یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

«بغداد ۲» و احتمال بهبود مناسبات تهران با قاهره و ریاض

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه عنوان کرد دیدار وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل مسول هماهنگی سیاست خارجه اتحادیه اروپا در امان و در حاشیه اجلاس بغداد دو نشان می‌دهد توافقاتی برای از سر گیری مذاکرات ایران و کشورهای 4+1 در وین صورت گرفته است.

کد مطلب: ۱۳۳۳۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
«بغداد ۲» و احتمال بهبود مناسبات تهران با قاهره و ریاض

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا دربار نشست بغداد ۲، که هفته گذشته به میزبانی امان پایتخت اردن برگزار شد، اظهار کرد: «نشست بغداد 2 در امان پایتخت اردن اگر چه در عمل خروجی قابل قبولی نداشت اما چند اتفاق غیر منتظره کمک کرد تا فضای حاکم بر کنفرانس بغداد 2 تغییر کند.»

وی ادامه داد: «در نشست بغداد 2 که با حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسای جمهوری فرانسه، مصر، پادشاه اردن، نخست وزیر عراق و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت داشتند موضوع همکاری‌های منطقه‌ای در دستور کار قرار داشت.»

هانی‌زاده اضافه کرد: «در این نشست حسین امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهوری مصر و پادشاه اردن دیدار داشت که در این دیدار وزیر خارجه پیام کتبی آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تسلیم ملک عبدالله دوم کرد. این نخستین پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پادشاه اردن در طول یک دهه گذشته تلقی می‌شود ضمن اینکه دیدار وزیر خارجه ایران با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر نوید بهبود مناسبات تهران -قاهره را می‌دهد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: «موضوع سوم دیدار وزیر خارجه با جوزپ بورل مسول هماهنگی سیاست خارجه اتحادیه اروپا بود که نشان می‌دهد توافقاتی برای از سر گیری مذاکرات ایران و کشورهای 4+1 در وین صورت گرفته است. با اینکه گمانه‌زنی‌های سابق به این سمت‌وسو بود که مذاکرات وین به بن‌بست رسیده اما اظهار خوشبینی مسول هماهنگی اتحادیه اروپا نسبت به از سر گیری مذاکرات وین نشان می‌دهد که همچنان روزنه‌های امیدی در این رابطه وجود دارد.»

وی تاکید کرد: «موضوع دیگری که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد دیدار امیرعبداللهیان با همتای سعودی خود فیصل بن فرحان بود که این دیدار بسیار مهم و تاثیرگذار توصیف شده است. در این دیدار وزیر خارجه عربستان آمادگی کشور متبوع خود را برای از سرگیری مذاکره با ایران در بغداد اعلام کرد. این مذاکرات از فروردین ماه سال گذشته با اشراف دولت سابق عراق در بغداد آغاز و 5 دور مذاکره نفس‌گیر در حوزه امنیتی بین دو هیات انجام شد. قرار بود مذاکرات از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود و سپس وزیران خارجه دو کشور برای از سر گیری مناسبات تهران- ریاض با یکدیگر در بغداد دیدار و یک بیانیه مشترکی صادر کنند. اما حوادث اخیر ایران و دخالت تخریبی عربستان و رسانه‌های وابسته به این رژیم در بحران اخیر به توقف روند مذاکرات بین دو کشور منجر شد.»

وی خاطرنشان کرد: «دیدار اخیر امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان در اردن توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما نباید نسبت به دورنمای مناسبات تهران - ریاض زیاد خوشبین بود. علت این امر این است که عربستان باید گام عملی برای ابراز حسن نیت خود نسبت به ایران بردارد و از ادامه نقش تخریبی خود علیه ایران و ممحور مقاومت خودداری کند. در غیر این صورت مناسبات ایران و عربستان برای مدتی طولانی تحت تاثیر فضای غبارآلود موجود در منطقه قرار خواهد داشت و امید نمی‌رود که دو کشور به یک توافق پایدار برسند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار