انتشار فصلنامه‌های رشد تاریخ، زبان و ادب فارسی و علوم اجتماعی

تهران(پانا) - دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سه فصل‌نامه «رشد آموزش تاریخ»، «رشد آموزش زبان و ادب فارسی» و «رشد آموزش علوم اجتماعی» را منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
انتشار فصلنامه‌های رشد تاریخ، زبان و ادب فارسی و علوم اجتماعی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این فصل‌نامه‌ها به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور منتشر شدند.

روش‌‌های آموزش و انتقال علم در بین شیعیان

جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش تاریخ» به روش‌های آموزش و انتقال علم در بین شیعیان پنج قرن اول هجری پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش تاریخ از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در هشتادمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه آموزش تاریخ، تأملات نظری در تاریخ، شخصیت‌ها و مقالاتی از دبیران تاریخ به همراه معرفی آثار اندیشمندان تاریخ و اخبار این حوزه منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش تاریخ در حوزه تأملات نظری در تاریخ، مطلبی با عنوان «روش‌های آموزش و انتقال علم در بین شیعیان» به قلم دکتر سعید طاوسی مسرور منتشر شده است. در این نوشتار روش‌های آموزش و انتقال علم در بین شیعیان پنج قرن اول هجری از فهرست رجال نجاشی استخراج شده است. نظر به هدف اصلی ابوالعباس نجاشی (450-372 ه.ق) از تنظیم فهرست آثار شیعه و معرفی مؤلفان آن‌ها، دور از ذهن نیست که اطلاعات درخور توجهی درباره حیات علمی عالمان و راویان شیعه در آن ارائه شده باشد. با یادداشت‌برداری و کنار هم قرار دادن اطلاعات پراکنده این متن، به ویژه اطلاعات ارائه شده در سندها، شیوه‌‌های آموزش و انتقال علم بین شیعیان در دوره حیات نجاشی و پیش از آن مشخص شده است.

معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش تاریخ مطالبی چون: تأملاتی در نسبت برنامه‌ریزی درسی و آموزش علوم انسانی در آموزش‌وپرورش، بررسی رویکرد تمدنی در آموزش تاریخ، طراحی بازی‌های آموزشی، چگونه با تاریخ مواجه شویم، روایتی متفاوت از ماجرای مشروطه، روش‌های آموزش و انتقال علم در بین شیعیان، وزارت در ایران بعد از اسلام، درآمدی بر جایگاه‌شناسی تاریخ در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیده‌بان بیدار و مروری بر خوانش‌های متفاوت از روشنگری را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

جایگاه لالایی در ادبیات عامه

جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش زبان و ادب فارسی» در این مقاله به ویژگی‌های مهم و برجسته لالایی‌ها و اثرات مهم و برجسته آن پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش زبان و ادب فارسی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در یکصد و سی‌وپنجمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش زبان و ادب فارسی در حوزه آموزشی ـ تحلیلی، مطلبی با عنوان «جایگاه لالایی در ادبیات عامه» به قلم علی خوشه چرخ آرانی منتشر شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «به راستی که لالایی‌ها اولین موسیقی و نخستین کلام و شکل ادبی هستند که گوش کودک با آن‌ها آشنا می‌شود. این اشعار ساده و میراث فرهنگی ـ معنوی، بیانگر تخیل توانمند و احساسات لطیف نیاکان ماست که علاوه بر نقش سرگرم‌کنندگی و آرامش‌بخشی، در آموزش زبانی و پرورش ذهنی و روان‌شناختی کودکان نیز نقش بسیار مهمی داشته و هنوز هم دارد.» نویسنده در این مقاله پس از تعریف لالایی، ویژگی‌های مهم و برجسته لالایی‌ها را ذکر کرده و در پایان به اثرات مهم و برجسته لالایی پرداخته است.

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش زبان و ادب فارسی مطالبی چون: کدام بهار؟، میزگرد ادبیات و مهارت‌های زندگی، طنین قرآن کریم در کتاب‌های فارسی متوسطه دوم، درباره لغت گاوخونی، یک عاشقانه کهن از دوره مادها، جایگاه لالایی در ادبیات عامه، نقدی بر مبحث حذف همزه در کتاب‌های علوم و فنون ادبی، گفت‌وگو با علی میرزایی، نقد و بررسی گروه اسمی با رویکرد تکمیلی، تحلیل بر واژگان دخیل عربی در فارسی از طریق تحول معنایی، تحلیل کهن الگویی داستان کباب غاز از دیدگاه یونگ، راه تشخیص بدل از جمله معترضه و نقد هرمنوتیک بینامتنیت‌های آثار داستانی کتب متوسطه دوم با رمان‌های اسطوره‌ای دو دهه 70 و 80 را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

روش تدریس با تأکید بر رویکرد آموزش تفکر انتقادی

جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش علوم اجتماعی» به بررسی روش تدریس مبتنی بر آموزش انتقادی و رشد تفکر در آموزش علوم اجتماعی پرداخته است.

فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش علوم اجتماعی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در هشتاد و هشتمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش علوم اجتماعی مطالبی در حوزه برنامه درسی و آموزشی علوم اجتماعی، دانش نوین اجتماعی و دانش اجتماعی بومی منتشر شده است.

در این شماره از فصلنامه چند رسانه‌ای رشد آموزش علوم اجتماعی در حوزه برنامه درسی و آموزشی علوم اجتماعی، مطلبی با عنوان «روش تدریس با تأکید بر رویکرد آموزش تفکر انتقادی» به قلم سرور قضاتی منتشر شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «روش تدریس مبتنی بر آموزش انتقادی و رشد تفکر، روشی است فرایندمدار که به عنوان شیوه‌ای مؤثر در آموزش علوم اجتماعی می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین با گسترش این روش به تمامی سطوح آموزشی، زمینه‌های نهادینه ساختن تفکر انتقادی در بطن جامعه فراهم می‌شود و دانش‌آموزان را قادر می‌سازد به تحلیل و تصمیم‌گیری عقلانی در مواجهه با مسائل جامعه خود دست بزنند.»

معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش علوم اجتماعی مطالبی چون: آموزش علوم اجتماعی در تعلیق، گفت‌وگو با دکتر مسعود چلبی، آموزش و اضطراب، روش تدریس با تأکید بر رویکرد آموزش تفکر انتقادی، آموزش‌وپرورش و آسیب‌های اجتماعی، بازاندیشی آموزش در ایران، چرا باید باسواد شویم؟ ، فرصت‌ها و تهدیدهای تربیتی و آموزشی پساکرونا، بینش جامعه‌شناختی، روش فازی در علوم اجتماعی، از هم‌بستگی تا گسستگی، به اندیشیدن خطر کن!، کرونا و بایسته‌های تعلیم‌وتربیت، سیاست‌گذاری برای افزایش شادمانی، رابطه درآمد و خوشبختی و جامعه‌شناسی نخبه‌کشی را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار