نحوه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان اصلاح شد

تهران (پانا) - در یکصد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح "اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان" بررسی و تصویب شد.

کد مطلب: ۱۳۲۱۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان اصلاح شد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سومین جلسه شورا در جریان بررسی طرح "اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان" در قرائت گزارش کمیسیون مطبوع خود در این رابطه اعلام کرد: از جمله اقداماتی که در دوره سوم شورای شهر تهران با هدف ارتقای کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی در پایتخت و ایجاد وحدت رویه مناطق شهرداری در حمایت از ناشران انجام شده مصوبه ساماندهی دارای ابهاماتی است که مستوجب تفسیر نادرست آن شده که مشکلاتی ناشی از این موضوع را برای جامعه هدف ذکر شده بوجود آورده است.

وی ادامه داد: متاسافانه این تفسیر غلط نه تنها فرآیند حمایتی مصوبه از این افراد را محقق نکرده بلکه چالش هایی در حوزه فعالیت این صنف را نیز به چشم می خورد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا اصل موضوع "اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان"را حمایت از ناشران فرهنگی دانست و با اشاره به وضعیت نامطلوب دفاتر نشر اظهار کرد: غیر از ناشران دولتی که شرایط خاصی در بهره مندی از حمایت ها دارند، به دلیل جریان قاچاق، انتشارات غیر قانونی و دست فروشی کتاب، ۶۰ تا ۷۰ ناشر ورشکست شده و شرایط بسیار بدی داشتند.

وی تاکید کرد: جریان انقلابی شورای ششم باید در خصوص برخی خروجی ها و مصوبات طوری عمل کند که برداشت ها به سمت و سوی جریان های سیاسی مانند دوم خرداد نرود، چرا که کارنامه این جریان سیاسی در همه حال تنها با استراتژی نشان دادن در باغ سبز و در نهایت پوچ گذاشتن موضوعات فرهنگی دیده شده است از این رو باید با در نظر گرفتن عاقبت اندیشی درست نسبت به شهر و راسته های فرهنگی و با نگاه انقلابی این موضوع را تقویت کنیم.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: دولت و شهرداری ها در برنامه توسعه موظف شده اند که از ناشران و مطبوعاتی که با برخورداری از مجوز رسمی در فضاهای مسکونی فعالیت می کنند، حمایت کنند.

در ادامه بررسی "اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان" مهدی اقراریان در تذکری درباره این موضوع اذعان کرد: نظرم در این خصوص را چندی قبل بصورت مکتوب به ریاست شورای شهر ارسال کردم که در آن آمده است طبق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری احراز شده که شورای اسلامی شهر صالح به تصمیم گیری در خصوص فعالیت ناشران، توزیع کنندگان و کتابفروشان در واحد مسکونی نیست و شورا صلاحیت صدور چنین مجوزی را ندارد.

وی افزود:برخی ها این موضوع را تفسیر به بهره برداری موقت برای فعالیت های این چنینی اطلاق کردند که صراحتا باید گفت که موضوع "بهره برداری موقت" از سوی دیوان باطل شده است و شهرداری که در حال حاضر بابت صدور پروانه بهره برداری موقت اخذ می کند بر اساس رای دیوان عالی کشور مغایر نص صریح قانون و خلاف است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون شهرسازی به یک نتیجه مشترک رسیدیم، گفت: ما چند قاعده را در این زمینه پیش بینی کردیم. در بحث فعالیت در ساختمان ها دغدغه درستی وجود دارد و می خواهیم تا جایی که می توانیم سکونتگاه ها را مختلط نکنیم و به گونه ای نباشد که کاربری های اداری در بافت مسکونی شکل بگیرد؛ لذا با همین نگاه ملاحظاتی پیش بینی شده که ناشران و مطبوعات جز کافه کتاب ها و چاپخانه ها در پهنه های M، R و S مشروط بر رضایت نامه کتبی مالکین مستقر شوند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بر حمایت از ناشران و فعالان حوزه کتاب تأکید کردند.در ادامه این جلسه طرح "اصلاحیه مصوبه ساماندهی فرآیند حمایت از ناشران، موزعین و کتابفروشان" با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار