در هفته‌های آینده شاهد طغیان کرونا خواهیم بود؟

کرونا در حال گرم کردن کنار زمین!

کارشناسان و مسئولان نظام سلامت تاکید دارند که تزریق واکسن و استفاده از ماسک مهمترین راهکارها برای ایمنی در برابر کرونا است

تهران (پانا) – کروناویروس با بیشترین آمار کشندگی، آقای مرگ جهان محسوب می‌شود و این روزها نیز پس از مدت‌ها دوری از میادین مرگ، بار دیگر در حال گرم کردن خود کنار زمین است!

کد مطلب: ۱۳۳۳۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کرونا در حال گرم کردن کنار زمین!

هشدارها درباره احتمال طغیان کرونا در کشور بیشتر شده است؛ چراکه کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، چین و برخی کشورهای اروپایی با افزایش ناگهانی موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا مواجه شده‌اند و احتمال دارد این موج به کشورهای دیگر نیز سرایت کند.

روز گذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت خبر داد که در آن نسبت به احتمال طغیان دوباره کرونا در کشور هشدار داده شده است.

حسینعلی شهریاری البته در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد که کشور ما شرایط مناسبی از نظر مقابله با کروناویروس دارد اما رعایت احتیاط برای جلوگیری از غافلگیر شدن در برابر هجمه و طغیان احتمالی کرونا، ضروری است.

وی همچنین از عموم مردم درخواست کرد که به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند و دو موضوع مهم یعنی استفاده از ماسک در امکان عمومی و پرتردد و تزریق واکسن کرونا را به طور جدی مدنظر قرار دهند.

احتمال افزایش موارد کرونا در هفته‌های آینده

کارشناسان نظام سلامت نیز بر لزوم آمادگی دولت و مردم برای مواجهه و مقابله با شرایط احتمالی تاکید دارند. از جمله اینکه بابک عشرتی اپیدمیولوژیست به ایسنا گفته است: پیش‌بینی ما این است که احتمالا یک افزایش مواردی در ایران داشته باشیم و شاید این احتمال در ۳ تا ۴ هفته آینده رخ دهد؛ اما اینکه آیا این روند افزایشی به گونه‌ای خواهد بود که موج جدیدی از کرونا شکل گیرد که سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دچار مشکل شود یا خیر، هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

به گفته وی، فعلا تصور کارشناسان و متخصصان این است که روند افزایشی پیش‌رو هم با نوع اومیکرون خواهد بود و این سبب می‌شود موارد سرپایی بیماری بیش از موارد بستری باشد. البته همه این پیش‌بینی‌ها منوط به این است که جهش جدیدی مشابه گونه دلتای کرونا در کشور نداشته باشیم که شدت،‌ وسعت و کشندگی بالایی داشته باشد.

عشرتی تصریح کرد: ژاپن، آمریکا، برزیل و... روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند. فعلا سویه غالب در کشورها، سویه اومیکرون و گونه BA۵ است.

این اپیدمیولوژیست همچنین از مردم و پزشکان درخواست کرد که در مصرف آنتی بیوتیک دقت کنند؛ چون اکثر بیماری‌های تنفسی به دلیل ویروس است و اصلا آنتی بیوتیک در درمان آن نقشی ندارد. به همین دلیل باید از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک خودداری کنند تا مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک شکل نگیرد. در این ایام بهترین کار برای بهبود سریع‌تر بیماری تنفسی استراحت و استفاده از مایعات است.

سید محمد علوی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفته است: کرونا روزهای آرامی را در حال حاضر می‌گذراند اما در برخی مناطق دنیا ماند آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و چین، گزارش‌هایی از افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر وجود دارد که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

نگرانی‌ها از آمار چین

اما اخباری که این روزها از چین می‌رسد باعث ایجاد نگرانی در جامعه جهانی از جمله در ایران شده است. مطابق آمار رسمی که توسط یک مقام ارشد بهداشتی در چین اعلام شده، روزانه نیم‌ میلیون نفر تنها در یک شهر این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند!

بائو تائو، رئیس بهداشت چینگ‌دائو گفت: این شهر شرقی چین روزانه شاهد بین ۴۹۰ تا ۵۳۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کرونا است.

همچنین استانداری استان جیانگشی شرقی چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که ۸۰ درصد از جمعیت این استان یعنی چیزی نزدیک ۳۶ میلیون نفر تا ماه مارس به بیماری کرونا مبتلا خواهند شد. همچنین، بیش از ۱۸ هزار بیمار کرونایی طی دوهفته در بیمارستان‌های اصلی این استان بستری شده‌اند که از این میان در ۵۰۰ مورد بیماری شدید بوده اما مرگ و میری گزارش نشده است.

مهمترین راه ایمنی، واکسن است

محققان حوزه پزشکی این روزها اعلام می‌کنند که خطر بروز یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون در دنیا وجود دارد که در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است و یافته‌ها حاکی از آن است که برای مقابله با این زیرسویه باید درمان‌های جدید شناسایی شود.

براساس تحقیقات جدید در یک موسسه آلمانی، زیرسویه جدید امیکرون با نام BQ.۱.۱ در برابر همه درمان‌های آنتی‌بادی تایید شده، مقاوم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته دوم دی‌ماه در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هشدار داد آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها نگران کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ سه رقمی شده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است اما بزرگترین عامل حفظ سلامت در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.

بهرام عین اللهی گفت: واکسیناسیون اقدام بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است و از مردم تقاضا داریم که دستکم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده است حتما به این کار اقدام کند زیرا تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود.

همچنین سرپرست دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره گفت: هرچند نزدیک به ۲ ماه است که در کشور موج کرونا و موارد ابتلای آنچنانی نداشتیم اما در برخی مناطق جهان مثل اروپا، امریکا، کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی چین و ژاپن به دفعات موج‌های کرونا رخ داد.

بهنام عرشی این را هم گفت که پیش‌بینی می‌شود موج جدید کرونا در کشور به شدت موج‌های قبلی نباشد اما باید درک کرد که کرونا در هیچ جای جهان تمام نشده و این همه‌گیری همچنان ادامه دارد، از این رو به هموطنان توصیه می‌شود علاوه بر واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی، در فضاهای بسته که تهویه هوای مناسب وجود ندارد از ماسک استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار