بررسی روش‌های هدایت تحصیلی در گفت‌وگوی ‌پانا با عضو کمیسیون عمران مجلس:

آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی ‌از پتانسیل خانه‌های خلاق استفاده کند

دوره متوسطه دوم برای آشنایی با مشاغل دیر است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است برای آشنایی دانش‌آموزان با شغل‌های مختلف خانه‌های خلاق و نوآوری که معاونت فناوری ریاست‌جمهوری اجرایی کرده فرصت خوبی برای آموزش و پرورش جهت هدایت تحصیلی درست دانش‌آ‌موزان فراهم کرده است.

کد مطلب: ۱۳۰۴۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی ‌از پتانسیل خانه‌های خلاق استفاده کند

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده اقلیت (مسیحی ارامنه شمال کشور) در گفت‌وگو با پانا درباره روش آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف در موضوع هدایت تحصیلی اظهار کرد: «عموماً خانواده‌ها در دوره متوسطه دوم، دغدغه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان‌شان را دارند. در گذشته چنین بود که نزدیک به زمان انتخاب رشته دانش‌آموزان در مدرسه، تعدادی کارشناس و متخصص به مدارس دعوت می‌شدند و درباره رشته‌های مختلف توضیحاتی داده می‌شد تا با رشته‌ها و شغل‌های مختلف آشنا شوند.»

فرمول طرح کاد که در گذشته وجود داشت دیگر جواب نمی‌دهد

شاوردیان با اشاره به طرحی که در گذشته انجام می‌شد، اظهار کرد: «حدود دهه هفتاد هم همین دغدغه برای خانواده‌ها وجود داشت. البته در آن زمان برای کم‌کردن این دغدغه طرحی با عنوان «طرح کاد» اجرایی می‌شد که دانش‌آموز هفته‌ای یک روز به شغل و صنفی مراجعه می‌کرد و متناسب با رشته‌ای که داشت اعم از تجربی یا ریاضی به صنف مرتبط با آن مراجعه کرده و مشغول به کارآموزی می‌شد.»

دوره متوسطه دوم برای آشنایی با مشاغل دیر است

شاوردیان اظهار کرد:‌ «در آن زمان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای یا هنرستان کشاورزی که فعال بودند آموزش‌هایی داشتند اما در شرایط فعلی آن فرمول و جریان دیگر جواب نمی‌دهد. دانش‌آموزان تازه در دوره متوسطه دوم درباره رشته‌ها تحقیق می‌کنند تا انتخاب کنند و همین موضوع یک بلاتکلیفی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فشار اولیا وجود دارد زیرا اولیا مایل هستند خلأهایی که در زندگی داشتند را برای فرزندشان در نظر بگیرند و دانش‌آموز می‌ماند که تحت نظر اولیا باید جلو برود یا بر اساس علایق خودش. البته در مورد علاقه خودش باید گفت که آموزشی به وی نمی‌دهیم که رشته‌ای که انتخاب می‌کند چه مسیری برود تا به شغلی برسد. اگر هم بخواهد به حرف پدر و مادر جلو برود چون علاقه ندارد مدرک را می‌گیرد و کنار می‌گذارد.»

خانه‌های خلاق و نوآوری معاونت ریاست‌جمهوری یک فرصت است

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد:‌«اکنون معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه‌های خلاق را راه‌اندازی کرده است و در مجلس هم طرحی در این موضوع تعریف شده است. قانون جدید تعریف شده برای شرکت‌های خلاق تصویب شده است. این خانه‌های خلاق در بعضی از استان‌ها و در برخی شهرها با حمایت مرکز علمی فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است و سازمان‌های مردم‌نهاد در تأمین بودجه همکاری می‌کنند. در این مراکز دانش‌آموزان فرصت دارند با مشاغلی که می‌خواهند در آینده داشته باشند، آشنا شوند. اکنون برای کودکان هم مراکزی تعریف شده که بچه‌های کوچک در سنین ابتدایی به آنجا می‌روند اما در آنجا علاقه‌ای که برای سن مهدکودک یا ابتدایی باید ایجاد شود، انجام نمی‌شود و این مراکز بیشتر مرکزی برای کسب درآمد شده است.»

وی افزود: «بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای که بچه‌ها در خانه می‌توانستند انجام دهند اکنون به این نوع از مراکز رفته و انجام می‌دهند»

شاوردیان گفت: «خانه‌های خلاق که برای سنین نوجوانی است یا باغ‌های علم و فناوری یکی از راه‌حل‌هایی است که به آموزش و پرورش می‌تواند کمک کند اما باید توافقنامه‌ای میان آموزش و پرورش و معاونت فناوری ریاست جمهوری نوشته شود تا از این پتانسیل به‌خوبی استفاده شود.»

وی افزود: «در کشورهای همسایه مدارسی شبیه این مراکز وجود دارد که دانش‌آموزان بعد از دوران مدرسه به این مدارس خلاق رفته برحسب علاقه، مهارت‌های شغل مورد علاقه‌شان را آموزش می‌بینند و بعد از فارغ‌التحصیلی بدون رفتن به دانشگاه با گرفتن نامه از این مراکز خلاق به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند اما در اینجا جذب بازار کار را نداریم. ما می‌توانیم از چنین ایده‌هایی که در کشورهای دیگر هست بر اساس نیاز اقتصادی کشور و مهم‌تر از آن فرهنگ دینی کشورمان با بومی‌سازی استفاده کنیم و ایجاد اشتغال حرفه‌ای داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار