در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تجربه‌ای جدید در راهپیمایی اربعین با اجرای تئاتر آیینی

تهران (پانا) - مصطفی شفقی آیتان می‌گوید اجراهای تئاتر در پیاده‌روی اربعین در «روایت راهیان» تجربه‌ای جدید برای او به حساب می‌آمد و همیشه خیلی دوست داشت نمایشی در چنین مراسمی اجرا کند که هر دو محقق شد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تجربه‌ای جدید در راهپیمایی اربعین با اجرای تئاتر آیینی

نیلوفر نصیریان/ مصطفی شفقی آیتان اصالتا اهل آذربایجان شرقی شهرستان مرند اما بزرگ شده شهر صوفیان که در ۲۵ کیلومتری مرند و تبریز قرار دارد، است. وی دارای تحصیلات دانشگاهی کاردانی مدیریت بازرگانی، کارشناسی کارگردانی سینما و ارشد ارتباطات اجتماعی با گرایش تبلیغات فرهنگی است. وی که سرپرستی یک گروه تعزیه در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» را برعهده داشت و در محوطه تماشاخانه سیار «من الغریب الی الحبیب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی مستقر در عمود ۱۶۱ در مسیر شهر نجف به کربلای معلی چند اجرا داشتند، درباره این گروه و حضور در «روایت راهیان» توضیحاتی ارائه کرد.

مصطفی شفقی آیتان در گفت‌وگو با پانا درباره حضور در راهپیمایی اربعین در قالب «روایت راهیان» بیان کرد: «حقیقتش قبل از اینکه ویروس کرونا مهمان ما باشد، طبق ایده و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، پیش تولید و‌ تولید یک مستند در راهپیمایی اربعین با موضوع تاثیر انجام مراسمات مذهبی متفاوت در بین کشورهای اسلامی در ایام محرم و راهپیمایی بزرگ اربعین و مخصوصاً ارتباط هنرهای نمایشی مانند تعزیه همراه با موسیقی و نواهای سنتی را شروع کرده بودم اما متاسفانه به دلیل گستردگی این ویروس و‌ بسته بودن مرزها، منتظر هموار شدن شرایط بودم که الحمدالله سال گذشته علیرغم مشکلات مالی و قانونی متفاوت توانستم حضور پیدا کنم و بقیه مراحل فیلمبرداری را ادامه بدهم.»

وی افزود: «بعد از اینکه فیلمبرداری قصه تموم شد، خیلی علاقمند شدم که امسال یک گروه تعزیه تشکیل بدهم و در همایش روایت راهیان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که در این زمینه و اجرای در عراق فعالیت هایی دارند، شرکت کنم که شکر خدا گروه مان پذیرفته شد و شرکت کردیم.»

شفقی آیتان درباره اجراهای تئاتر در پیاده روی اربعین در «روایت راهیان» گفت: «حضور گروه‌ها و هنرمندان مختلف ایرانی در راهپیمایی اربعین و اجراهای متفاوت آنها واقعا اتفاقی خاص و ویژه برای من به حساب می‌آمد و از حضور در این برنامه واقعا احساس رضایت دارم، چراکه هم تجربه‌ای جدید برایم به حساب می‌آمد و هم خیلی دوست داشتم که تئاتری در چنین مراسمی اجرا کنم که هر دو محقق شد. امیدوارم که تاثیر کوچکی در جریان تئاتر عاشورایی داشته باشیم و این فرهنگ را گسترش داده باشیم.»

این هنرمند در توضیح فعالیت‌هایی که داشته است، توضیح داد: «فعالیت های هنری ام را سال ۸۱ از تبریز با گذراندن دوره های آموزش بازیگری سینما تا سطح نیمه حرفه ای در یک موسسه آموزشی آزاد و عضویت درانجمن بازیگران استان شروع کردم. پس از آن در گروه های مختلف تئاتر استان مشغول بازیگری تئاتر، عروسک گردانی و صداپیشگی تا سال ۸۸ بودم و البته در این مجموعه گروه ها به دلایل تازه واردی عوامل یا هر دلیل دیگر، غالباً نام بنده در لیست عوامل یا تیتراژ برده نمی شد اما از این مسائل نا امید نمی‌شدم و به دلیل اهداف مهمتر سرسختانه فعالیت می‌کردم تا اینکه پس از قبولی در کنکور دانشگاه هنر سوره تهران، همزمان با تحصیل توانستم فعالیت های هنری گسترده و مفیدتری داشته باشم. مثلا برای شروع در تهران، در یک تئاتر به نام «مثل ماه برای آسمان» به کارگردانی آقای کوروش زارعی که بسیار پر بازیگر و هنرمندان مطرحی همراه با گروه فرم بودند و دکور متحرک سنگینی داشت که ۳۰ روز تمرین فشرده و اجرای آن به مدت ۲۱ روز در تالار وحدت انجام شد بنده با افتخار مسئولیت مدیر تدارکات پروژه را به عهده گرفتم.»

وی اضافه کرد: «سپس در انتخابات دانشجویی، دبیریِ کانون فیلم سوره را تا یکسال در اختیار داشتم که آن زمان فعالیت های مفیدی از جمله همکاری با جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی سایه دانشگاه سوره و در ادامه برگزاری ورکشاپ‌های بسیار مفید و پخش فیلم های مختلف همراه با حضور اساتید دانشگاهی و نقد وبرسی آنها در سطح تهران و بین استانی مانند اصفهان انجام شد.»

این هنرمند همچنین بیان کرد: «مدیر تولید فیلم مستند «آزولا» به کارگردانی رسول داوری که ۶ ماه تحقیقات نظری و علمی و ۶ ماه تولیدش طول کشید، بودم. همچنین از ابتدای تولید برنامه «میدون» که از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود، به مدت یکسال صدابرداری کردم. درحال حاضر در اغلب پروژه های کوتاه سینمایی بیشتر به صدابرداری و تولید مشغول هستم. به عنوان نمونه سال گذشته تولید مجموعه ۷ اپیزود ۸ دقیقه ای «قهرمان ملت» در مورد سردار حاج قاسم سلیمانی را که روشی بین فیلم تئاتر و تله تئاتر اما جلوی پرده سبز و با جلوه‌های ویژه بصری و کارگردانی آقای کوروش زارعی بود و از تمام شبکه های سراسری و استانی کشور پخش شد، برعهده داشتم.»

مصطفی شفقی آیتان همچنین یک فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه ای با عنوان «تروما» در ژانر اجتماعی و جنایی و با موضوع اشتباه پزشکی ساخته است. وی در پایان بیان کرد: «ایده ها و فیلمنامه های بسیار مناسب با چارچوب های کشورمان در اختیار داریم که صرفا به دلایل مسائل مالی و کمی هم مسائل دیگر فعلا قادر به ساخت آنها نیستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار