امام جمعه قزوین :

جوانمردی در دوران جوانی هنر است

قزوین(پانا)-آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در دوره تربیتی تشکیلاتی طلایه‌داران فردا در جمع دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی استان قزوین گفت «جوانمردی» در دوران جوانی هنر است.

کد مطلب: ۱۳۰۶۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جوانمردی در دوران جوانی هنر است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دوره تربیتی تشکیلاتی طلایه‌داران فردا که با حضور جمعی از مسئولین اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس استان برگزار شد، با بیان اینکه آن‌هایی که در عالم بزرگی می‌کنند کسانی بوده‌اند که عقلشان از سن‌شان جلوتر بوده است، اظهار کرد: خدا راه‌هایی را نشان داده که ما به وسیله آن راه‌ها می‌توانیم کاری کنیم عقل‌مان از سن‌مان سبقت بگیرد، وقتی عقل از سن سبقت گرفت، همان موقع فرد از دیگران سبقت می‌گیرد، خداوند در آیه 130 سوره مبارکه بقره می‌فرماید چه کسی از آیین پاک ابراهیم روی گرداند به جز بی‌خردان؟ زیرا ما ابراهیم را در دنیا به شرف رسالت برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: دین ابراهیمی (ع) غذای روح است، قرآن می‌گوید چه کسانی از دین ابراهیمی روی برمی‌گردانند؟ آن‌هایی که عقلشان نمی‌رسد و برای عقلشان احترام قائل نیستند، وگرنه این غذای روح انسان است، برای مثال نماز، روزه، ذکر، آیات قرآن، نماز جماعت، اخلاق، صداقت، دلسوزی، احترام به والدین و معلم، احترام به علم و دانش غذای روح هستند، یعنی انسان وقتی از این‌ها استفاده می‌کند گویا عقلش را رشد داده است و هر که از این‌ها روی برگرداند گویا برای عقلش ارزش قائل نبوده و عقلانی زندگی نکرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر عقلانی زندگی کنیم عقل انسان شروع به تغذیه می‌کند، وقتی تغذیه سالم در اختیار عقل قرار گرفت عقل رشد می‌کند و انسان به درجاتی می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: ما یک سرداری به نام سردار سلیمانی را داریم، سردار سلیمانی فقط الگوی مردها نیست، اگر چنین بود باید می‌گفتیم حضرت زینب (س) نیز صرفاً الگوی بانوان است و به آقایان ارتباطی ندارد، در حالی که این‌گونه نیست و همه اعم از مرد و زن، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را الگو و معلم خود می‌دانیم.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه در دوران جوانی «جوانمردی» هنر است، تصریح کرد: ما یک جوان داریم، یک جوانمرد داریم، جوان بودن خیلی افتخار نیست، برای اینکه دست ما نیست، چون جوانی با گذر ایام می‌آید و می‌رود، تقویم ما را به جوانی می‌رساند و سپس ما را از جوانی دور می‌کند، اما یک چیزی هست که دست خود ماست، آن هم جوانمردی است، جوانمردی زن و مرد نمی‌شناسد، ممکن است یک زنی جوانمرد باشد، برای مثال ما حضرت زینب (س) را جوانمرد می‌دانیم، جوانمردی کوچک و بزرگ نمی‌شناسد، عبدالله‌بن‌حسن (ع) 6 ساله بود اما جوانمردی را نشان داد و به میدان رفت و خود را سپر کرد که شمشیرها به اباعبدالله الحسین (ع) نخورند، حبیب‌بن‌مظاهر نیز بیش از 80 سال داشت اما جوانمرد بود.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: یک نفر ممکن است در خانه با والدین یا برادر و خواهرهانش مشکل داشته باشد، اما یک نفر نه تنها در خانه مشکلی ندارد، بلکه در مدرسه هم مشکل‌گشای همکلاسی‌هایش است، چنین فردی باید خیلی بزرگ باشد، یک نفر هم مشکل یک کشور را حل می‌کند، یک نفر هم آنقدر بزرگ است که در دنیا تأثیر می‌گذارد، حاج قاسم چنین شخصیتی بود که بر دنیا تأثیرگذار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار