رئیس شورای شهر تهران تشریح کرد؛

برگزاری جلسه مقابله با آلودگی هوا به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری

قرار شد در بودجه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به منظور تامین و خرید واگن مترو و اتوبوس اختصاص یابد

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران جزییات جلسه وزیر کشور با شهردار تهران و برخی معاونان وزارتخانه‌ها با موضوع آلودگی هوا که روز گذشته به دستور رئیس‌جمهوری برگزار شده بود را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه مقابله با آلودگی هوا به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری

مهدی چمران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه عصر روز گذشته وزیر کشور با شهردار تهران و برخی از معاونین وزارت‌خانه‌های مختلف با محوریت موضوع آلودگی هوای تهران اظهار کرد: موضوع وارونگی هوای تهران دغدغه و موضوع بسیار مهمی است و دغدغه همه مسئولان شهری و کشوری است و به همین جهت روز گذشته این جلسه با حضور وزیر کشور در دفتر این وزارتخانه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این جلسه از عصر آغاز و تا ساعت‌های پایانی شب ادامه داشت گفت: در جلسه اشاره شده معاونین وزارتخانه‌های درگیر مسئله آلودگی هوا و همچنین شهردار تهران و بنده حضور داشتیم و در مورد برنامه‌های کوتاه‌مدت و روزانه پیشنهاد و تصمیم‌گیری شد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوع خرید اتوبوس و واگن مترو برای شهر تهران اظهار کرد: این موضوع از موارد بلند مدت است که نیاز به تامین بودجه و اعتبار دارد و جلسه روز گذشته جلسه بسیار خوبی بود و نتیجه مناسبی را نیز در بر داشت.

چمران با اشاره به حضور معاونین وزارتخانه‌های مختلف از جمله نفت و همچنین نماینده سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و... در این جلسه گفت: بسیار خوشحال شدیم که این جلسه به دستور مستقیم رئیس جمهوری برگزار و تکالیف و وظایف هر یک از دستگاه‌ها مجدد گوشزد شد البته مسائلی نیز در ارتباط با شهرداری تهران مطرح شد که بنا بر پیگیری آنها است.

وی با اشاره به عنایت ویژه دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو برای پایتخت افزود: روز گذشته موضوع خرید واگن و اتوبوس و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت مطرح شد که در این زمینه قرار شد در بودجه امسال 10 هزار میلیارد تومان به منظور تامین و خرید واگن مترو و اتوبوس تخصیص یابد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به سایر موضوعات مطرح شده در جلسه روز گذشته در دفتر وزیر کشور تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که در ارتباط با موضوع آلودگی هوا مطرح شد بحث عدم فروش طرح ترافیک بود که در همین زمینه پیشنهاد شد که فعلا طرح ترافیک به فروش نرسد. همچنین در جلسه عنوان شد که طرح زوج و فرد از مقابل درب منازل اجرا شود که با توجه به عدم اجرای این طرح این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت.

چمران ادامه داد: در جلسه روز گذشته همچنین پیشنهاد شد که قیمت بلیط اتوبوس به یک دوم (نصف) برسد که این موضوع علیرغم اینکه به لحاظ مالی به شهرداری تهران فشار می‌آورد اما با موافقت شهرداری همراه بود و قرار شد به زودی سازوکار آن فراهم شود تا تشویق و ترغیب برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی از سوی مردم ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات آلودگی هوا سرچشمه انباشته شدن مشکلات از سال‌ها قبل بوده و امروز تبعات آن را می‌بینیم گفت: در جلسه‌ای که روز یکشنبه با حضور شهردار تهران و اعضای شورا در قالب جلسه هم‌اندیشی برگزار شد نموداری از حوزه حمل و نقل (اتوبوس) مطرح شد به طوریکه از سال 92 تا 96 شرایط خوبی در ارتباط با تامین اتوبوس داشته‌ایم اما از سال 96 این نمودار منحنی و به پایین کشیده شده است و در واقع تا پایان 1400 و پیش از آغاز شورای جدید تعداد اتوبوس‌ها از 6 هزار دستگاه به 1800 دستگاه در سال 1400 می‌رسد. البته اگرچه از سال 1400 به بعد با اقدامات شهرداری تهران شاهد رشد اندکی در این حوزه بوده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: انشاءالله تا سال آینده نیز بیش از هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه خواهد شد و در بحث واگن‌های مترو نیز این موضوع در دستور کار است تا انشاءالله بتوانیم با انعقاد قراردادها از سوی دولت واگن‌های جدید را خریداری و تامین کنیم. البته موضوع خرید اوراق مشارکت هم پیگیری می‌شود.

چمران به موضوع نوسازی و اورهال کردن واگن‌های مترو اشاره کرد و گفت: این موضوع به صورت اساسی در دستور کار شهرداری تهران است و انشاءالله در این بخش نیز تحولات خوبی صورت می‌گیرد. البته در کنار همه این موارد باید کارهای فرهنگی شروع شود به گونه ای که شرایطی فراهم شود تا سفرها کاهش یابد و مردم از طریق سیستم مجازی یا از طریق شبکه حمل و نقل عمومی کارهای روزانه خود را انجام دهند.

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهردار تهران از رئیس جمهور برای مقابله با آلودگی هوا حکمی دریافت کرده است یا خیر گفت: شهردار تهران این حکم را نداشته و اگر موضوعی مطرح شده به صورت لسانی بوده و وزیر کشور موضوع را دنبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار