اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

زلزله مرگبار ترکیه؛ آمار کشته‌ها به ۱۲ هزار نفر رسید

تهران (پانا) - در پی وقوع زلزله مهیب و مرگبار ترکیه در هفته‌ای که سپری شد، تعداد کشته‌ها به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید و عملیات امدادونجات در این کشور همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
زلزله مرگبار ترکیه؛ آمار کشته‌ها به ۱۲ هزار نفر رسید

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۱۴۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۴۴ هزار و ۷۷۱ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۷ هزار و ۹۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنان 222 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۸۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۱۰۶ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۹۹۰ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۶۷۷ دُز رسید.

نانوایی‌ها در صدر شکایات بهداشتی مردم به وزارت بهداشت

در هفته‌ای که گذشت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش آخرین وضعیت بررسی رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور در مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرد. بر این اساس از تعداد 3577807 مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش موادغذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، 156035 مرکز مورد بازرسی قرار گرفته اند و از تعداد 30555 مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش موادغذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی که اخطار دریافت کرده و به مراجع قضایی معرفی شده اند، 478 مرکز پلمپ شده اند. همچنین براساس گزارش آخرین وضعیت بخش بهداشت شکایات مردمی سامانه ملی پاسخگویی 190 وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا، تعداد کل تماس های پاسخ داده شده، 3694 تماس و تعداد کل شکایات ثبت شده، 1501 شکایت، برآورد شده است. همچنین، بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها است.

زلزله مرگبار قرن در ترکیه

در پی وقوع زلزله هولناک ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه دست کم ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۶۲ هزار و ۹۱۴ نفر نیز مصدوم شدند. پس از زلزله‌های اصلی ۷.۸ و ۷.۶ ریشتری در استان قهرمان‌ماراش تاکنون ۱۰۵۲ پس لرزه در منطقه ثبت شده است.

حواشی اخذ عوارض از قبور

دریافت عوارض از قبور یکی از بحث‌برانگیزترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت. پس از اینکه در رسانه‌ها اخباری حاکی از دریافت عوارض از اهل قبور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران مطرح شد، علیرضا زاکانی شهردار تهران در توضیح این مساله گفت: اصلا موضوع مربوط به آرامگاه‌های خانوادگی است که از سابق رسم بوده که در ازای ارایه خدمات، سالانه پولی از آنها گرفته می‌شد. این طرح مربوط به قبور عمومی نیست. چنین سرفصلی در چارچوبی که وزارت کشور اعلام کرده وجود ندارد که بخواهیم عوارض بگیریم. این موضوع را دوستان بهشت زهرا اشتباها در پیش نویس لوایح خود فرستاده بودند که من از آن هم اطلاعی نداشتم که این موضوع مربوط به آرامگاه‌هاست نه قبور. وقتی به من گفتند، من گفتم این موضوع را حذف کنند چون خلاف قانون است. این مساله سابقه نداشته و در آینده هم قرار نیست این عوارض گرفته شود. بعد مسائلی را در رسانه‌ها گفتند که جفا بود.

افتتاح ۷۲ پایگاه اورژانس در سراسر کشور

کمبود پایگاه‌های اورژانس یکی از چالش‌های سازمان اورژانس در مناطق مختلف کشور است. در هفته‌ای که گذشت همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، ۷۲ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی به طور همزمان افتتاح شد. این پایگاه‌ها در دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی گلستان، البرز، زابل، اسفراین، سمنان، ارومیه، مشهد، تبریز، لار، سراب، اردبیل، کاشان، ساوه، جیرفت، اراک، مازندران، نیشابور، ایلام، گناباد و زاهدان افتتاح شد. این پایگاه‌ها با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار ساخته شده است.

اعطای سهمیه کنکور به داوطلبان خوی

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اعطای سهمیه ویژه به داوطلبان مناطق زلزله‌زده خوی با موافقت رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: به درخواست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه ویژه برای داوطلبان شهرستان خوی لحاظ خواهد شد. به گفته وی، در شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله شده‌اند، ظرفیتی به میزان حداکثر 5 درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در آن مناطق و درصورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاه‌های استان‌های همجوار در رشته‌های مورد تقاضای استانداری‌ها به‌مدت حداکثر 3 سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص می‌یابد.

عفو گسترده رهبری

در هفته‌ای که سپری شد، با موافقت مقام معظم رهبری هزاران نفر از محکومان به ویژه در اغتشاشات اخیر، به مناسبت چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت علی(ع)، مشمول عفو شدند. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت گفت: با موافقت رهبر انقلاب پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد.

ادامه بررسی بودجه پایتخت

بررسی بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا از بررسی لوایح عوارض بهای خدمات برای سال ۱۴۰۲ در صحن شورا خبر داد و گفت: لوایح عوارض و بهای خدمات برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت و یک فوریت این لوایح قبلا به تصویب اعضای شورا اسلامی شهر تهران رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار