یادداشت / رضا زنگوئی

یادداشت/ عاقلانه زندگی کنیم

"به آن چشمی که می‌بینی تو مارا / به همان دیده می‌بینم شما را" این را به ضرب‌المثل از زبان پیران بسیار شنیده‌ایم. البته با لهجه شیرینِ خراسان جنوبی. یعنی ما آینه همدیگریم. هررفتاری که از ما سربزند، در برابر ما هم شکل خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۳۴۱۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
یادداشت/ عاقلانه زندگی کنیم

اینجاست که به کلام راهنما و راهگشای امام باقر(ع) می رسیم که می فرماید: بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند، درباره مردم بگویید. ما اگر بیاموزیم زیبایی را در دیگران ببینیم، آنان هم به همین نگاه شیفته ما خواهند شد. اگر بتوانیم بهترین ها را بگوئیم و برایشان بخواهیم با رفتاری تراز مواجه خواهیم شد و برای ما همان را خواهند خواست که برای شان خواسته ایم. این یک معادله است که هیچ مجهولی ندارد که همه اش معلوم است. جناب مولوی هم به حکمت همین را گفته است به این بیان که؛
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
ما که مشتاق شنیدن صدای خوش هستیم باید به آواز نیکو دیگران را بخوانیم. چون طالب رنگ زیباییم دیگران را به آن رنگ کمک کنیم تا نتیجه اش را در زندگی ببینیم.

خداوند عقل را چون پیامبر درون به ما عطا فرموده است تا به راهنمایی آن حرکت کنیم. کلی بینه و دلیل سر راه ما قرار داده است تا قرار ها را درست تنظیم کنیم. هم در زندگی ما را به اندازه عقل مان کمک می کند و هم فردا را به این حکمت تدبیر می فرماید.

این فرمایش روشن حضرت باقر(ع) است که، خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلی که در دنیا به آن‌ها داده است، دقت و باریک بینی می‌کند.

وقتی خود را در شمار عقلمندان می دانیم باید رفتار و گفتار و حتی پندار ما در این هندسه تعریف شود. حکم عقل هم این است که برای فردا همین امروز دست به کار شویم. چون قرار است که به اندازه عقل مان با ما محاسبه کنند، خارج از دایره عقلانیت، کاری نکنیم. آنچه باید با همت انجام دهیم تعمیق و توسعه دایره خردمندی است.

بعد رفتار به این قاعده تا فردا که نامه خوانان نامه خوانند ما را نه تنها از نامه خوانی ننگ نیاید که با افتخار بخوانیم که شکرانه عقل را با رفتاری عاقلانه انجام داده ایم. این هم زندگی ساز است و هم نمره ای در کارنامه مان می نشاند که ابدیت ما را جایگاه یابی می کند. حساس باشیم نسبت به آنچه امروز انجام می دهیم.

رضا زنگویی / کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار