نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا:

تفکر کار‌‌دانش درست بود اما نتوانست به صنعت وصل شود

ایده استاد و شاگردی باید به قانون تبدیل شود/ با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای آموزش و پرورش، وزارت تعاون باید به این وزارت‌خانه کمک کند

تهران (پانا) - عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه ایده کار‌‌دانش تفکر درستی بود عنوان کرد که اگر این طرح به صنایع وصل می‌شد امروز اقتصاد ایران از اثرات مثبت و خوب آن به‌طور کامل بهره‌مند می‌شد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تفکر کار‌‌دانش درست بود اما نتوانست به صنعت وصل شود

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار و عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به راهگشا‌بودن ایده اولیه کار و دانش در نظام آموزشی ایران برای پرورش مهارت‌های شغلی گفت: «کارودانش در دهه 70 در آموزش و پرورش شکل گرفت. به نظر من این ایده می‌توانست در همان زمان راهگشا باشد.»

وی افزود: «برای اثربخش بودن ایده کار و دانش باید ارتباطش را با تولید، صنعت و مؤسسات و مالی و اعتباری برقرار می‌کرد و صرفاً به‌صورت آکادمیک نمی‌بود.»

وزارت کار طبق قانون موظف به آموزش کارگران است

تاجیک اظهار کرد: «در فصل پنجم قانون کار طبق وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماده 107 و 108 و موارد دیگر، وزارت کار موظف شده با همکاری که با وزارتخانه و سازمان‌های دیگر دارد به آموزش کارگران بپردازد.»

وی افزود: «قانون اگرچه برای سه تا چهار دهه قبل است اما همه‌چیز را پیش‌بینی کرده و این حلقه مفقوده و عدم اتصال میان بازار کار و مدارس باعث شده ما نتوانیم از این موضوع بهره ببریم.»

کار و دانش تفکر خوبی بود اگر از هدفش دور نمی‌شد

تاجیک گفت: «کار و دانش تفکرش درست بود اما یکجایی از هدف اصلی‌اش دور شد، حتی فنی و حرفه‌ای هم به همین شکل به نسبت گذشته یا اعتبار کمتری دارند یا پتانسیل کمتری نسبت به این موضوع دارند. همین باعث شده نتوانیم بهره خوبی از هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش و فنی‌وحرفه‌ای ببریم. ازاین‌جهت وزارت کار یا دیگر نهادها می‌توانند همکاری کنند تا این اتصال برقرار شود و در نهایت بازدهی خوبی برای صنایع تولیدی و بازرگانی داشته باشیم.»

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان محدودیت‌های بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش و قدیمی‌بودن تجهیزات مراکز کار‌دانش و فنی و حرفه‌ای گفت‌: «امکاناتی که در وزارت آموزش و پرورش وجود داشته از گذشته بوده ازاین‌رو تجهیزات و بخش‌هایی که در آموزش و پرورش وجود دارد باید به‌روز شود. با توجه به محدودیت‌های بودجه وزارت آموزش و پرورش قطعاً وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند کمک خوبی به این موضوع داشته باشد.»

ایده استاد و شاگردی باید به قانون تبدیل شود

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به تأثیرات قانون‌نشدن دوره‌های کارآموزی گفت:‌ «10 سال پیش موضوع استادشاگردی و کارورزی راه افتاد و متأسفانه به قانون تبدیل نشد تا به‌صورت مکتوب جامعه از آن بهره ببرد. البته تا اینجا هم با اینکه ماده 7 تبصره 2 اختیار قرارداد دائم و موقت را به کارفرما داده، این حال‌وروز ما شده و شاید اگر موضوع استاد و شاگردی برقرار می‌شد فرصت سوءاستفاده فراهم می‌کرد.»

وی با اشاره به اینکه آن طرح را مجدد می‌شود سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد، گفت: «فصل پنجم قانون کار هماهنگی‌های لازم را برای ورود دانش‌آموز به‌عنوان کارآموز به بازار کار در نظر گرفته است و فقط کافی است صرفاً برگه‌ای برای گذراندن کار و دانش پر شود.»

مشکل طرح کاد این بود که با وزارت کار لینک نشد

تاجیک گفت: «در گذشته طرحی با عنوان «طرح کاد» وجود داشت که بسیار جالب بود. دانش‌آموز هفته‌ای یک روز به یک صنف و صنعتی مراجعه می‌کرد و کار عملی یاد می‌گرفت. البته طرح‌های مشابه این طرح در تمام کشورها وجود داشت. آن طرح اگر حمایت می‌شد بسیار تأثیرگذار بود. مشکل این بود که آن طرح با وزارت کار لینک نشد و در نهایت دانش‌آموز بعد از ساعت‌ها کار‌کردن رها می‌شد و آموزش‌ها را به‌صورت هدفمند یاد نمی‌گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار