در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

کدام دانش‌آموزان‌ در بزرگ‌سالی وارد چرخه شغل رسمی نمی‌شوند؟

نباید در دام آمارهای میانگین افتاد/ باید قدری از برنامه‌‏ریزی جامع کشوری فاصله گرفت و به برنامه‌‏ریزی منطقه‌ای پرداخت/ مناطقی هستند که به لحاظ آموزشی باید خارج از برنامه‌ریزی‌های کلان در اولویت باشند

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است افرادی که به چرخه آموزش‌های رسمی و غیررسمی وارد نشوند یا آموزش باکیفیت لازم را دریافت نکنند، طبیعتاً کمتر فرصت و توان حضور در بخش‌های رسمی اقتصاد و اجتماع را خواهند داشت و ناگزیر وارد بخش‏‌های غیررسمی شغل خواهند شد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
کدام دانش‌آموزان‌ در بزرگ‌سالی وارد چرخه شغل رسمی نمی‌شوند؟

حبیب جباری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آمارها لزوماً نمی‌توانند گویای نبود تعادل در آموزش باشند، اظهار کرد: «در حوزه اجتماعی که آموزش نیز یکی از بخش‏‌های آن است اغلب آمارهایی که بیان می‏‌شود به‌صورت میانگین، میانه یا تجمیع در سطح کلان و ملی هستند، که به نظر می‌رسد اتکا به میانگین‏‌ها دام بزرگی برای برنامه‌‏ریزی عدالت‌محور محسوب می‎‏‌شود. آمارهایی که به‌صورت میانگین بیان می‌شوند دامی هستند که عدالت اجتماعی و عدالت فضایی را تحت‏‌الشعاع قرار می‏‌دهد.»

به دام آمارهای بی‌سوادی نیافتیم

جباری با بیان مثالی عنوان کرد: «مثلاً بیان می‌شود که درصد باسوادها در کشور بالای 90 درصد است. این عدد خوبی است و ممکن است احساس شود در این زمینه مشکلی وجود ندارد. اما از منظر عدالت، نکته‏‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پراکندگی بی‌سوادان چگونه است و 10 درصد بی‌سوادان در کدام مناطق و شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی بیشتر پراکنده‌اند. همین‌طور تجمع بی‌سوادان بیشتر در کدام گروه‌های سنی است. در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان گروه‌‏های سنی بی‌سوادی به 60 تا 70 درصد می‌رسد. از این‌رو بهتر است بخشی از مدیریت آمارها به سمت مدیریت پراکندگی‏‌ها و انحرافات و برنامه‌‏ریزی فضایی سوق پیدا کند تا گرفتار دام میانگین‏‌ها نشویم.»

مناطقی هستند که به لحاظ آموزشی باید خارج از برنامه‌ریزی‌های کلان در اولویت باشند

وی با اشاره به اینکه باید قدری از برنامه‌‏ریزی جامع کشوری فاصله گرفت و به برنامه‌‏ریزی منطقه‌ای پرداخت، اظهار کرد:‌ «منظور مناطقی است که زنگ خطری از وضعیت نامساعد آموزشی نشان می‌دهند که باید خارج از برنامه‌‏ریزی کلان در اولویت قرار گیرند. اگر به سمت حل این عدم تعادل‏‌ها حرکت کنیم، شاید لازم باشد در توزیع سرانه‌‏ها تجدیدنظر شود. سرانه شهری و روستایی یا مناطق محروم و مراکز استان‏‌ها نباید یکسان باشند.»

جباری درباره دانش‌آموزانی که در بزرگ‌سالی وارد چرخه اقتصاد و شغل نمی‌شوند، گفت: «افرادی که به چرخه آموزش‌های رسمی و غیررسمی وارد نشوند، یا آموزش باکیفیت لازم را دریافت نکنند، طبیعتاً کمتر فرصت و توان حضور در بخش‌های رسمی اقتصاد و اجتماع را خواهند داشت.»

جای خالی تحلیل فضایی و مکانی بازماندگان از تحصیل

جباری افزود: «در مقابل به ناگزیر وارد بخش‏‌های غیررسمی و اقتصاد غیررسمی خواهند شد که فرصت چانه‌زنی را از آنان خواهد گرفت. البته باید در نظر داشت که در سایه توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و گسترش دنیای مجازی علی‌رغم باور اقتصاددانان کلاسیک، بخش غیررسمی نه‌تنها در بخش رسمی مستحیل نشده بلکه گسترده‌تر نیز شده است. نکته جالب اینجاست که علم و فناوری خود به‌عنوان فرصتی برای توسعه بخش غیررسمی نوین عمل کرده است ولی باید توجه داشت آنچه در اینجا موردنظر بخش غیررسمی و اقتصاد غیررسمی سنتی است که نیاز چندانی به علم و تخصص ندارد درحالی‌که نوع جدید آن در اصل آمیخته با علم و تخصص است.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «در اینجا نیز عدالت حکم می‌کند شناخت و تحلیل فضایی دقیق و درستی از بی‌سوادان، بازماندگان‌ها از تحصیل یا ترک تحصیل‌کرده‌ها داشته باشیم. ازاین‌رو ضروری است با فاصله گرفتن از برنامه‌ریزی‌های جامع و با دوری از دام میانگین‌ها به برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر قابلیت‌ها، تفاوت‌ها و عدم تعادل‌ها سوق پیدا کنیم و به شناخت و تحلیل و تغییر پدیده‌ها در بستر فضایی‌شان بپردازیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار