مدیرکل محیط زیست فارس:

محیط زیست تنها یک دستگاه هشداردهنده است و متولی‌ سایر دستگاه‌ها هستند

۸۹ درصد آلودگی شیراز ناشی از خودروها است

شیراز (پانا) - در آستانه هفته ملی هوای پاک، مدیرکل محیط زیست فارس تاکید کرد محیط زیست تنها یک دستگاه هشداردهنده است و متولی، سایر دستگاه‌ها هستند.

کد مطلب: ۱۳۳۸۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
محیط زیست تنها یک دستگاه هشداردهنده است و متولی‌ سایر دستگاه‌ها هستند

عطا پورشیرزاد، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت هوای پاک گفت: امروزه با توجه به افزایش منابع آلاینده و آلودگی هوا و توسعه‌های انسانی، هوای پاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نیازمند عزم جدی است.

وی تاکید کرد: محیط زیست صرفا یک نهاد هشداردهنده است و متولی امور در حفاظت از محیط اصلی در واقع سایر نهادها هستند، گفت: در حال حاضر مهمترین عامل آلودگی شیراز، منابع متحرک از جمله خودرویی است که نیازمند توجه ویژه است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسط شهرداری دنبال شود، گفت: تحقق هوای پاک فراتر از یک شعار است و شعار امسال با هوشمندی حقوق عامه در کنار اراده ملی در نظر گرفته شده است و از آنجا که هوای پاک، حق مسلم مردم است و تا اراده ملی نباشد، هوای پاک تحقق پیدا نمی‌کند و حقوق عامه حفظ نمی‌شود، باید عموم مردم در دستیابی به هوای پاک بکوشند.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه این اراده ملی هم در دستگاه‌های متولی و هم مردم باید وجود داشته باشد، ادامه داد: فرهنگ‌سازی، تنویر افکار عمومی تقویت و رفتار اجتماعی توسط خود مردم از بهترین راهکارها برای تحقق هوای پاک است.

وی در پاسخ به اینکه بخشی از پارک ملی بمو برای ساخت مسکن ملی تخصیص داده شده است، گفت: تاکنون مجوزی از سوی این اداره کل در این خصوص صادر نشده و اگر صحبتی بوده در حد گمانه زنی بوده است.

پورشیرزاد در ادامه با تاکید بر این نکته که باید نسبت به گسترش فضای سبز و حفظ باغ‌های شیراز اقدام کرد، گفت: امروز یک هزار هکتار از ۳ هزار هکتار باغات شهر شیراز تعییر کاربری داده‌اند که با توجه به اینکه متولی تغییر کاربری فضای سبز شهرداری بوده و محیط زیست هشداردهنده است باید توجه ویژه ای به حفظ باغات صورت گیرد.

وی با اشاره به گزارشی از دانشگاه شیراز که در سال ۹۶ بر اساس میزان مصرف سوخت‌های فسیلی تهیه شده بود، گفت: براساس این گزارش ٨٩ درصد منابع آلودگی کلانشهر شیراز ناشی از منابع متحرک که همان خودروها است تعیین شد.

مدیرکل محیط زیست فارس به کیفیت هوای شیراز در سال ١٤٠٠ و از ابتدای امسال تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: در ٢٩ درصد از روزهای سال گذشته شاهد هوای پاک، ٦٥ درصد روزها شاهد هوای قابل قبول، ٥ درصد روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و کمتر از ١ درصد هم شاهد ناسالم بودن هوا برای تمام گروه‌ها بودیم.

پورشیرازد ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۹ درصد روزها هوای پاک، ٦٤ درصد هوای قابل قبول، ١٣ درصد هوای ناسالم برای گروههای حساس و ٣ درصد هوای ناسالم برای تمام گروهها داشته‌ایم.

وی، هجوم گرد و غبار از کشورهای غربی را از دلایل ناسالمی هوا در شیراز در برخی روزهای سال گذشته و امسال اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به آخرین وضعیت انتقال کارخانه‌های آلاینده در شیراز هم اشاره و بیان کرد: کارخانه ریشمک انرژی زیادی برد تا به جاده لپویی منتقل شود. ٨٠ درصد اقدامات فیزیکی شرکت پشم شیشه هم در منطقه ویژه انجام شده و تا پایان امسال منتقل می‌شود. کارخانه سیمان هم تا دو سه سال آینده در محور خرامه منتقل می‌شود. واحد روغن کشی کارخانه روغن نباتی نرگس نیز کلا تعطیل شده و در حال حاضر تنها بسته بندی انجام می‌شود و زمینی هم در منطقه ویژه مشخص و مقرر به جابجایی طی یکی دو سال آینده شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین با بیان اینکه اگر تالاب‌ها احیاء و کنترل نشوند، منشا ریزگرد و نهایتا به کانون آلودگی تبدیل می‌شوند، اظهار کرد: اگر ما عرصه‌های طبیعی موجود را حفظ کنیم، می‌توانیم شاهد هوای پاک باشیم و در غیر این صورت به سختی می‌توان هوای پاک را متصور بود.

وی در ادامه به اعلام ویژه برنامه‌های محیط زیست در فارس در هفته ملی هوای پاک پرداخت و گفت: نواختن زنگ هوای پاک در مجتمع بزرگ احسان، بازدید از واحد خبر صدا و سیما، اجرای نمایش هوای پاک در مدرسه آوازه بولوار دولت، همایش بزرگ هوای پاک، پیاده روی، برپایی میز خدمت در صحن نماز جمعه، تولید اینفوگرامی و موشن گرافی و...از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در هفته ملی هوای پاک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار