تجلیل از ۱۱نفر از فعالان عرصه سوادآموزی در اردبیل

اردبیل (پانا) - در آیینی ۱۱ نفر از پیشکسوتان، مربیان و فعالان عرصه سوادآموزی در اردبیل تجلیل شدند.

کد مطلب: ۱۳۳۴۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تجلیل از ۱۱نفر از فعالان عرصه سوادآموزی در اردبیل

در این آیین رضوان باقلاچی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل سوادآموزان و مربیان آنها را مجاهدان عرصه علم و دانش خواند و گفت: کسب علم و تحصیل، در دین مبین اسلام و در مبانی انقلاب اسلامی ایران جایگاه رفیع و والایی دارد.

وی نهضت سوادآموزی را نهادی برای آفرینش علم و گسترش آگاهی در میان مردم عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب، سطح سواد و آگاهی مردم ایران پایین بود و رژیم گذشته تلاشی برای سوادآموزی مردم نداشت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اقدام نظام جمهوری اسلامی برای افزایش میزان سواد از طریق تاسیس نهضت سوادآموزی را از جمله ابتکارات رهبر کبیر انقلاب برشمرد و بخش مهمی از افزایش نرخ باسوادی در کشور را مرهون تلاش این نهاد انقلابی عنوان کرد.

باقلاچی مقوله سواد را در دنیای امروزی بسیار وسیع خواند و بیان کرد: کسب سواد دیگر تنها آموزش یک زبان نیست بلکه امروزه کسب سواد رسانه ای، حقوقی، مالی و علمی هم به همان میزان سواد عمومی اهمیت پیدا کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل قرار گرفتن ایران در ردیف ۱۰ کشور برتر علمی جهان را نشانه هدایت درست مسیر علم و دانش در کشور از سوی مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: استانداری اردبیل برای تداوم این مسیر، از هر اقدام موثری حمایت می کند.

حسینعلی جدی، معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان نیز نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان را ۹۵.۱ درصد اعلام کرد و گفت: با این حال میانگین نرخ سواد در این استان نسبت به میانگین کشوری ۱.۷۵ درصد پایین تر است.

وی شمار بی‌سوادان این استان بر اساس آخرین سرشماری انجام شده را ۵۷ هزار و ۲۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح های سوادآموزی، آمار کنونی افراد بی‌سواد در استان اردبیل حدود ۳۷ هزار نفر است.

معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان در ادامه نرخ باسوادی در جمعیت بالای ۶ سال استان اردبیل را ۸۵.۹ درصد ذکر کرد و ادامه داد: تعدادی از افراد بی‌سواد استان در بالای سن ۴۹ سال تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار دارند ولی آنها نیز در صورت تمایل می توانند از خدمات سوادآموزی بهره‌مند شوند.

جدی از شناسایی هفت نفر خیر سوادیار در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با ادامه روند کنونی، بیش از نیمی از بی‌سوادان استان اردبیل در چهار سال آینده جذب شده و باسواد خواهند شد.

وی با تاکید بر ضرورت مسدود شدن روند بی‌سوادی جمعیت از مبدا و از سن پایین و در موعد واجب‌التحصیل گفت: با ادامه روند سوادآموزی و کاهش جمعیت بی‌سوادان، آموزش دهندگان با مشکل جذب متقاضی رو به رو هستند و برای حل این مشکل، کلاس‌های نهضت سوادآموزی از امسال تلفیقی شده است.

معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان با اشاره به فعالیت یک هزار و ۱۴۸ نفر آموزش دهنده با نهضت سوادآموزی استان افزود: برای سال جاری جذب هشت هزار نفر بی سواد توسط نهضت سوادآموزی استان سهمیه تعیین شده است.

جدی با اشاره به آغاز هفته نهضت سوادآموزی به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد مهم آموزشی در کشور، از اجرای بیش از ۲۰ عنوان برنامه ویژه در سطح استان اردبیل به مناسبت گرامیداشت این هفته خبر داد.

وی بیان کرد: در طول ۴۲ سال فعالیت نهضت سوادآموزی، نرخ باسوادی در سطح استان اردبیل از ۳۰.۷ درصد به قریب ۸۶ درصد رسیده که ۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان شناسایی فرد به فرد و اسمی بی‌سوادان را مهمترین هدف نهضت سوادآموزی در سطح استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون شناسایی و تحت پوشش قرار دادن این افراد با پالایش اطلاعات موجود در دستگاه‌های مختلف در دست اجراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار