رئیس ستاد اقامه نماز کشور در هشتمین اجلاسیه استانی نماز:

نماز تکلیفی به همه انبیای الهی از آدم(ع) تا خاتم(ص) بود

ساری(پانا)- رئیس ستاد اقامه نماز کشور در هشتمین اجلاسیه استانی نماز گفت نماز تکلیفی به همه انبیای الهی از آدم(ع) تا خاتم(ص) بود.

کد مطلب: ۱۳۳۹۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
نماز تکلیفی به همه انبیای الهی از آدم(ع) تا خاتم(ص) بود

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: نماز تشکر از خداست به این دلیل که خدا انواع نعمات را به ما داد و این تشکر را درهمه موجودات می‌بینید.

این روحانی مفسر قرآن در ادامه پرسید: آیا خدا به تشکر ما نیاز دارد ؟ برای این پاسخ به خورشید نگاه کنید که همه دنیا اگر پشت به خورشید خانه بسازند، برای خورشید یک‌سان است و باز به همان شکل می‌تابد پس تشکر کردن ما از خدا یا بی‌توجهی و ناسپاسی ما از خداوند، چیزی از خدا کم نمی‌کند، چیزی هم به عظمتش اضافه نمی‌کند.

قرائتی در خصوص تاریخ نماز افزود: حدود ۵۰۰ سال قبل از اسلام حضرت عیسی و پیش از آن حضرت موسی و قبل از آن حضرت شعیب تا حضرت آدم همه نمازگزار بودند و برابر آیات قرآن، این تکلیف در حقیقت از آدم تا خاتم به همه انبیای الهی امر شده بود.

وی نماز را نوعی واکسن توصیف کرد که بر همه شئون زندگی یک انسان اثرگذار است و گفت: هر کمالی را سراغ دارید در نماز وجود دارد و هر کمالی را می‌خواهید به دست آورید باید از نماز شروع کنید و به همین دلیل است که ما باور داریم نماز، هدیه ویژه خدا به انسان است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: انسان باید ببیند اگر در جایی از زندگی خود کمبودی دارد، حتما باید به خدا اعتماد کند و دقت کند و ببیند که چه استعداد و ویژگی مهمی دارد و کافی است این استعداد را در خود شناسایی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه گفت: همه ما در زندگی به کارشناسان مراجعه می‌کنیم و لازم است تابع رهبری آسمانی باشیم و قرآن در جای جای آیات خود بر این نکته تاکید دارد و ولی فقیه و مراجع دینی تلاش دارند این نکته را به همه ما یادآوری کنند چون کارشناس در این حوزه هستند.

وی خطاب به معلمان گفت: اگر اعتقادات ایمانی را به فرزندان مردم بیاموزید، ارزش کارتان کمتر از کار یک مرجع تقلید نیست به خصوص این‌که اگر دانش‌آموز را از نظر تربیتی و پرورشی قوی و مستحکم بار بیاورید که کسی نتواند این استعدادها را سرقت کند و از کشور ببرد.

قرائتی با توجه به برخی مشکلات ساختاری در آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه گفت: باید خاک باغچه را عوض کرد و نیاز به تغییر و تحولات اساسی داریم.

وی به ذکر خاطره‌ای از امام خمینی (ره) از زبان مرحوم حجت‌الاسلام انصاری که در دفتر امام بود پرداخت و می‌گفت: امام در ایام آخر زندگی حال خوبی نداشتند و بیمار بودند و گاهی بی‌حال می‌شدند و به من گفتند هر زمان اذان شد، اگر من خواب بودم بیدارم کن و زمانی که اذان شد، من نگاه کردم دیدم امام خواب است و با توجه به بیماری و حال ناگوار ایشان، گفتم صدای‌شان نکنم و بگذارم بخوابند، چند دقیقه بعد امام بیدار شدند و پرسیدند اذان شد؟ گفتم بله ده دقیقه پیش، امام گفتند چرا بیدارم نکردی؟ گفتم خواب بودید و حالتان مساعد نبود، امام گفت من یک عمر نماز اول وقت خواندم چرا روز آخر عمرم نماز را اول وقت نخوانم.

وی در ادامه با اشاره به ارزش و جایگاه معلم گفت: بهترین کار تولید علم و توزیع علم است و کار معلمی تولید علم و توزیع علم است اما رفتار معلم بیش از علمش بر دانش‌آموزان اثرگذار است.

این معلم قرآن در ادامه خطاب به دانشجومعلمان و فرهنگیان حاضر در جلسه گفت: قدر شغل خود را بدانید و شغل‌تان را با کسی مقایسه نکنید و به ویژه به اطلاعات کتاب قانع نشوید و از همه این موارد مهم‌تر، با دانش‌آموز خود حتماً خصوصی صحبت کنید علاوه بر اینکه در کلاس و در حضور دیگران حرف می‌زنید چون من سه بار با امام خمینی(ره) مذاکره خصوصی داشتم همه جملات امام (ره) را به خاطر دارم در حالی‌که این‌همه سخنرانی‌های امام که از منابر عمومی پخش می‌شد بعضی ها را به خاطر ندارم.

وی در ادامه به علم نافع که در قرآن و نهج البلاغه آمد اشاره کرد و گفت: هر علمی که می‌خوانید یا می‌نویسید چهار شرط باید داشته باشد یا واجب باشد یا مستحب باشد یا به مشکلی از جامعه را حل کند یا مشکل یک انسان را حل کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این‌که هم دانش‌آموز و هم طلبه باید به موازات علم‌آموزی، یک مهارت هم بیاموزد گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه‌های فرهنگیان نیاز به انقلاب دارند و ما باید خاک باغچه را عوض کنیم .

گفتنی است در پایان هشتمین اجلاسیه استانی نماز، با حضور حجت الاسلام قرائتی، آیت الله محمدی لائینی، استاندار مازندران و دبیر ستاد اقامه نماز استان، وحسین کمالی مدیرکل آموزش وپرورش مازندران از دستگاه‌های برتر اجرایی در اقامه نماز قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار