ساداتیان در گفت‌وگو با پانا:

پیمان شانگهای ‌به‌سمت نظام یا ائتلاف‌های دوقطبی حرکت می‌کند

اهداف سیاسی امنیتی نیز به ‌اهداف شانگهای اضافه می‌شود/ ‌سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک فرصت مناسبی برای تبادل افکار خواهد بود‌

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ایران در انگلستان با بیان اینکه توسعه پیمان شانگهای دنیا را به سمت نظام یا ائتلاف‌های دوقطبی می‌برد، گفت تقابل غرب و شرق را شاهد خواهیم بود که نظام حاکم بر دنیا از یک قطبی به سمت چند قطبی‌شدن پیش می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
پیمان شانگهای ‌به‌سمت نظام یا ائتلاف‌های دوقطبی حرکت می‌کند

جلال ساداتیان در گفت‌وگو با پانا درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار کرد: «پیمان شانگهای تلاشی است که روسیه و چین انجام دادند برای اینکه مجموعه خاصی را جمع کنند و با نگاه به مسائل اقتصادی بتوانند در مقابل آمریکا و اقتصاد غرب مقاومت داشته باشند. روز به روز هم موقعیت این کشورها بیشتر تحکیم می‌شود و افراد و کشورهای بیشتری را عضو می‌کنند. در این راستا عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای ایرادی ندارد اما به نظر می‌رسد با شرایط کنونی اهداف سیاسی امنیتی نیز به اهداف این مجموعه اضافه می‌شود.»

وی افزود: «هر چند به اعتقاد من این اهداف از ابتدا مورد نظر بوده ولی پررنگ نبوده است اما امروز این اهداف امنیتی در حال پررنگ شدن است. به این مفهوم که درگیری‌هایی که امروز به وجود آمده و تمرکزی که آمریکایی‌ها در برخورد با چین و شرق آسیا دارند، به این دلیل است که بتوانند چین را مهار کنند و از آن سو چین هم در حال یارگیری است.»

سفیر سابق ایران در لندن ادامه داد: «از این جهت به نظر می‌رسد که اهداف این اجلاس در حال افزایش است. حضور ایران نیز به مفهوم اینکه تمایل دارد که برخورد با غربی‌ها تقویت شود تا این تقابل با غرب را در کارنامه خود داشته باشد. البته ایران از قبل نیز درخواست به این مجموعه داده بود و در دولت آقای رئیسی مورد توجه قرار گرفت و عضویت ایران مورد پذیرش واقع شد.»

ساداتیان با بیان اینکه در حال حرکت به سمتی هستیم که پیمان ورشو در حال احیا‌شدن است، گفت: «به تعبیر جدید تقابل غرب و شرق را شاهد خواهیم بود که نظام حاکم بر دنیا از یک‌قطبی به سمت چند‌قطبی شدن پیش می‌رود. آیا مجدداً وضعیت منجر به یک نظام دو قطبی با ائتلاف‌ها و هم‌پیمانی‌های بیشتر خواهد شد؟ یا از بطن این، قدرت‌های دیگر سر بلند می‌کنند یعنی اروپا مستقلاً برای خود حرکتی را آغاز خواهد کرد، آمریکا با از دست دادن موقعیت‌ تک قطبی، به یک قطب تبدیل خواهد شد و چین نیز کماکان به‌عنوان یک قدرت ادامه مسیر خواهد داد و روسیه نیز می‌تواند از بحران اوکراین جان به در ببرد و سایر کشورهای رو به رشد نیز با وجود پراکندگی‌های جغرافیایی مثل برزیل و هند نیز می‌توانند هر کدام به‌شکلی با یکدیگر همکاری کنند و یک قطب خاصی را درست کنند!. هرچند دنیای اسلام نیز معتقد است که می‌تواند یک قطب باشد.»

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: «آیا این واگرایی‌های موجود می‌تواند به همگرایی تبدیل شود؟ اینها سوالاتی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد اما اجمالا آنچه که مشهود است این است که با پیمان شانگهای به سمت نظام یا ائتلاف‌های دوقطبی حرکت می‌کنیم.»

سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک فرصت مناسبی برای تبادل افکار خواهد بود

وی ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک نیز اظهار کرد: «در‌خصوص نیویورک نیز همواره روسای جمهور ایران به نیویورک سفر کرده‌اند و آنجا تریبونی بوده است که مواضع ایران بیان شود و فرصت خوبی است که با تشریفات و هزینه کمتر بتوانند با روسای کشورهای مختلف دیدار کنند و در سطح وزیر خارجه با وزرای خارجه کشورهای مختلف دیدار و تبادل افکار صورت بگیرد.»

ساداتیان تأکید کرد: «این فرصت‌ها فراهم شده است و در محل نمایندگی‌های کشورها یا در محل سازمان ملل، دیدار‌ها صورت خواهد گرفت تا تبادل افکاری صورت گیرد و ارتباطات گسترده‌ای فراهم شود و توسط رسانه‌های برتر دنیا منعکس شود. از جهت حضور، همواره این فرصت‌ها مورد استقبال بوده و از آن استفاده شده است و همه سعی کردند که از این فرصت‌ها استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار