سیده حدیث اشرف نژاد*

تاثیر مهارت‌های غیرشناختی بر دانش‌آموزان

مهارت‌های غیرشناختی مهارت‌هایی هستند که باعت اعتماد به‌نفس، عزت نفس، شخصیت شناسی،مسوولیت‌پذیری و ایجاد حریم شخصی افراد در زندگی است که اگر این مهارت‌ها به درستی انجام شود تاثیر بسیاری بر روی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر مهارت‌های غیرشناختی بر دانش‌آموزان

در بحث افزایش مهارت‌های غیرشناختی از جمله اعتماد به نفس، معلمان مدارس موظف هستند تا با دقیق تر شدن بر شخصیت دانش آموزان و کنکاش در رفتارهای آنان و همچنین تشخیص استعدادهای پنهان و آشکار ارزش های دانش آموز که در هر زمانی حفظ خواهد شد حتی در لحظه های واپسین شکست، شناسایی و آن را تقویت کنند.

یکی از مهمترین وظایف مشاوران مدارس حس مسئولیت پذیری در سطح مدارس با آموزش درست در حیطه مسئولیت پذیری و افزایش آن در شخصیت دانش آموزان است به این صورت که در پایان ساعت مدرسه دانش آموزان موظف به تمیز کردن میز و کلاس های درسی مدرسه شوند. این روند در کشور ژاپن اجرا و موجب افزایش مسوولیت پذیری بیشتر در دانش آموزان شده است.

یکی دیگر از وظایف مشاوران در مدارس ایجادحریم شخصی برای دانش آموزان است که با آموزش درست فرا می گیرند چگونه نه بگویند و حد و مرز زندگی خود و افراد پیرامون خود را مشخص کنند تا با حفظ احترام به انسان ها و زندگی خود روند درست و سالمی را در پیش بگیرند.

مشاوران مدارس در طول سال تحصیلی در تمامی کلاس های درسی مجموعه ای از صحبت ها در باب مهارت های اجتماعی، شخصیت های مختلف انسانی،مقابله با خشونت و عزت نفس برای دانش آموزان به صورت کارگاه آموزشی که در این کارگاه آموزشی دانش آموزان با پرسش و پاسخ نظرات خود را بیان کنند.

دانش آموزان این حق را دارند تا به صورت خصوصی در اتاق کار مشاور به طور مستقیم با روان شناس مدرسه ارتباط برقرار کنند، مشکلات خود را در حیطۀ رشته های دانشگاهی و شغلی آینده و مزایا و معایب آن ها ارائه کنند.

مشاوران با بکارگیری تمامی تلاش های خود، همایش هایی در باب شکوفایی استعدادهای پنهان دانش آموزان، مسائل خانوادگی، رفتارها و هنجارهای اجتماعی برگزار کنند. همچنین در صورت ضرورت بر حضور خانواده ها برای شرکت در این همایش ها تاکید شود.

دانش آموزان می توانند در اتاق کار مشاور،مسئله های مختلفی که موجب درگیری های ذهنی آن ها شده را بیان کنند و مشاوران و روانشناسان بر حفظ اسرار دانش آموزان و خانواده بسیار کوشا باشند.

همچنین مشاوران مدارس می توانند با بیان نظرات خود در جلسه های معلمین در مدارس، شیوه های تدریس معلمان را تنوع ببخشند و شیوه های تدریس جذابی را در اختیار دانش آموز قرار دهند تا در یادگیری دانش آموزان یکنواختی ایجاد نشود.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار