مدیرکل بحران استان گلستان:

مانور زلزله یک تمرین مهارتی است

گلستان (پانا) - مدیرکل بحران استان گلستان گفت در سال حدود ۵۰ هزار زلزله در سطح جهان رخ می‌دهد که به طور میانگین یک زلزله در هر دقیقه را شامل می‌شود، بر این اساس مانور زلزله یک تمرین مهارتی برای کشور است.

کد مطلب: ۱۳۲۷۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مانور زلزله یک تمرین مهارتی است

نعمت‌الله حاجی زاده، مدیرکل بحران استان گلستان در مراسم مانور زلزله بیان کرد: اکنون در حال برگزاری بیست و چهارمین مانور ایمنی مدارس در برابر زلزله هستیم. اگر بر همین واژه تمرکز کنیم به چهار کلمه کلیدی می رسیم که می توانیم درباره آنها بحث کنیم.

مدیرکل بحران استان گلستان اضافه کرد: بیست و چهارمین مانور را در مدارس برگزار کردیم. مدارس و منازل از محیط هایی هستند که دانش آموزان بیشترین آسیب ها را در مخاطره زلزله دیده اند. شاید در سطح کشور محیط های حائز اهمیت دیگر برای برگزاری مانور نیز وجود داشته باشد، اما به دلیل اهمیتی که مدارس به عنوان نقطه مهم جمعیتی دارند، ضرورت دارد که مانور را بیست و چهارسال متوالی در این محیط برگزار کنیم.

حاجی زاده اظهار کرد: اگر یک مثلث را در نظر بگیریم تنها در مدرسه است که سه ضلع مثلث به طور کامل توسط دانش آموزان، اولیا و دستگاه های اجرایی پوشش داده می شود. آموزشی که در مدارس انجام می گیرد، توسط دانش آموزان به اولیا و مربیان و سایر اقشار نیز منتقل می شود.

وی درباره اهمیت برگزاری مانور زلزله خاطرنشان کرد: ما بر مانور زلزله تمرکز کردیم، چون جهان و انسان بر کره خاکی تاکنون ۵۴ نوع مخاطره را تجربه کرده است که زلزله جزو معدود مخاطراتی است که امکان پیش بینی و بعضا پیشگیری را ندارد. اما می‌توانیم با اجرای مانور از خسارت جانی و مالی پیشگیری کنیم و خسارات را به حداقل برسانیم.

مدیر کل بحران استان اضافه کرد: زلزله جزو مخاطراتی است که هزینه زیادی بر دوش دولت می‌گذارد.با اجرای صحیح مانورها می‌توانیم شرایط آسیب‌پذیری جامعه را کاهش داده و تاب‌آوری را افزایش دهیم. با هزینه یک دلار در بحث پیش بینی می‌توانیم 7 تا 10 دلار در بازسازی آثار زلزله جلوگیری کنیم.

حاجی زاده درباره ماهیت مانور توضیح داد: مانور یک نوع تمرین و آموزش است. یک نوع ارتقا سطح ایمنی جامعه است تا در برابر بحران، اقدام سریع و صحیحی داشته باشیم.

وی در خصوص ایمنی متذکر شد: در بحث ایمنی و مقاوم‌سازی دو موضوع مطرح است. یک مورد مقاوم‌سازی سازه ای که به امید خدا نوسازی مدارس به همت عزیزان در سراسر کشور انجام می‌گیرد و بخشی مقاوم‌سازی غیرسازه ای است که شامل وسایل داخل اتاق‌هاست که باید در مکان درست و ایمن قرار بگیرد تا زمان وقوع بحران باعث تشدید خسارات نشود.

حاجی زاده در پایان سخنان خود گفت: ما در سال حدود ۵۰ هزار زلزله در سطح جهان داریم که به طور میانگین یک زلزله در هر دقیقه را شامل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار