معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد؛

خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه‌ها و پسماندها در کشور

تهران (پانا) - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که سالانه شیرابه‌ها و پسماندهای تولیدی در کشور 480 هزار میلیارد تومان به کشور خسارات وارد می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۰۵۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه‌ها و پسماندها در کشور

پیام جوهرچی در نشست خبری امروز معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی، پسماند به مواد جامع، مایع و گازی گفته می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم موثر از فعالیت انسانی است.

وی افزود: وقتی صحبت از پسماند می‌شود، تصور پسماندهایی است که سر کوچه‌ها گذاشته می‌شود درصورتی که پسماندهایی در کشور وجود دارد که خطرناک هستند. سالانه در کشور 32 میلیون تُن پسماند صنعتی و 8 میلیون تُن پسماند ویژه تولید می‌شود. خطرات محیط‌زیستی این پسماندها بیشتر است. پسماندها 5 بخش دارند، پسماندهای پزشکی، عادی، ویژه صنعتی، پسماندهای کشاورزی و نخاله‌های ساختمانی هستند.

جوهرچی ادامه داد: در دنیا دفع پسماند به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در کشور آمریکا 67 درصد پسماندها دفع می‌شود اما دفع اصول خود را دارد که باید کارآمد باشد. وقتی صحبت از دفع می‌شود، فقط خاک‌پاشی نیست. در کشور ما 75 درصد پسماندها به‌صورت خاکپاشی دفع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت پسماند باید ساختاری اصولی ایجاد شود، گفت: در کشور طی یکسال اخیر 13 کارگروه ملی برگزار شده است. درصورتی که از سال 83 تا سال 1400، 9 کارگروه برگزار شده است. هر وزارتخانه باید ساختار مدیریت پسماند داشته باشد. در حوزه ستادی قوی‌ترین تیمی که بین وزارتخانه‌ها وجود دارد در سازمان محیط زیست هستند که دفتر مدیریت پسماند ایجاد شده است هیچ وزارتخانه‌ای در حوزه ستادی این ساختار را ندارد. وزارت کشور که عاملیت پسماندهای عادی را دارد تازه می‌خواهد دفتر مدیریت پسماند ایجاد کند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در سال 96 ، 600 مرکز دفن داشتیم که اکنون 289 مرکز است. هیچ رصدی درباره نقل و انتقال پسماندهای خطرناک وجود نداشت که امروز همه رصد می‌شود. در عین حال آیین‌نامه کیسه‌های پلاستیک تدوین شده است و در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شد و در هیات دولت در شرف بررسی است و اگر ابلاغ شود مشکلات در بازه 5 ساله حل خواهد شد.

به گفته وی، سالانه 480 هزار میلیارد تومان خسارات در بخش تولید شیرابه‌های ناشی از پسماندهای تولید شده، به کشور تحمیل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار