سفیر سابق ایران در لندن در گفت‌و‌گو با پانا تاکید کرد:

«مذاکره مستقیم» راه دستیابی به توافق در وین

هم ایران هم آمریکا مواضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند/ اصلی‌ترین طرف مذاکرات، آمریکا است و روسیه و چین پیغام‌آور از سوی آمریکا هستند/ صحبت با آمریکا به معنای به رسمیت شناختن آن به عنوان عضوی از برجام نیست

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکره با آمریکا به معنای به رسمیت شناختن آن کشور به عنوان عضوی از برجام نخواهد بود، گفت اصلی‌ترین طرف مذاکرات، آمریکا است و روسیه، چین و اروپایی‌ها پیغام‌آور از سوی آمریکا هستند؛ بنابراین بهتر است مذاکره به صورت مستقیم صورت بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
«مذاکره مستقیم» راه دستیابی به توافق در وین

آناهیتا یاوری - جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لندن، در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین تحولات مذاکرات وین، اظهار کرد: «غربی‌ها تصورشان بر این است که ایران در حال وقت‌کشی است و به دنبال این است که به دستاوردهای بیشتری دست یابد.»

وی افزود: «عنوان می‌کردند ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کند و به همین دلیل اصرار داشتند که در سایت کرج دوربین نصب کنند که در سفر گذشته آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اتفاق افتاد. ایران معتقد بود که بازرس‌های آژانس جاسوس هستند و خرابکاری‌های اتفاق افتاده کار آن‌هاست. حساسیت طرف مقابل این بود که ایران با سرعت بیشتری در حال غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته است و مقدار ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و ۲۰ درصد را افزایش داده و چه بسا که به غنی‌سازی ۹۰ درصدی هم برسد. از نظر آمریکا همه این موضوعات خطر این را ایجاد می‌کند که گریز هسته‌ای یعنی نزدیک شدن ایران به بمب اتم اتفاق بیافتد.»

ساداتیان بیان کرد: «این‌ها القائاتی است که رژیم صهیونیستی و مجموعه غربی‌ها در حال مطرح کردن آن هستند. تمام تلاش آن‌ها بر این بود که ایران مذاکره کند اما دولت جدید چهارماه بررسی‌هایی انجام داد و امروز نیز که مذاکرات را آغاز کرده، سختگیری‌هایی را انجام داده است. به همین خاطر غربی‌ها می‌گویند ایران در حال وقت‌کشی است؛ در اظهارات غربی‌ها مدام تأکید می‌شود که مهلت محدود است و ما فرصت زیادی برای مذاکره نداریم و‌ سپس اعلام کردند که اگر این‌چنین نشود، طرح B روی میز قرار خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «درخواست‌های آن‌ها این بود که اولا برجام به آن مفهوم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و طی برجام جدید، برد موشکی ایران هم باید مورد مذاکره قرار بگیرد؛ چراکه ایران موشک‌های با برد بلند‌تر را آزمایش کرده است. معنی این حرف این است که ایران قادر خواهد بود نقاط دورتری را هم کنترل کند. این نگرانی و اظهاراتی است که غربی‌ها دارند و برای اینکه بتوانند از این کار جلوگیری کنند، اعلام کردند که پول‌های ایران نزد ژاپن آزاد شود. به کره جنوبی نیز هشدار دادند که بخشی از بدهی ایران در سازمان ملل متحد را پرداخت کند. ایران حق رأی خود را در سازمان ملل از دست داده بود که با پرداخت بدهی توسط کره جنوبی این حق رأی مجدد کسب شد.»

در دوره ترامپ اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند، اما امروز که مواضع‌شان تا حدودی به ترامپ نزدیک شده است، بعید نیست که اروپایی‌ها هم از مکانیسم استفاده کنند بنابراین یک شرط جدی برای ایران موضوع مکانیسم ماشه است که باید حل شود

ساداتیان گفت: «ایران معتقد است تمامی تحریم‌ها باید برداشته شود؛ تحریم‌های برجام، حقوق بشری، تحریم‌هایی که دولت و کنگره آمریکا علیه ایران وضع کرده است باید برداشته شود. ایران تاکید دارد که تمامی این تحریم‌ها باید به صورت یکجا برداشته شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «خواسته بعدی ایران این است که آمریکا مجدداً از برجام خارج نشود. آن‌ها نیز تاکید کرده‌اند که این موضوع امکان‌پذیر نیست و باید به تصویب کنگره برسد و دولت فعلی آمریکا این اکثریت را در کنگره ندارد و مخالفین آن در کنگره قوی‌تر هستند. نکته دیگر مدنظر ایران این است که در طول مدتی که آمریکا از برجام خارج شده‌ و به تعهدات خود عمل نکرده است، خسارت زیادی به ایران وارد شده است و دولت آمریکا باید جبران خسارت کند.»

بعید نیست که دولت بایدن از مکانیسم ماشه استفاده کند/ «ماشه» باید حل شود

سفیر سابق ایران در لندن به امکان توافق موقت هم اشاره کرد و گفت: «آمریکا به دلیل طولانی‌شدن این مذاکرات پیشنهاد توافق موقت را داد تا براساس توافق موقت مذاکرات صورت گیرد. طبق قرارداد موقت ایران اجازه دارد که بخش معینی از نفت خود را بفروشد و مبادلات پولی از طریق دو بانک تعیین شده صورت بگیرد. اما ایران معتقد است که با توافق موقت در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد، ممکن است که آمریکا از مکانیسم ماشه استفاده کند. با توجه به اینکه آقای ترامپ بسیار تلاش کرد که از این مکانیسم استفاده کند بعید نیست که دولت بایدن نیز از این مکانیسم استفاده کند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: «در دوره ترامپ اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند، اما امروز که مواضع‌شان تا حدودی به ترامپ نزدیک شده است، بعید نیست که اروپایی‌ها هم از مکانیسم استفاده کنند بنابراین یک شرط جدی برای ایران موضوع مکانیسم ماشه است که باید حل شود.»

هم ایران و هم آمریکا مواضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند

وی اظهار کرد: «این خواسته‌ها و تمایلات ایران و تأکیدات مورد نظر آمریکا نشان‌دهنده این است که هم ایران و هم آمریکا مواضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند. ایران قصد دارد امتیازات معین و مشخص شده مورد تاکید خود را در این مذاکرات به دست بیاورند.»

توافق موقت رضایت‌بخش نیست

ساداتیان تأکید کرد: «برای اینکه مذاکرات زمان‌بر نشود آمریکا پیشنهاد توافق موقت را داد و امتیازاتی را برای ایران مطرح کرد که ظاهراً این امتیازات برای ایران رضایت بخش نیست.»

ساداتیان درباره ابراز خوش‌بینی هیات‌های مذاکره‌کننده نسبت به روند مذاکرات تصریح کرد: «شش دور مذاکرات پیشین امروز محور مذاکرات بعدی قرار گرفته است که اینها ابراز خرسندی می‌کنند. تصورات و تحلیل‌ها به این سمت رفته است که ایران صرفاً خوشبینی که ابراز می‌کند، یک تاکتیک است برای اینکه شکست مذاکرات را گردن نگیرد.»

صحبت با آمریکا به معنای به رسمیت شناختن آن به عنوان عضوی از برجام نخواهد بود

سفیر پیشین ایران در لندن درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیز گفت: «هیأت ایرانی با مترجم مذاکره می‌کند؛ تا مباحث را بگیرند و کلمه به کلمه ترجمه کنند و سپس پاسخ مناسب را بدهند، دو یا سه برابر آنچه که در زمان آقای ظریف پیش می‌رفت زمان می‌برد بر همین اساس غربی‌ها نیز اظهار تمایل کردند که به صورت مستقیم مذاکرات صورت بگیرد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: «همه می‌دانند اصلی‌ترین طرف در این ماجرا آمریکا است و روسیه، چین و اروپایی‌ها پیغام آور از سوی آمریکا هستند. بنابراین بهتر است مذاکره به صورت مستقیم صورت بگیرد. صحبت با آمریکا به معنای به رسمیت شناختن آن به عنوان عضوی از برجام نخواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار