سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

یارانه پنهان گاز برای پُرمصرف‌ها حذف شود

باید تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی به‌نحوی اجرا شود که یارانه پنهان انرژی فقط به اقشار ضعیف پرداخت شود

تهران (پانا) - یک نماینده مجلس با انتقاد از روند مصرف و پرداخت یارانه به گاز خانگی گفت این مشکل  از برنامه اول توسعه در کشور وجود داشت. در این برنامه قید شده بود که قیمت حامل‌های انرژی برای اقشار ثروتمند بر‌اساس قیمت تمام‌شده و برای افراد کم‌درآمد انرژی به‌صورت یارانه‌ای پرداخت شود. ولی متاسفانه از همان برنامه اول به دلیل کوتاهی دولت‌ها و مجالس این امر محقق نشد تا بتوان حامل‌های انرژی را بر‌اساس قیمت تمام‌شده فروخت و این یارانه‌های پنهان را از اقتصاد حذف کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
یارانه پنهان گاز برای پُرمصرف‌ها حذف شود

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره علت مصرف بی‌رویه گاز خانگی در کشور و سهم اقشار مرفه از این میزان مصرف، گفت: «در سال ۱۳۹۸، هیات رئیسه وقت مجلس آمار تقریبی از یارانه پنهان کشور منتشر کرد. بر اساس این آمار در همین سال ۹۸ دولت هزار و 398 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در تمامی بخش‌هابه مردم پرداخت می‌کرد که بر اساس محاسبات، ۱۶ سهم از ۱۷ سهم این یارانه پنهان به جیب ثروتمندان جامعه می‌رفت و یک سهم از این یارانه‌ها به جیب افراد فقیر جامعه واریز می‌شد.»

تا زمانی که ما قیمت‌ها را به‌روز نکنیم و به قیمت تمام‌شده به مردم انرژی ندهیم، افراد مرفه بیشتر از مردم عادی انرژی مصرف می‌کنند و مدیریتی بر نحوه مصرف نخواهند داشت، زیرا انرژی برای آن‌ها ارزان تمام می‌شود. ولی اگر انرژی به قیمت واقعی خودش باشد، قطعا مصرف گاز را مدیریت می‌کنند

وی در ادامه بیان کرد: «این مشکل را از برنامه اول توسعه کشور داشتیم. در این برنامه قید شده بود که قیمت حامل‌های انرژی برای اقشار ثروتمند بر اساس قیمت تمام‌شده و برای افراد کم درآمد انرژی به صورت یارانه‌ای پرداخت شود. ولی متاسفانه از همان برنامه اول به دلیل کوتاهی دولت ها و مجالس این امر محقق نشد تا بتوانیم حامل‌های انرژی را بر اساس قیمت تمام‌شده بفروشیم و این یارانه‌های پنهان را جمع کنیم.»

لطفی ادامه داد: «وقتی به صورت رایگان گاز در اختیار فرد ثروتمندی قرار می‌گیرد، این فرد قطعا مصرفش را مدیریت نمی‌کند. ولی اگر همین گاز به نرخ واقعی و تمام‌شده در اختیار مردم قرار داده شود و مردم هم بر همین اساس گاز را مصرف کنند، مدیریت مصرف به دست مردم می‌افتد.»

وی گفت: «وقتی تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود، کسانی که بیشتر انرژی مصرف کنند، هزینه بیشتری خواهند پرداخت و کسانی که کمتر از این انرژی استفاده کنند، هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد:« اما در حال حاضر این روند برعکس است، دولت به یک نرخ ثابت به همه گاز می‌دهد. در این شرایط مردم عادی که مصرف گاز زیادی ندارند، متضرر می‌شوند، زیرا اقشار مرفه از گازخانگی بیشتر استفاده می‌کنند و به همین نسبت از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند.»

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: «تا زمانی که ما قیمت‌ها را به‌روز نکنیم و به قیمت تمام‌شده به مردم انرژی ندهیم، افراد مرفه بیشتر از مردم عادی انرژی مصرف می‌کنند و مدیریتی بر نحوه مصرف نخواهند داشت، زیرا انرژی برای آنها ارزان تمام می‌شود. ولی اگر انرژی به قیمت واقعی خودش باشد، قطعا مصرف گاز را مدیریت می‌کنند.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تاثیر مسئله فرهنگی بر بهینه مصرف‌نکردن انرژی توضیح داد: «ما تا زمانی که ساختارها را استاندارد نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم که فرهنگ خیلی در این استفاده تاثیر دارد. زیرا این افراد به استفاده زیاد عادت کرده‌اند. وقتی ساختارها اصلاح شود قطعا مصرف‌کننده خود به خود به سمت استفاده درست حرکت می‌کند.»

این نماینده مجلس یازدهم درباره میزان معقول‌بودن هزینه گاز خانگی توضیح داد: «هزینه گاز خانگی برای اقشار ضعیف در شرایط حال حاضر هم زیاد است، ولی این مسئله برای ثروتمندان به این نحو نیست. به عنوان مثال فردی که ماهی 6 میلیون درآمد دارد ماهانه ۲۰۰ هزار تومان معادل یک پنجم درآمدش را صرف پرداخت قبض گاز می‌کند، ولی آیا کسی که ماهانه ۱۰۰ میلیون درآمد دارد ماهی ۲۰۰ میلیون برای گاز می‌پردازد؟ خیر.»

این مقام مسئول متذکر شد: «باید تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی به‌نحوی اجرا شود که یارانه پنهان انرژی فقط به اقشار ضعیف پرداخت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار