قبادلو را تأیید کرد. امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در هفته‌ای که گذشت با انتشار توئیتی اعلام کرد که پرونده «محمد قبادلو» برای رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شده است. امیر هاشمی نوشت: در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام‌خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده برای رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد.

برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری

حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد توسط پلیس این کشور بازداشت شد. او در این کشور به حبس ابد محکوم شده است. دادگاه تجدیدنظر سوئد از روز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) موضوع بررسی لوایح مربوط به پرونده حمید نوری را آغاز کرد. هفتمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری در سوئد با حضور وکلای مدافع او برگزار شد.

ورود 90 دستگاه موتور برقی به تهران

مجتبی شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت 90 دستگاه موتور برقی و تاپایان سال 300 دستگاه و تا اوایل سال آینده 100 دستگاه وارد ناوگان می‌شود. مجتبی شفیعی در جریان مراسم رونمایی از موتورهای برقی ودر جمع خبرنگاران با اشاره به ورود موتورهای برقی در تهران گفت: امروز اولین بخش از برقی‌سازی موتورهای برقی با همکاری شرکت پست رونمایی می‌شود و در فاز اول قرار شده است 500 دستگاه موتور وارد ناوگان شود. رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که تا 750 دستگاه موتور برقی به پست بدهیم اظهار کرد: به ازای هر موتور برقی 50 میلیون تومان وام کم بهره از سمت سازمان حمل و نقل پرداخت می‌شود و 50 درصد بازپرداخت در صورت کارکرد پست از سوی شهرداری تامین می‌شود.

کم‌بارشی در تمام ۶ حوضه آبریز اصلی کشور

با وجود فعالیت چندین سامانه بارشی از ابتدای زمستان تاکنون،‌ هنوز تمام 6 حوضه آبریز اصلی کشور بین شش تا ۶۲ میلی متر با کاهش بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه است. سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که از ابتدای مهر تا کنون میانگین بارش ثبت شده در کشور ۷۴ میلی متر بوده که حدود ۱۶ میلی متر کمتر از نرمال است. این بارندگی ها حتی از سال کم بارش گذشته در مدت مشابه نیز حدود ۲۴ میلی متر کمتر بوده است. بیشترین کسری بارش مربوط به حوضه آبریز «دریای خزر» با حدود ۶۲ میلی متر و کمترین کسری با حدود شش میلی متر به حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» اختصاص دارد. بارش حوضه‌های آبریز «دریاچه ارومیه»، «قره قوم»، «مرزی شرق» و «فلات مرکزی ایران» نیز به ترتیب با کاهش حدود ۴۷، ۳۳، ۱۷ و ۹ میلی متری مواجه است. با این وجود میزان بارش در برخی حوضه های آبریز درجه ۲ کشور نظیر «مند»، «حله»، «جراحی و زهره»، «ابرقو» و «گاوخونی» نسبت به شرایط نرمال افزایش یافته است.

قانون هوای پاک بازنگری می‌شود

آخرین قانون جامع در حوزه آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون شامل 34 ماده و 29 تبصره و یک آیین‌نامه فنی است که مجموعه راهکارهای کاهش و کنترل آلودگی هوا را در خود جای داده است. در این قانون ۲۳ دستگاه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم دخیل هستند و ۱۶۷ تکلیف برای این دستگاه‌ها تدوین و تعریف شده است. علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت از بازنگری قانون هوای پاک خبر داد و گفت: طبق تاکید رئیس‌جمهوری نواقص قانون هوای پاک برطرف خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار