بررسی مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی سواد مالی به نوجوانان در گفت‌وگو با پانا

آموزش و پرورش از بانک مرکزی برای آموزش سواد مالی در مدارس کمک بگیرد

مباحث پولی باید به ادبیات کودکان نزدیک شود تا قابل‌درک باشد

تهران (پانا) - یک کارشناس سواد مالی با اشاره به اینکه مباحث مالی و پولی سنگین است، عنوان کرد کارشناس‌های بانک مرکزی می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند تا این مباحث به ادبیات کودکان و نوجوانان نزدیک شود.

کد مطلب: ۱۳۳۰۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش از بانک مرکزی برای آموزش سواد مالی در مدارس کمک بگیرد

بهداد ناموریکتا، کارشناس سواد مالی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، گفت: «در همه جای دنیا موضوع سواد مالی با رویکرد سواد پولی و بانکی بوده و مرسوم است که از سنین ابتدایی و زمانی که بچه‌ها وارد دبستان می‌شوند بازارهای مالی و کسب درآمد به آن‌ها آموزش داده شود.»

اهمیت آموزش سواد مالی در سنین ابتدایی

نامور یکتا با اشاره به اینکه اهمیت آموزش در سنین ابتدایی به دو علت مشخص است، اظهار کرد: «موضوع اول این است که وقتی آموزش از سنین ابتدایی آغاز شود درواقع در روح و روان بچه‌ها نهادینه می‌شود و در سنین بالا می‌تواند اثربخش باشد.»

وی افزود: «موضوع دوم این است که وقتی روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم معمولاً همان کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند خانواده خودشان را هم‌روی همین کانال حرکت بدهند. نمونه این نوع آموزش در ایران موضوع فرهنگ رانندگی است که سال‌ها قبل روی دانش‌آموزان کار شد و در دنیا هم همین است.»

نامور یکتا گفت: «کاملاً مشهود است که در ایران این نوع آموزش‌ها در کودکی می‌تواند تأثیرگذار باشد، همان‌طور که امروز با رشد تکنولوژی و در عصر ارتباطات دیجیتال بچه‌ها با موضوعاتی مانند اینترنت و موبایل آشنا هستند و همین ابزارها می‌تواند به آموزش و درک بهتر کودکان و نوجوانان با موضوعات مرتبط با سواد مالی ارتباط بهتری بگیرند.»

وی افزود: «یک نکته کلیدی دیگر این است که هزینه آموزش در سنین پایین کمتر است تا زمانی که به سنین بزرگ‌سالی می‌رسند.»

سرفصل‌های مهم آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان

نامور یکتا درباره سرفصل‌های مهم آموزشی برای کودکان و نوجوانان گفت: «همه سرفصل‌های پولی و مالی مهم است و نمی‌توان برای آن اولویت تعریف کرد اما اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم سرفصل‌هایی که در حوزه آموزش‌های عمومی هستند اعم از اینکه پول چیست؟ بانک چیست؟ یا بازارهای مالی چه هستند؟ باید در اولویت آموزش قرار بگیرند تا موضوعات نظام پرداخت مانند کلاه‌برداری و غیره و همه آیتم‌هایی است که بچه‌ها در بزرگ‌سالی با آن سروکار پیدا می‌کنند، آموزش داده شود.»

وی افزود: «ممکن است در جامعه کارت‌بانکی پدر یا مادر خانواده در دست فرزند قرارگرفته و در مدرسه یا هنگام خرید از آن استفاده کند اما نمی‌داند چه مخاطراتی می‌تواند داشته باشد. وقتی اطلاع‌رسانی به‌موقع و درست باشد باعث می‌شود که درصد خطا را پایین بیاوریم.»

مباحث پولی باید به ادبیات کودکان نزدیک شود تا قابل‌درک باشد

این کارشناس مالی گفت: «موضوع سواد مالی در سند تحول دولت به بانک مرکزی سپرده‌ شده است. در این شرایط درست است که آموزش و پرورش رسالت مهمی در آموزش دارد اما این نهاد می‌تواند از کارشناس‌های بانک مرکزی استفاده کند تا برای بچه‌ها دوره‌های آموزشی بگذارند.»

وی افزود: «مشکلی که وجود دارد این است که مباحث پولی، مالی و بانکی مسائل بسیار پیچیده و فنی هستند و ترجمه این‌ها به ادبیات کودک و نوجوان به‌گونه‌ای که برایش قابل‌درک و فهم باشد، خیلی مهم است.»

نامور یکتا عنوان کرد: «آموزش و پرورش می‌تواند با کارگروه‌هایی که با بانک مرکزی یا بانک‌ها یا مؤسسات مالی همکاری می‌کنند، ارتباط برقرار کرده و این مباحث در کارگروه‌های مشترک این‌چنینی مطرح و خلاصه شده و به زبان ساده دربیاید.»

با تئاتر و کاغذدیواری می‌توان مباحث مالی را برای دانش‌آموزان شیرین کرد

این کارشناس حوزه سواد ملی عنوان کرد: «بعد از ساده‌سازی در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌ای مانند تئاتر کودک و نوجوان یا کاغذدیواری برای نوجوانان یا کرسی‌های آموزشی خارج از ساعت مدرسه ارائه شود.»

نامور یکتا عنوان کرد: «آموزش و پرورش می‌تواند مباحث فنی را به زبان مخاطب خودش که کودک و نوجوان است تبدیل کند اما از سوی دیگر نیازمند کمک بانک مرکزی و سازمان‌ها و نهاده‌ای دیگر است که بتواند مباحث فنی را دریافت کند.»

مقایسه تطبیقی آموزش سواد مالی میان ایران، آلمان و آمریکا

نامور یکتا در یک مقایسه تطبیقی میان آموزش‌های سواد مالی در کشورهای مختلف اظهار کرد: «در کشور آلمان در سنین قبل از دبستان دوره‌های مختلف در مهدکودک برای بچه‌های مختلف آموزش داده می‌شد تا این‌ها متوجه شوند که نظام بانکی به چه شکلی است. در آمریکا سال‌هاست که از دوره دبستان این نوع آموزش‌ها در حال انجام است و همچنین در کشور ژاپن این نوع آموزش‌ها وجود دارد. به‌طورکلی در کشورهای توسعه‌یافته این اقدام در حال انجام است تا وقتی کودک و نوجوانشان به سنین بزرگ‌سالی می‌رسند به‌عنوان نیروی مولد از این دانشی که به دست آورده بتوانند استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار