در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

اشاعه فرهنگ عاشورایی و نواختن موسیقی حزن‌انگیز عاشورا با سنج و دمام آبادانی

تهران (پانا) - شاکر ایرانی اصل سرپرست گروه سنج و دمام شهر آبادان درباره کار این گروه و نواختن موسیقی عاشورایی برای اشاعه فرهنگ عاشورایی توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
اشاعه فرهنگ عاشورایی و نواختن موسیقی حزن‌انگیز عاشورا با سنج و دمام آبادانی

شاکر ایرانی اصل سرپرست گروه سنج و دمام شهر آبادان در گفت‌وگو با پانا درباره کار این گروه در آبادان و همایش «روایت راهیان» توضیح داد: «گروه سنج و دمام آبادان از اهواز عازم کربلا بود و هیات ما، هیات حضرت سیدالشهدا است که تقریبا 28 سال قدمت دارد. کار ما برای عزاداری سیدالشهداء هم اجرای سنج و دمام و هم مراسم سینه‌زنی (عربی و فارسی) است. از سوم ماه محرم هر سال کار اجرای ما شروع می‌شود که ابتدا از سنج و دمام آغاز و بعد از حدود 20 دقیقه، مراسم سینه‌زنی فارسی و عربی انجام می‌شود. همچنین سبک ما در دمام، دو چوب است چراکه حزن و غم سنگین‌تری به عزاداران حسینی می‌دهد و صدای نواختن دمام را حزن انگیزتر می‌کند.»

وی درباره حضور این گروه در کاروان «روایت راهیان» گفت: «گروه ما اولین دوره‌ای است که حضور داریم و این سعادت را داشتیم که کنار عزیزان باشیم. درست است که هیات ما سابقه‌ای 28 ساله دارد اما در کنار عزیزان حتما کسب تجربه خواهیم کرد. اینکه چطور شد در روایت راهیان حضور داریم، ویدئویی از مراسم هیات را در اختیار مسئولان گذاشتیم و مراسم ما را پسندیدند و به همین دلیل توانستیم در این مراسم حضور داشته باشیم و انشاالله که سربلند باشیم و بتوانیم بیش از پیش به اشاعه فرهنگ عاشورایی بپردازیم. علاقه داریم به شکل خاصی که در شأن حضرت اباعبدالله علیه السلام باشد بتوانیم به اشاعه این فرهنگ کمکی کرده باشیم.»

ایرانی اصل درباره حضور در رویدادهای دیگری چون «روایت راهیان» بیان کرد: «ما قبلاً در چندین حسینیه بزرگ مثل حسینیه فاطمیون عزاداری کردیم و هرکجا که بطلبد و ما کاری از دستمان برآید، حتما اجابت می‌کنیم.»

وی در مورد موسیقی آیینی و اینکه نقش سنج و دمام که جزء ابزار آلات برآمده از موسیقی عاشورایی است، در اشاعه فرهنگ عاشورایی چیست، گفت: «قدمت سنج و دمام بسیار زیاد است اما تفاوت در سبک نواختن و چینش آلات است که کار را متفاوت می‌کند. در کنار سنج و دمام، شیپور هم داریم که اعلام وضعیت را روایت می‌کند. سال‌های سال است که از این ابزار آلات برای روایت عاشورا و عزاداری حضرت سیدالشهداء استفاده می‌شود به نوعی که این نوع موسیقی در اذهان مردم روایتگر عاشورا و مظلومیت حضرت امام حسین و یارانشان است. ما نیز در روزگار امروز دنبال کننده این فرهنگ هستیم و سعی می‌کنیم این موسیقی بسیار تاثیرگذارتر اجرا کنیم.»

سرپرست گروه سنج و دمام شهر آبادان در پاسخ به اینکه آیا این نوع آلات موسیقی عزاداری در همه هیات‌های عزاداری در اهواز استفاده می‌شود یا خیر، اظهار کرد: «در همه هیات‌های عزاداری اهواز و آبادان از سنج و دمام استفاده نمی‌شود اما از طبل‌های بزرگ که صدایی نزدیک به سنج و دمام دارد، بهره می‌گیرند تا موسیقی حزن انگیزتر باشد. شیپور نیز معمولاً همراه سنج و دمام نواخته می‌شود و شیپور به اندازه سازهایی که انگشتک دارند، بم‌تر است و با نفس نوازنده بالا و پایین می‌رود. اگر زمانی که داریم دمام می‌زنیم، شیپورزن تشخیص دهد که از هماهنگی خارج شده است، سعی می‌کند که با نواختن شیپور هماهنگی را به گروه برگرداند و در واقع رهبر ارکستر ما محسوب می‌شود.»

وی در پایان درباره پیش بینی‌اش از آینده همایش بین المللی «روایت راهیان» گفت: «امیدوارم این همایش تا سال‌های سال برقرار باشد چه ما باشیم چه نباشیم، چراکه قطعاً در اشاعه فرهنگ عاشورایی موثر است. زمانی که از ما دعوت شد دیدگاهی نسبت به این همایش نداشتیم اما الان که هستیم، با وجود فضای صمیمی و روحانی موجود، خیلی دوست داریم باز هم به این همایش دعوت شویم و باز در کنار حرم حضرت سیدالشهداء عزاداری کنیم. اگر قسمت شد که سال آینده هم بیاییم، سعی می‌کنیم بهتر از اینکه امسال بودیم، باشیم.»

اعضای گروه سنج و دمام شهر آبادان متشکل از شاکر ایرانی اصل به عنوان نوازنده و سرپرست، عادل، کامل و رحمان ایرانی اصل، حسین و بدور دیریس، محمد منصوری و سیدسعید موسوی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار