مدیر عامل  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد

تهران (پانا) - مدیر عامل  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد اما به این موضوع سیاسی نگاه می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در سنوات گذشته به عدم سیاسی کردن موضوع آلودگی هوا اشاره داشته‌اند.

کد مطلب: ۱۳۳۷۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد

محمدمهدی میرزایی قمی در نشست خبری خود با اشاره به موضوع‌ آلودگی هوا در تهران گفت: این موضوع شرح وظایف شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار دارد.

وی با اشاره به شکل‌گیری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: این مجموعه از سال 72 تاسیس و وظیفه پایش و سنجش آلودگی هوا و آلودگی صوتی را برعهده دارد و در اساسنامه این مجموعه نیز به این موارد تاکید شده است و در واقع باید به این موضوع اشاره شود که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر اساس اساسنامه و قانون هیچ مسئولیتی در بحث آلودگی هوا ندارد و تنها وظیفه این مجموعه سنجش و پایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه 22 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در 22 منطقه تهران توسط شرکت کنترل کیفیت هوا راه‌اندازی شده است، گفت: به‌جز منطقه 17 در همه مناطق ما شاهد ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستیم. همچنین 36 ایستگاه سنجش صوتی و 18 نمایشگر در سطح شهر تهران فعال هستند که این نمایشگرها وظیفه اطلاع‌رسانی در باب آلودگی هوا به شهروندان را در سطح بزرگراه‌ها به عهده دارند.

وی گفت: علاوه بر فعالیت 22 ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران، 14 ایستگاه نیز توسط اداره کل محیط زیست شهر تهران ایجاد شده است و در مجموع 36 ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران وجود دارد. اقداماتی که در مجموعه شرکت کنترل هوای تهران انجام می‌شود در سطح کشور بی‌نظیر است و بسیاری از مطالعات در باب آلودگی هوا منبع تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور می‌شود.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه منابع آلاینده در دو بخش ثابت و متحرک است، گفت: آلاینده‌ها نیز به دو بخش گازی و ذرات معلق تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به بروز پدیده گردوغبار در کشور از جمله در تهران گفت: ما از سال 88 به بعد این پدیده را نداشتیم اما از اواخر سال گذشته و البته در اوایل سال جاری ما با پدیده گرد و غبار و ریزگردها روبرو بودیم و همین امر باعث کاهش شاخص آلودگی هوا در پایتخت شد.

میرزایی قمی تصریح کرد: در مقطعی که شاهد ورود پدیده گردوغبار در پایتخت بودیم در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری در همان زمان با تصاویر ماهواره‌ای هشدار ورود گردوغبار را به کمیته اضطرار مطرح کردیم و در آن زمینه نیز تصمیماتی مبنی بر تعطیلی انجام شد.

وی با اشاره به پدیده گردوغبار در پایتخت گفت: در آن مقطع کارهای کارشناسی جهت شناسایی منشاء ریزگردها بر اساس مطالعات در دستور کار قرار گرفت و در واقع باید به این موضوع اشاره کرد که منشاء گردوغبارها 60، 70 درصد منشاء خارجی و 30 تا 40 درصد نیز منشاء داخلی است.

وی گفت: نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد اما شاهدیم که به این موضوع سیاسی نگاه می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در سنوات گذشته به عدم سیاسی کردن موضوع آلودگی هوا اشاره داشته‌اند.

وی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا باید به این موضوع اشاره شود که این معضل لاینحل نیست و ما می‌توانیم از تجربیات سایر کشورهایی که مبتلا به آلودگی هوا بوده‌اند و با راهکارهای شناخته شده و علمی از آن برون‌رفت داشته‌اند توجه کنیم به طوریکه در دهه‌های گذشته راهکارهای مناسبی برای این موضوع وجود دارد و ما می‌توانیم از این تجربیات که چیز جدیدی هم نیست استفاده کنیم چرا که راهکارها و تجربه‌ها در این حوزه مشخص است.

وی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی گفت: ما می‌توانیم از این بستر برای کاهش آلودگی هوا به نحو مطلوب استفاده کنیم به عنوان مثال در کشور چین و از جمله شهر پکن در سال 1998 میلادی درگیر موضوع آلودگی هوا بودند و حتی در آن زمان این جمله را عنوان کردند که ما وارد جنگ با آلودگی هوا شده‌ایم و توانستند در یک برنامه زمانبندی و بلندمدت آلودگی هوا را در شهر پکن و سایر شهرها برطرف کنند.

میرزایی قمی گفت: در آن زمان کشور چین اعلام کرد که در یک بازه بیست ساله می‌خواهد آلودگی هوا را برطرف کند و به همین جهت به سمت وسایل برقی گام برداشت و سرانجام توانستد این معضل را در کشورشان برطرف بکنند و ما می‌توانیم از این تجربیات و سایر تجربیات کشورهای دیگر بهره ببریم.

وی ادامه داد: در همان زمان اعلام شد که فعالیت معادن زغال‌سنگ و وسایل برقی موتوری عامل اصلی آلودگی هوا در کشور چین محسوب می‌شوند که سرانجام توانستند با تولید وسایل برقی این معضل را برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری زمان منابع و اراده سیاسی سه مولفه‌ای بود که کشور چین توانست بر آلودگی هوا غالب شود، گفت: متاسفانه در کشور ما با مساله آلودگی هوا به صورت سیاسی برخورد می‌کنند و ما نباید آلودگی هوا را سیاسی کنیم و در قانون هوای پاک وظایف همه دستگاه‌ها آمده و مجموعه‌ها مسئولیت خود را می‌دانند و شهرداری‌ها نیز به عنوان یک ارگان مسئولیت‌هایی را دارند اما عمده وظایف در حوزه و تکالیف دستگاه‌های اجرایی دولت است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در بحث قانون هوای پاک نباید به صورت سیاسی با آن برخورد کنیم و آدرس غلط بدهیم و افکار عمومی را درگیر کنیم.

میرزایی قمی گفت: تنها دستگاهی که امکان پیش‌بینی تخصصی آلودگی هوا را دارد، شرکت کنترل کیفیت است.

وی ادامه داد: براساس سیاهه انتشار، منابع ثابت سهم 94درصدی ایجاد آلاینده دی‌اکسید گوگرد را دارند؛ این آلاینده در آذرماه بعد از 7سال اوج گرفت. همچنین 60درصد ذرات کمتر از 2.5 میکرون هوا نیز ناشی از وسایل نقلیه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار