تأثیر انتظار متقاضیان طرح قرعه‌کشی خودرو بر وضعیت موقتی خریدوفروش خودروی داخلی

تهران (پانا) - بعد از استقبال 11 میلیون نفری از طرح فروش فوق‌العاده 4 خودروی تولید داخل قیمت این 4 خودرو در سایت‌های فروش آزاد خودرو،بدون تغییر و ثابت باقی مانده است. ازآنجایی‌که ثبت‌نام کنندگان در انتظار نتیجه قرعه‌کشی هستند در نتیجه تقاضا در بازار خرید و فروش آزاد این خودروها در حالت سکون باقی مانده است، البته به فرض اینکه تمام این 11 میلیون نفر متقاضی واقعی باشند که چنین نیست.

کد مطلب: ۱۳۳۹۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تأثیر انتظار متقاضیان طرح قرعه‌کشی خودرو بر وضعیت موقتی خریدوفروش خودروی داخلی

از این تعداد 11 میلیون نفری که در طرح قرعه‌کشی خودرو ثبت‌نام کرده‌اند فقط 20 هزار نفر صاحب خودرو می‌شوند (و بازهم به‌شرط اینکه این تعداد به دست خریدار واقعی برسد) و تقاضای زیادی بدون پاسخ می‌ماند پس در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو یا حتی تعادل قیمتی بازار خودرو را داشت.

تعداد خودروهای ارائه‌شده در قرعه‌کشی خودرو زیاد نمی‌شود

اگر عدد عرضه 20 هزار خودرو در قرعه‌کشی خودرو را با یکی از ثبت‌نام‌های قرعه‌کشی خودرو در سال 99 مقایسه کنیم که در آن تعداد 2 میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند اما برای این تعداد 25 هزار خودرو عرضه می‌شد. این مقایسه نشان می‌دهد که تناسبی میان عرضه خودرو در این قرعه‌کشی‌ها و تقاضای بازار وجود ندارد و این مهم می‌تواند حکایت از کاهش تولید خودروی داخلی به دلیل شرایط تحریم هم باشد.

به‌طورکلی ریشه تغییر قیمت خودرو در تورم عمومی موجود در جامعه است و موضوع نوسانات قیمتی دلار برافزایش و حتی جهش قیمت خودروی داخلی اثرگذار است اما با توجه به اینکه تعداد محدودی خودرو به‌صورت قرعه‌کشی در طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان عرضه می‌شود، بسیاری از مشتریان جذب این طرح‌شده و آن را به خرید از بازار ترجیح داده‌اند و در مدت کوتاهی قیمت خودروی داخلی را ثابت نگه داشته و جامعه متقاضی واقعی یا غیرواقعی را در حالت انتظار نگه می‌دارد.

بررسی‌های پانا درباره وضعیت قیمت این 4 خودرو نشان می‌دهد که در دو روز گذشته قیمت این خودروها در بازار آزاد بدون تغییر مانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار