مربی استعدادیابی تیم‌های فوتسال دانش‌آموزی شهر تهران؛

آمادگی جسمانی مطلوب و قدرت بدنی بالا، لازمه‌ موفقیت یک نوجوان فوتبالیست است

تهران(پانا) - یک مربی فوتسال، آمادگی جسمانی مطلوب و قدرت بدنی بالا را لازمه‌ موفقیت نوجوانان فوتبالیست دانست و مدارس حرفه ای فوتسال را به دلیل پایگاه مهم استعدادیابی، یکی از ارکان مهم تربیت بازیکن و پایگاه اصلی پشتوانه‌سازی تیم‌های بزرگسالان در رده‌های سنی مختلف عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی جسمانی مطلوب و قدرت بدنی بالا،  لازمه‌ موفقیت یک نوجوان فوتبالیست است

فوتسال ورزشی جذاب و پرهیجان دنیای ورزش است که به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در دنیا شناخته می‌شود. این ورزش در سطح دنیا به سرعت در حال پیشرفت است.

مرتضی لریانی؛ مربی مقطع ابتدایی و راهنمایی نوجوانان، دارنده مدرک سطح یک فوتسال ایران و استعدادیاب تیم‌های دانش آموزی ایران که توانسته به مقام قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ دست پیدا کند، در گفت‌وگو با پانا گفت: «امروزه ورزش فوتسال یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزش ها در عرصۀ بین‌المللی است. بسیاری از بازیکنان بزرگ و مشهور فوتبال برزیل، از طریق کسب مهارت‌های ورزش فوتسال، سبک‌ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش دادند و این موضوع زمینه مطرح شدن آنها را به عنوان بازیکنان بزرگ فوتبال فراهم کرد. بازیکنانی مانند پله، زیکو، به‌به‌تو و سایر ستاره‌های فوتبال برزیل مهارت‌های خود را از طریق بازی در زمین‌های فوتسال و شرکت در این رشته ورزشی ترقی دادند. از آن هنگام، برزیل راه خود را به سوی مطرح شدن به عنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اکنون مسابقات فوتسال تحت حمایت فیفا در سراسر جهان برگزار می‌شود.»

وی در خصوص مدارس حرفه ای فوتبال خاطرنشان کرد: «مدارس حرفه ای فوتسال به دلیل پایگاه مهم استعدادیابی یکی از ارکان مهم تربیت بازیکن و پایگاه اصلی پشتوانه سازی تیم های بزرگسالان در رده‌های سنی مختلف محسوب می شود. در مدارس فوتسال کشورهای پیشرفته، مربیان مجرب، کارآزموده در کلاس ها در سطوح مختلف با ورزشکاران جوان کار می کنند، در حالی که یکی از اصلی‌ترین مشکلات مدارس فوتسال ایران، استفاده از مربیان با دانش کم و یا کم تجربه برای مربیگری در این رده های سنی است.»

لریانی ضمن اشاره به اینکه مربی مدارس فوتسال باید خیلی قوی باشد که طعم پول را بچشد و از اهداف اصلی خود دور نشود، اظهار کرد: «بنده بسیاری از مدارس فوتسال را به علت اینکه دیدگاه اقتصادی ۹۰٪ اولویت آنهاست را تایید نمی کنم. همواره معتقدم در فوتسال رده های پایه، بازیکن سازی در مکان هایی که بحث مادی زیاد مطرح نبوده، نمود بهتر و عینی تری داشته است. به عنوان مثال در محلات و باشگاه های دولتی که آکادمی و مدارس فوتسال دائمی یا حتی فصلی دارند و با هزینه های شرکتی اقدام به تهیه البسه، توپ، زمین و وسایل تمرینی کرده و دستمزد عوامل و مربیان آکادمی را امور مالی آن شرکت ها پرداخت می کند، به علت تمرکز بیشتر روی بحث آموزش و عدم توجه به درآمدزایی، نتایج بهتری در رشد و پرورش استعدادها به دنبال داشته است.»

لریانی با تاکید بر اینکه فوتسال به طور عمومی سرشار از فرصت های مناسب برای برخورد با موانع، مشکلات و اتخاذ شیوه های مناسب به منظور رفع آنهاست، خاطرنشان کرد: «فوتسال به طور عمومی، فرصت های مناسبی را برای برخورد با موانع و مشکلات در سلامت روانی افراد و به خصوص کودکان، ایجاد می کند. در واقع، انتخاب شیوه یا شیوه های فوتبالی (تاکتیک) که منجر به تسلط و غلبه بر موانع (حصول پیروزی) می شود، از نظر سلامت روانی بسیار مهم است؛ زیرا نه تنها احساس رضایت را در فرد گسترش می دهد، بلکه باعث می شود در برخورد با موانع و مشکلات روحیه ای مقاوم، جستجوگر، چاره اندیش، منعطف و تحمل پذیر داشته باشد.»

وی در خصوص تاثیر فوتسال بر سلامتی جسم و روح اظهار کرد: «غلبه کردن بر کشمکش ها و مشکلات در فوتسال، می تواند احساس شخصی نوجوانان را در مورد افزایش کنترل خویش افزایش دهد، انگیزه درونی او را برای بروز رفتار شایسته بیشتر کند و شخصیت او را به شکلی بسیار مثبت، تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راه های مقابله با استرس، افسردگی، اضطراب و ... نوجوانان که اکثراً به وسیله کم تحرکی تشدید می شوند، بازی فوتسال است. این بازی جریان خون مغز را افزایش داده و تغذیه سلول‌های مغزی را بیشتر می کند، دمای بدن را افزایش داده و منجر به ترشح موادی در بدن می شود که شادمانی را برای بازیکن به ارمغان می آورد.»

مربی حرفه ای فوتسال در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طراحی تمرین فوتسال گفت: «تمرین‌هایی که مربی یک تیم تصمیم به استفاده از آنها می گیرد، به فلسفه مربیگری او بستگی دارد که در اثر تجربیات و تحقیقاتش تعریف شده است. فلسفه مربیگری شخصی من از یک روش آموزشی مبتنی بر موقعیت های اصلاح شده به وجود آمده در بطن بازی تشکیل شده است و هدف من ترکیب یافته های حاصل از تحقیقات من در مورد یادگیری برای تقویت توسعه فنی بازیکنان است.»

لریانی در پایان با بیان اینکه تربیت‌بدنی به عنوان بخشی از نظام آموزش و پرورش باید از به‌ روزترین و متداول‌ترین روش‌های صحیح تدریس برخوردار باشد، گفت: «تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی جزء جدایی‌ ناپذیر بحث تعلیم و تربیت است؛ به‌گونه‌ای که به‌واسطه حرکت، رشد را در ابعاد مختلف جسمانی و روانی و اجتماعی تسهیل و هماهنگ ساخته و موجب شکوفایی و تکوین استعدادهای مطلوب فرد می‌شود.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار