بررسی جایگاه آموزش و پرورش در برنامه توسعه هفتم در گفت‌وگو با پانا:

فنی و حرفه‌ای از تقاضامحوری به سمت آینده‌نگری پیش برود

رشته‌های درسی متناسب با حوزه‌های مرزی راه‌اندازی شود

تهران (پانا) - کارشناس گروه آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌­ای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه کشور عنوان کرد که سازمان برنامه‌وبودجه به کارگروه آموزش در برنامه توسعه هفتم پیشنهاد داده که آموزش فنی و حرفه‌ای از تقاضامحوری به سمت آینده‌نگری برود.

کد مطلب: ۱۳۲۸۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
فنی و حرفه‌ای از تقاضامحوری به سمت آینده‌نگری پیش برود

بررسی جایگاه آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه‌ای نشان می‌دهد که متأسفانه این نوع برنامه‌ها در بخش آموزش و پرورش با مشکلات جدی روبرو بوده‌اند. در میان برنامه‌های قبل از انقلاب، در سه برنامه اول در رابطه با نقش آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه صحبتی نشده اما در برنامه چهارم به‌تدریج به این مسئله ورود شده است.

در برنامه اول توسعه دولت مکلف به تصویب لایحه تغییر بنیادین آموزش و پرورش شد اما طی برنامه‌های مختلف این موضوع در فراز و نشیب‌های مختلف قرار گرفت. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد که در برنامه‌های مختلف توسعه‌ای انسجام درونی و محوریت یک برنامه و هدف مشخص وجود نداشته تا برنامه ششم توسعه که محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاست‌های کلی ابلاغی وجود دارد و انتظار می‌رفت که بستر لازم برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش فراهم شود اما چنین نشد و لزوم بازنگری جدی در برخی از قوانین به چشم می‌خورد. در همین راستا برنامه هفتم توسعه با راه‌اندازی کارگروه آموزش به بررسی این مهم می‌پردازد.

اعلام برنامه‌های سه حلقه اصلی کارگروه آموزش در برنامه هفتم توسعه

مهدی رازپور، کارشناس گروه آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه­ای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تشکیل کارگروهی در برنامه هفتم توسعه برای بررسی موضوع آموزش گفت: «در این کارگروه موضوعات مختلفی مانند آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی جداگانه بررسی شده و از نمایندگان آن‌ها خواسته شده هرکدام برنامه‌هایی که باید در برنامه هفتم موردتوجه قرار بگیرد را استخراج کنند و اعلام کنند.»

رازپور گفت: «از نمایندگان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت آموزش و پرورش، موسسه پژوهش‌های اقتصاد روستایی و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه کشور در این کارگروه حضور دارند و نکاتشان را عنوان می‌کنند.»

فنی و حرفه‌ای از تقاضامحوری به سمت آینده‌نگری پیش برود

رازپور با اشاره به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه برای جایگاه دادن به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش عنوان کرد: «ما پیشنهاد دادیم که موضوع فنی و حرفه‌ای از تقاضامحوری به سمت آینده‌نگری پیش برود و فنی و حرفه‌ای منطقه‌ای شود.»

وی افزود: «ظرفیت‌ها در نقاط مختلف کشور متفاوت است و از مناطق مرزی تا مناطق ساحلی و مناطق میانی و درونی کشور ظرفیت‌ها متنوع است و نباید با یک نگاه به همه مناطق نگاه شود.»

رازپور عنوان کرد: «خوب است یک چارچوب کلان به‌صورت ملی تعریف شود و سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف باشد که کلیت چارچوب را به یک‌شکل در کشور اجرا کند.»

پیشنهاد می‌شود نظام فنی و حرفه‌ای منطقه‌ای شود

کارشناس گروه آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه­‌ای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه کشور اظهار کرد: «توصیه ما این است که نظام فنی و حرفه‌ای منطقه‌ای باشد و متناسب با ظرفیت‌ها و بسترهایی که در مناطق و حوزه‌های خاص وجود دارد، تعریف شود. برای مثال اقتصاد دریاپایه در جنوب کشور و در شمال کشور موردتوجه قرار بگیرد و به همین ترتیب رشته‌های متناسب با حوزه‌های مرزی راه‌اندازی شود.»

ظرفیت‌های اشتغال آفرینی در سند آمایش سرزمین موردتوجه قرار بگیرد

وی افزود: «با توجه به ظرفیت‌هایی که برای اشتغال آفرینی در سند آمایش سرزمین اشاره شده، سازمان فنی و حرفه‌ای متناسب با آنچه بسترش در منطقه وجود دارد برنامه‌ریزی و حرکت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار