مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش:

همه باید کمک کنند تا استعدادهای دانش‌آموزان عشایر شکوفا شود

تهران(پانا) - آیین رونمایی از تفاهم‌نامه بسیج عشایری کشور و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش برگزار شد‌.

کد مطلب: ۱۳۲۹۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
همه باید کمک کنند تا استعدادهای دانش‌آموزان عشایر شکوفا شود

محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در این برنامه اظهار کرد: امروز توفیق داریم که میزبان آیین افتتاحیه و این پیوست فرهنگی باشیم و امیدواریم این مراسم منشا خیری باشد تا همکاری‌های پررنگ‌تری را نسبت به گذشته شاهد باشیم.

در ادامه مجید درویشی، فرماندار ورامین اظهار داشت: خداراشاکریم که در پی رویکرد عدالت‌محوری دولت سیزدهم فرصت خدمت‌رسانی بیشتر به عشایر عزیز ما فراهم شده است. شهرستان ورامین نزدیک به ۵۰۰ خانوار عشایری دارد که در حوزه‌های مختلف فعال هستند.

او افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی عشایر دشت ورامین این است که عزیزان ما اهل علم، فضل، سوادآموزی و فرهنگ هستند که ابن موضوع مایه مباهات و خوشحالی است. حضور در همین برنامه نیز یکی از مظاهر علم‌آموزی عشایر است. بسیار خوشحالیم که دانش‌آموزان از خانواده‌های عشایر همراه با فعالیت‌های دامداری، علم و سوادآموزی را کنار نگذاشته‌اند.

درویشی ادامه داد: فرهنگ عشایری یک فرهنگ غنی و فرهنگ کار و تلاش شبانه‌روزی است و شاخصه های بسیار مهمی دارد که کمتر در دیگر اقشار جامعه آن‌ها را می‌بینیم. آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار مهمی را در تثبیت این فرهنگ و بقای آن در نسل جدید ایجاد کند.

صفرعلی یازرلو، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در ادامه با با بیان این موضوع که مدارس عشایری نیازمند کمک‌های بسیار جدی است، گفت: انتظار داریم تمامی عزیزان در مجموعه تعلیم و تربیت به یاری بیایند تا بتوانند استعدادهای نهفته دانش‌آموزان عشایری را شکوفا کنند. برنامه امروز و افتتاح و رونمایی از این ۵ طرح که در تفاهم‌نامه با بسیج عشایری امضا شده از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند منجر به شکوفا شدن استعدادها شود‌.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص عشایر، عنوان کرد: حضرت آقا درباره این قشر عزیز می‌فرمایند "عشایر باوفاترین مردمان ایرانند."

وی با بیان اینکه همه مدیون جامعه عشایری هستیم، اظهار داشت: وظیفه ما این است که به این عزیزان کمک کنیم و تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا ان‌شالله نیازها و کمبودهای موجود مرتفع شود.

در ادامه برنامه سرهنگ احمد سعیدی، فرمانده بسیج عشایر کل کشور، اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانیم به عنوان خادمان جامعه عشایری نقش‌آفرینی کنیم. جامعه عشایری یکی از جوامعی است که در ساختار و حاکمیت کشور تا به امروز بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین بوده و در عرصه‌های اقتصادی، معیشتی، دفاعی، امینتی، حاکمیتی و سیاسی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نقش بسزایی داشته است‌. البته رژیم پهلوی به جهت اینکه عشایر را سد راه خود می‌دید، روش متفاوتی با نظام جمهوری اسلامی داشت. امروز در جمهوری اسلامی به عشایر به عنوان یک فرصت نگاه می‌کند اما در گذشته رژیم پهلوی به عنوان تهدید به این عزیزان نگاه می‌کرد. عشایر و نیاکان آن‌ها برگه‌های زیادی از تاریخ این کشور را به نام خود ثبت کردند و ان‌شالله همواره در مسیر انقلاب خواهند بود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان عزیز ما یکی از بزرگترین سرمایه‌های این مملکت هستند که امروز استعدادپروری آن‌ها در دستگا‌های فرهنگی و آموزش و پروش رخ می‌دهد. در این مسیر مقام معظم رهبری به‌کرات توصیه‌هایی را به دستگاه‌های فرهنگی داشته‌اند و فرموده‌اند "آینده این کشور در دست دانش‌آموزان است"

سعیدی افزود: این دانش‌آموزان می‌توانند قطار پیشرفت کشور را به حرکت درآوردند. مقام معظم رهبری مسئله تعلیم و تربیت را مسئله اصلی نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و برما واجب است که به کمک بیاییم. در بسیج این آمادگی را داریم که همراه با آموزش و پرورش محیط مدارس را بر پایه تربیت دانش‌آموزانی در تراز انقلاب اسلامی شکل دهیم.

فرمانده بسیج عشایری کشور خاطرنشان کرد: دشمن برنامه‌ریزی‌های زیادی را برای نسل جوان در سراسر دنیا و به خصوص کشور ما انجام داده تا این نسل را مورد تهدید و طمع قرار دهد‌، لذا ما به سهم خودمان باید هوشیاری باشیم و تلاش کنیم تا در دام کفر قرار نگیریم و نسلی در تراز انقلاب تربیت کنیم.

وی در پایان بیان کرد: زمانی که تاریخ آموزش و پرورش عشایر و دانش‌آموزان را در چند دهه اخیر ورق می‌زنیم شاهد هستیم که مطالبه عدالت تربیتی رهبر معظم انقلاب بر زمین مانده است. مدارس عشایری عقب ماندگی‌های زیادی دارند که ان‌شالله در دولت سیزدهم و با هدایت رییس‌جمهوری محترم بتوانیم یک برابری و یکسان سازی را شاهد باشیم.

لازم به ذکر است تفاهم‌نامه بسیج عشایری و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در ۵ بند به امضا رسید‌ که عبارتند از سفیران آسمانی ویژه مدارس شبانه روزی عشایر، مشارکت در اجرای برنامه کتاب‌خوانی و هم‌اندیشی، مشارکت و همکاری در اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، مشارکت و همکاری در اجرای برنامه نمایش و نقد فیلم و مشارکت و همکاری در اجرا و ارتقای سطح بهداشت و سلامت دانش‌آموزان عشایری.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار