اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از ایجاد قرارگاه تعلیم و تربیت تا اجرای طرح سراسری «قاضی مدرسه»

تهران (پانا) - ایجاد قرارگاه تعلیم و تربیت در تهران، اجرای طرح سراسری قاضی مدرسه، کاهش نرخ مبتلایان و فوتی‌های کرونایی، راه‌اندازی اولین تعمیرگاه خودروی بانوان و تشکیل قرارگاه احیای تالاب انزلی بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۳۴۸۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
از ایجاد قرارگاه تعلیم و تربیت تا اجرای طرح سراسری «قاضی مدرسه»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۳ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۷۸۹ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۴۴۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۲۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۱۵۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۱۸ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۵۲۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۳۹۲ دُز رسید.

نقشه کرونایی کشور

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت در هفته‌ای که سپری شد هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نبود و یک شهر در وضعیت نارنجی، ۹۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۵۲ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

بررسی نرخ عوارض خدمات شهر تهران در شورا

هفته‌ای که گذشت، اعضای شورای شهر تهران روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند. لوایح عوارض و بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ و لایحه عوارض شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. اعضای این شورا با افزایش عوارض حوزه شهرسازی به میزان 25 درصد در مناطق جنوبی و 30 درصد در مناطق شمالی پایتخت در سال 1402 موافقت کردند. بر این اساس، لایحه‌ای که امسال به عنوان لایحه عوارض سال ۱۴۰۲ به شورا ارائه شد، راهبردها و سیاست های خود شورا را در زمینه عدالت شهری، کاهش فاصله شمال به جنوب و منطقی کردن عوارض را لحاظ کرده و قانون درآمدهای پایدار اساس و رکن اصلی ین لایحه است. این لایحه شامل موارد متعدد است از جمله اینکه لایحه عوارض امسال تاکید بر شفافیت در تعیین عوارض دارد که جزو سیاست های شورا و نیز از موارد مورد تاکید شهردار است؛ دومین هدف این لایحه ساده سازی در نحوه توزیع عوارض است به این معنا که نحوه محاسبه عوارض سال ۱۴۰۲ ساده سازی شده است.

راه‌اندازی اولین تعمیرگاه خودروی بانوان در تهران

در هفته‌ای که سپری شد، اولین تعمیرگاه خودروی بانوان در شهر تهران راه‌اندازی شد. شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام راه‌اندازی تعمیرگاه‌های تخصصی خودرو ویژه بانوان در مراکز معاینه فنی شهر تهران اظهار کرد: طبق نظر سنجی انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران نشان می دهد بخش کثیری از مراجعه کنندگان بانو به بخش تعمیرگاهی مراکز به منظور رعایت موازین، سهولت در ارتباط و احساس امنیت و اعتماد بیشتر تمایل به استفاده از یک فضای کاری مختص به بانوان را دارند. از این رو در همین راستا ستاد معاینه فنی به عنوان طرح آغازین نسبت به ایجاد و راه اندازی مرکز تعمیرگاهی ویژه بانوان در یکی از مراکز معاینه فنی غرب تهران اقدام کرده و در گام های بعدی پس از دستیابی به بهترین الگو نسبت به توسعه آن در کلیه مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام خواهد کرد. بر این اساس این واحدهای تعمیرگاهی علاوه بر ارائه خدمات به مراجعه کنندگان مرکز، برای استفاده عموم بانوان نیز آزاد بوده و ساعت فعالیت آن بیشتر از ساعت کاری مرکز برنامه ریزی شده است.

تشکیل قرارگاه احیای تالاب انزلی

تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانواران ایران محسوب می شود اما این تالاب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که حیات تالاب را به مخاطره انداخته است. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه احیای تالاب انزلی یکی از طرح‌های ملی دولت سیزدهم است، گفت: دولت سیزدهم برای احیای تالاب انزلی حتی از توان بین المللی هم استفاده می کند. احیای تالاب انزلی مسئله ملی است و تشکیل قرارگاه احیای تالاب انزلی حرکت مؤثری در راستای سامان بخشی به این مسئله بود که در حال پیگیری است.

برگزاری اولین جلسه دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع)

محاکمه عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) با حضور متهمان و وکلای مدافعشان، اولیای دم و جمعی از جانبازان و شاهدان این حادثه در دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. ، حجت الاسلام والمسلمین موسوی رییس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر‌ که جلسه دادگاه محاکمه ۵ عامل حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) که منجر به شهادت ۱۳ نفر از هموطنان و زخمی شدن تعدادی از زوار و خادمان گردید برگزار شده است، اظهار کرد: متهمان این حادثه تروریستی اهل یکی از کشورهای همسایه هستند. متهمان عضو گروه داعش هستند و آشنایی اولیه این افراد از زمان حضورشان در زندان بگرام در افغانستان شکل گرفته است. نماینده دادستان اتهامات وارده به متهمان را افساد فی الارض، بغی، عضویت در گروه تروریستی داعش و همچنین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور عنوان و از دادگاه برای متهمان تقاضای صدور مجازات قانونی کرد.

آخرین وضعیت پرونده حادثه حمله به سفارت آذربایجان

در هفته‌ای که سپری شد، نوزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران نیز برگزار شد. توضیح درباره عفو اخیر رهبری، رسیدگی به شکایت ساترا از فیلیمو در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ، گزارش تحقیق و تفحص مجلس در رابطه با فولاد مبارکه، توضیح درباره پرونده حادثه حمله به سفارت آذربایجان، ورود سازمان بازرسی به موضوع بستن سیستم‌های فروش خودرو از سوی برخی شرکت‌ها، آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی، آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضایی و شکایت ۳۰ نفر از والدین دانش آموزان قمی به علت مسمومیت در مدارس بخشی از مهم‌ترین خبرهای قضایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

فعالیت قرارگاه تعلیم و تربیت در پایتخت

قرارگاه تعلیم و تربیت که به تازگی در شهرداری تهران ایجاد شده است، امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخصوص جزئیات فعالیت‌های قرارگاه تعلیم و تربیت گفت: بعد از تکالیفی که شورای شهر تهران در حوزه مسجدمحوری بر عهده شهرداری گذاشت و کمیسیون فرهنگی اجتماعی به معاونت اجتماعی مسئولیت داد که حوزه مسجدمحوری را در شهر تهران گسترش دهد و احیای محوریت مساجد در آنها ارتقا یابد، طرح تعلیم و تربیت بر مبنای ارتباط مسجدمحوری طراحی شد. جلسه‌ مشترک بین ما (معاونین شهرداری تهران و معاونین وزارت آموزش و پرورش) برگزار شده است. جلساتی هم با حوزه‌های علمیه، امور مساجد و نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند و با همکاری آنها می‌توان کار مشترکی کرد برگزار کرده‌ایم. در این زمینه شهرداری مسئولیتی ندارد و قرار است در این حوزه مثل قرارگاه اجتماعی میزبانی کنیم و دستگاه‌های مختلف ظرفیت‌های‌شان را به میدان بیاورند و ما هم کمک‌کار باشیم و به این سمت برویم که بتوانیم فعالیت‌ها را در بحث تعلیم و تربیت با محوریت مساجد افزایش دهیم.»

اجرای طرح «قاضی مدرسه» در کشور

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرد قصد دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح «قاضی مدرسه» را با فراهم کردن محتوای مناسب و حضور قضات در مدارس در سطح کشور اجرا کند. اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دلیل انتخاب جامعه دانش‌آموزی برای اجرای این طرح را دربرگیری بالای این قشر و هم‌چنین اهمیت یادگیری در سنین پایین عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانونمداری در جامعه بیشتر نمایان می‌شود و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تاثیرگذار و به نوعی تضمینی است.

زلزله در یک قدمی تهران

زلزله‌ای به بزرگی 3.3 ریشتر ساعت 12.31، دماوند در استان تهران را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق 9 کیلومتری زمین به وقوع پیوست. مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا وقوع زلزله 3.3 ریشتری دماوند استان تهران نشان‌دهنده پیش‌لرزه زلزله‌ای بزرگتر در تهران باشد، گفت: این زلزله جزو زلزله‌های کوچک به شمار می‌رود و با یک زلزله کوچک نمی‌توان تفسیر خاصی داشت. در حالی که در سال 99 نیز در همین منطقه زلزله به بزرگای 5 هم آمده است. وقوع زلزله‌های کوچک در دماوند نشان‌دهنده لرزه‌خیزی منطقه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار