مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری

پروژه‌های معماری ایرانی اسلامی در سه سطح حمایت می‌شوند

تهران (پانا) - مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری می‌گوید برای طرح حمایت از پروژه‌های علمی پژوهشی معماری ایران اسلامی از اساتید دانشگاه کمک گرفته می‌شود و تمرکز این مرکز بر معماری مردمی و پاسخگو است.

کد مطلب: ۱۳۳۰۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
پروژه‌های معماری ایرانی اسلامی در سه سطح حمایت می‌شوند

مصطفی مومنی راد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در نشست خبری طرح حمایت از پروژه های علمی پژوهشی معماری ایرانی اسلامی که همزمان با هفته پژوهش در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به فعالیت این مرکز در حوزه معماری ایرانی اسلامی گفت: مرکز معماری اسلامی حوزه هنری از ابتدای سال یک سری بازتعریف بر روی فعالیت های خود داشته است. بر روی فضای دانشگاهی کشور متمرکز شدیم و امروز فراخوان طرح حمایت از پروژه های علمی پژوهشی معماری ایرانی اسلامی را اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های زیادی در چند سال اخیر در حوزه دانشگاه و پژوهشکده ها انجام شده است و تفاوتی که در فراخوان حمایت از پروژه های علمی پژوهشی معماری اسلامی در پی گرفتیم، این است که پژوهش‌ها در عین اینکه هدفمند هستند یک نهضت مستقیم با نظام شهرسازی داشته باشند.

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با بیان اینکه مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در عرصه های مختلف فعالیت می‌کند گفت: این مرکز در مرز تحقق و فعالیت‌های اجرایی و دستاوردهای عملی در حیطه‌های هنری فعالیت می‌کند. ما در کنار این فراخوان یک فراخوان دیگر نیز برای طرح های نوآورانه در حوزه معماری و شهرسازی خواهیم داشت.

مومنی راد در ادامه با اشاره به اهمیت حضور آکادمیک دانشگاه‌ها در طرح معماری ایرانی اسلامی گفت: در فضای آکادمیک مسایلی که دانشجویان با آن درگیرند، شاید فاصله زیادی با واقعیتی دارد که با آن مواجه هستیم؛ این را به عنوان مسئله اصلی ارزیابی می‌کنیم. با ارگان ها و سازمان‌های مختلف در ارتباط هستیم تا پژوهش‌های صورت گرفته را با ما به اشتراک بگذارند. به واسطه ارتباطی که مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با فضاهای دانشگاهی دارد، می‌توان در این حوزه کمک شایانی داشته باشیم.

وی در مورد ضمانت اجرایی پژوهش‌ها گفت: ما شبکه‌سازی بین ذی‌نفعان حوزه معماری را تعریف کردیم. نهادهایی که متولی شهرسازی و معماری هستند، درخواست‌ها و مسایلی دارند و ما با ارتباطاتی که با آنها برقرار کنیم در جریان این مسایل هستیم. ما تمرکز را روی سازمان های پژوهشی می‌گذاریم و یک تعامل قوی برقرار خواهیم کرد. برای بسیاری مسایل حوزه معماری راهکارهایی متصور شده است اما به عملیات اجرایی ختم نشده است. امیدواریم با توجه به پذیرشی که نسبت به مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در ارگان ها مسایل این حوزه حل شود و به راه‌حل‌ها برسیم.

مومنی راد با بیان اینکه سعی می کنیم الگوسازی کنیم، عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم که در واقعیت و کارهای اجرایی هم به ثمر برسیم. در زمینه معماری ایرانی اسلامی در فضای تخصصی تعاریف مختلفی شده است. داشته‌ها و ارزش‌هایی در معماری سنتی داریم. در این حوزه با توجه به خرد معماران متناسب با فرهنگ پاسخ های ارزشمندی تولید شده است. مواجهه دیگر مواجهه از جنس پارادایم ها و سبک‌های معماری است. ممکن است یک معماری در ظاهر بروزهایی داشته باشد. ممکن است یک کالبد معماری در طول تاریخ تغییر کند. نگاه ما صرفا پرداختن به کالبد نیست.

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری تصریح کرد: تمرکز و شناخت ما بر این اساس که معماری مردمی و پاسخگو را هدف گذاری کنیم، چیزی که در معماری سنتی ما بوده است. حمایت‌های مرکز معماری اسلامی حوزه هنری از پژوهش های معماری ایرانی اسلامی در سه سطح تعریف شده است. ما حمایت معنوی را برای دیده شدن بیشتر پژوهش‌ها در نظر گرفتیم. بحث حمایت مالی هم داریم که در حین پژوهش است. یک بازه 3 تا 15 میلیونی برای حمایت از پژوهش‌ها در نظر گرفتیم که در دور اول مبلغ 300 میلیون تومان برآورد کردیم، پژوهشگرانی هم هستند که در برنامه بلندمدت با مرکز معماری اسلامی حوزه هنری همکاری می‌کنند. نگاه ما این است که این پژوهش‌ها را وارد فاز حمایت بلندمدت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار