در جلسه مدیران مدارس منطقه ۱۳ عنوان شد:

مدیران مدارس نقش مهمی در اجرای طرح تعمیق یادگیری و آموزش اثربخش دارند

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳، در آستانه بازگشایی مدارس، با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی‌های جدی و اساسی برای پروژه مهر، به نقش مدیران مدارس در طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و آموزش اثربخش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیران مدارس نقش مهمی در اجرای طرح تعمیق یادگیری و آموزش اثربخش دارند

جلسه توجیهی مدیران مدارس منطقه ۱۳ در آستانه بازگشایی مدارس با هدف برگزاری باشکوه پروژه مهر ۱۴۰۱ و بزرگداشت هفته دفاع مقدس، با حضور پروانه شادمانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳، اعضای شورای معاونین منطقه و مدیران مدارس در سالن ۱۳ رجب منطقه برگزار شد.

پروانه شادمانی؛ مدیرآموزش و پرورش منطقه ۱۳، ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه صفر، بر گرامیداشت مناسبت‌های ماه صفر تاکید کرد و از مدیران مدارس و همکاران منطقه خواست برنامه های مناسب تبیینی در زمینه اشاعه فلسفه قیام عاشورا، بیان درس‌های بزرگ زندگی سراسر معنویت و حکمت حضرت پیامبر اکرم (ص) و بحث و گفتگو در مورد شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و نیز دلایل پذیرش ولایتعهدی مامون از سوی حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) در مدارس داشته باشند.

وی در خصوص پروژه مهر و بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مقارن با آغاز هفته دفاع مقدس است؛ هفته ای که یادآور حماسه فرزندان غیور این سرزمین و شهادت ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم است. مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس، فرصت مناسبی برای بیان رشادت ها و ایثارگرهای فرزندان پاکباخته این سرزمین است که با اقتدا به امام راحل ، تعریف تازه ای از مفاهیم ایثار و فداکاری ارائه کردند.

وی مهمترین ویژگیهای فعالیت پروژه مهر ۱۴۰۱ را به شرح زیر برشمرد.

مهم‌ترین خصوصیت سال تحصیلی جدید، برنامه محوری است، با توجه به لزوم جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان که به دلیل تعطیلی آموزش حضوری در ۲ سال اخیر روی داد، لازم است برنامه‌های ویژه آموزشی و تربیتی برای جبران افت تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان در نظر گرفته شود. در مهر ۱۴۰۱، بعد از دو سال تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، به علت شیوع ویروس کرونا قرار است شاهد آموزش حضوری در مدارس به معنای واقعی کلمه باشیم. انجام هر چه بهتر پروژه مهر ،نیازمند همکاری و همیاری همه همکاران است. به منظور اجرای موثر پروژه مهر، شش کارگروه در نظر گرفته شده و قطعا فعالیت این گروه‌ها به بازگشایی باشکوه مدارس کمک خواهد کرد.

شادمانی با اشاره به لزوم تعمیق و تثبیت یادگیری و آموزش اثربخش در مدارس افزود: همه ما شاهد افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا بودیم. مهمترین نکته در تعمیق و تثبیت یادگیری، توجه به نقش مدیران مدارس است. نتایج امتحانات در مقاطع تحصیلی مختلف به ما نشان داد که باید با برنامه ریزی های بیشتری حرکت کنیم که نیازمند انسجام درونی و ارتباط بیرونی است. اما شاید یکی از چالش های بزرگ پیش روی ما کمبود نیروی انسانی باشد.

وی در ادامه با یاد آور شدن این نکته که مدرسه مهمترین منبع اجتماعی شدن دانش آموزان است، دومین ویژگی پروژه مهر ۱۴۰۱ را تمرکز جدی تر بر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در مدارس دانست و بیان کرد: دور شدن دانش آموزان از فعالیت‌های گروهی و محروم شدن آنها از حضور در مدرسه، سبب ایجاد مشکلاتی در سازگاری و اضطراب دانش آموزان شد. مدارس با توجه به ظرفیت هایی که در ایجاد شور و نشاط دانش آموزان دارند، می توانند مشکلات سازگاری دانش آموزان را به حداقل برسانند.

پروژه مهر، گرامیداشت آموختن و خردورزی و تعقل در جامعه است و آموزش و پرورش در توسعه دانش و اشاعه روش صحیح زندگی و استفاده از دانش و عقل برای حل مسئله و بهبود زندگی نقش جدی و اساسی را ایفا می کند، چرا که وظیفه انتقال و انتشار فرهنگ، باورها و افکار به عهده این نهاد است.

وی در ادامه سخنان خود، به لزوم اجرای مستمر خود ارزیابی ها، تقویت نقاط قوت و بهبود مستمر نقاط ضعف و قابل بهبود توسط مدیران تاکید کرد و آماده سازی مدارس، ثبت نام دانش آموزان و کلاس بندی در سامانه سیدا، آمادگی، تدوین و اجرای موثر برنامه هفتگی، تشکیل شورا در بخش های مختلف و... را از وظایف مدیران در هفته های باقی مانده تا بازگشایی مدارس دانست.

شادمانی، سال تحصیلی پیش رو را یک سال تحصیلی متفاوت دانست و تصریح کرد: لازم است اجرایی شدن چرخش‌های سند تحول و برنامه زیر نظام‌ها را در دستور کار قرار دهیم و لازم است در سال پیش رو بر روی ریل جدید حرکت کنیم و نشر موثر محتواهایی که جذابیت دارند را در دستور کار قرار دهیم. باید نگاه بخشی را به نگاه فرابخشی تغییر دهیم‌ و از آموزش محوری به سمت تمرکز بر امور پرورشی- تربیتی حرکت کنیم و به دروسی همانند تفکر و سبک زندگی، آمادگی دفاعی، آموزش مهارت به دانش آموزان، اشتغال آفرینی در هنرستان ها، برگزاری شوراها و اردوهای دانش آموزی و .... اهمیت بیشتری دهیم.

وی آموزش و پرورش و مدرسه را نخستین مخاطب مفاهیم شعار سال ۱۴۰۱( تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین) دانست و در این خصوص به نکات مهمی اشاره کرد.


در بخش دوم این جلسه مسئولین کارگروه‌های پروژه مهر دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
احمد اسدی، معاون آموزش متوسطه و همچنین دبیر اجرایی پروژه مهر با یادآور شدن اهمیت این پروژه ادغان کرد: کارگروه‌هایی جهت اجرای پروژه مهر در سطح منطقه و مدارس تشکیل شده و اعضای کارگروه در راستای این فعالیت به بررسی این پروژه می‌پردازند و در هر زمینه بازرس‌هایی به مدارس اعزام می شوند. امسال آموزش ها برای تمام مقاطع به صورت حضوری خواهد بود. کتاب‌های درسی آماده شده و به زودی توزیع خواهد شد. در این دوران کوتاه تا بازگشایی باز هم بر ایجاد شوراها تاکید می‌شود و تمامی مدارس باید طبق سند تحول برنامه سالانه خود را تدوین کنند.

ابراهیم مجیدی؛ معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ با اشاره به نقش مهم مدیران در اجرای پروژه مهر، در سال تحصیلی جدید به روند ثبت نام‌ها و کلاس بندی ها، چینش صحیح دبیران، مسائل بیمه دانش آموزان، جذاب سازی مدارس و ... تاکید کرد.

نادر برزگر؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۳ حوزه پرورشی را در مدارس فرصتی جهت رشد تربیتی دانش آموزان دانست و افزود: همه ما باید نسبت به وضعیت تک تک بچه ها دغدغه مند باشیم و برنامه ریزی های جدید جامع و کاملی برای رفع مشکلات دانش آموزان در مدارس صورت گیرد و مسائل پرورشی در کنار مسائل آموزشی در اولویت قرار گیرد.

کامبیز سیمرغ؛ کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد به منظور نظارت بهتر از جمله ستاد پاسخگویی شکایات، ستاد ثبت‌نام، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی به موارد مهمی از جمله حفاظت دانش آموزان و برگزاری مانورهای پدافند غیر عامل در ماه آبان اشاره کرد.

در پایان مراسم صادق حسین جانی؛ کارشناس روابط عمومی و دهقانی؛ مسئول بسیج دانش آموزی در مورد پروژه مهر و هفته دفاع مقدس بیاناتی را ارائه کردند.

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار