برگزاری دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای» هستم

تهران (پانا) - دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای» هستم با هدف ارتقای تفکر خلاق برای مخاطبان و در محورهای دانش‌آموزان دوره متوسطه، معلمان دوره متوسطه و دانشجویان برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۴۰۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای» هستم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دانش و فناوری هسته‌ای نقش مهمی در نیل به بسیاری از اهداف توسعه پایدار از جمله حوزه سلامت، امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست دارد. از سوی دیگر، آموزش نیز یکی از مولفه‌های اصلی برای توسعه پایدار است. لذا نمی‌توان آموزش کاربردهای علوم و فناوری هسته‌ای را در اقشار مختلف جامعه نادیده گرفت. یکی از گروه‌هایی که جزو اصلی‌ترین مخاطبان این قبیل آموزش‌ها می‌باشند، دانش‌آموزان دوره متوسطه، معلمان ایشان و نیز دانشجویان هستند.

ناگفته نماند که مخاطبان این آموزش‌ها با چالش‌هایی از جمله محدودیت منابع و نیروی آموزش‌دهنده مواجه هستند. به همین علت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آموزش حرفه‌ای علوم و فنون هسته‌ای را مورد حمایت خود قرار داده است و این موضوع نقطه قوتی به منظور پیشبرد اهداف آموزشی در وزارت‌‌های آموزش و پرورش و علوم در سطح منطقه شده است.

جشنواره "من فناوری هسته‌ای هستم" با هدف ارتقاء تفکر خلاق برای مخاطبان و در محورهای زیر طراحی شده است:

1) دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌توانند تحقیقات خود را در محورهای کاربرد فناوری هسته‌ای در صنعت؛ کاربرد فناوری هسته‌ای در حفظ محیط زیست؛ شتابدهنده‌های ذرات و کاربردهای آنها؛ نیروگاه هسته‌ای به عنوان منبع تولید انرژی پاک؛ و مزیت رقابتی برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور؛ در قالب یک ویدئو کلیپ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

2) معلمان دوره متوسطه چطور مفاهیم هسته‌ای، نحوه عملکرد یک نیروگاه اتمی و چرخه سوخت هسته‌ای را خلاقانه به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند.

3) دانشجویان چطور یک سرمایه‌گذار را مجاب می‌کنند که در یکی از پروژه‌های کاربردهای غیربرقی نیروگاه‌های اتمی؛ و یا روش‌های نوین مدیریت پسماندهای پرتوزا؛ و یا روش‌های نوین پاک‌سازی زمینه‌های آلوده به مواد پرتوزا سرمایه‌گذاری کند. همچنین دانشجویان می‌توانند در زمینه منابع طبیعی پرتوگیری مردم؛ گاز رادن و مخاطرات آن؛ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای؛ نقش فناوری هسته‌ای در مدیریت و کاهش آلودگی پلاستیک در محیط زیست؛ و نیز کاربردهای ایزوتوپ‌های پایدار آثار خود را ارسال کنند.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را در خصوص هر یک از محورهای جشنواره حداکثر تا تاریخ پانزدهم بهمن ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت جشنواره به آدرس NSO.nstri.ir مراجعه فرمایید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار