عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان باید در برابر رسانه به ابزار تفکر مجهز شده باشند

با سواد رسانه‌ای، دانش‌آموز نسبت به محتوای رسانه پذیرش مطلق نخواهد داشت/ سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را متوجه اندیشه ایدئولوژیک پنهان در پشت فعالیت‌های سازمان‌های رسانه‌ای می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است در شرایطی که رسانه در جامعه جایگاهی چون خانواده و مدرسه پیدا کرده است، اگر دانش‌آموز به سواد رسانه‌ای مجهز شود نسبت به محتوای رسانه‌ها پذیرش مطلق ندارد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید در برابر رسانه به ابزار تفکر مجهز شده باشند

در هفته گذشته سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تأثیر همه‌گیری کرونا در کشور بر رویکرد شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و خانواده‌ها در فضای مجازی از سال ۱۳۹۹ به بعد اشاره ‌و عنوان کرد که با فراگیری کرونا در کشور و نگرانی حضور کودکان و خانواده‌ها در برنامه‌های خارجی برای دریافت خدمات آموزشی مورد نیاز، پس از بررسی‌های متعدد، دو راهکار ارائه شد که در نهایت مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد تا نظام آموزشی کشور نسبت به راه‌اندازی یک برنامه متمرکز اقدام کرده و تمامی نظام آموزشی کشور بر روی آن پیاده‌سازی شود که بر اساس آن سامانه شاد در کشور راه‌اندازی شد که جزو افتخارات جمهوری اسلامی به‌دلیل پیاده‌سازی آن در مدت‌زمان کوتاه با قابلیت‌های مناسب است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر لزوم ورود دروس سواد فضای مجازی در نظام آموزشی مدارس و فعالیت بخش خصوصی در سامانه‌های آموزشی ملی کشور تأکید کرد.

رسانه‌ها در جامعه جایگاهی چون خانواده و مدرسه پیدا کرده‌اند

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آشنایی کودکان با رسانه گفت: «امروزه رسانه‌ها، منابع مهم و عمده تولیدکننده سود و فرصت شغلی‌اند. رسانه‌ها بدون‌شک مهم‌ترین ابزار ارتباط و نمود فرهنگی‌اند. به‌عبارت‌دیگر برای مشارکت فعال در جامعه، استفاده از رسانه‌های مدرن ضروری است. هرچند رسانه، محل مناقشه است اما، در حال حاضر جایگاه خانواده و مدرسه را به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی‌شدن در جامعه به خود اختصاص داده است.»

وی افزود: «با رشد روزافزون اطلاعات و چالش‌های مربوط به این حجم بالای دانش، به‌واسطه وجود تلویزیون، اینترنت و سایر رسانه‌ها، کودکان امروز را تحت تأثیر مسائلی قرار می‌دهد که خاص بزرگ‌سالان است. در این موضوع، واکنش برخی والدین و مدارس آن است که باید ارزش‌های تجویز‌شده به کودکان آموزش داده شود.»

دانش‌آموزان باید در برابر رسانه به ابزار تفکر مجهز شده باشند

رحیمی گفت: «دنیای امروز نیازمند افرادی است که با تفکر، اندیشه ایدئولوژیک پنهان در پشت فعالیت‌های سازمان‌های رسانه‌ای را درک کنند و در مقابل محتواهای رسانه‌ای چون تبلیغات، اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده به ابزار تفکر مجهز شده باشند.»

وی با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان اظهار کرد: «افرادی که سواد رسانه‌ای دارند از حالت پذیرش مطلق خارج می‌شوند. پایه‌های این مهم را باید از همان کودکی و نوجوانی بنا نهاد.»

سواد رسانه‌ای دانش‌آموز را متوجه پشت پرده رسانه می‌کند

این عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس اظهار کرد: «سواد رسانه‌ای در واقع مجموعه مهارت‌هایی است که افراد را قادر می‌سازد به‌عنوان خواننده از آنچه پشت پرده رسانه است درک داشته باشد. هدف آموزش سواد‎ رسانه‌ای غالباً توسعه توانایی نقادی افراد است.»

وی گفت: «اگر این نوع آموزش‌ها به‌جای تعلیم و تربیت حافظه‌محور در آموزش و پرورش ما ملاک قرار گیرد و به‌نحو مطلوبی اجرا شود، به کودکان امکان می‌دهد به عوامل شتاب‎دهنده تغییرات اجتماعی تبدیل شوند؛ چراکه اساس توسعه رهایی‌بخش بر تعلیم و تربیت گفت‌‎وگومحور است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار