رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

توسعه کشت گلخانه‌ای در اولویت قرارداد

لزوم استفاده از دانش‌های جدید در کشاورزی / افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

تبریز(پانا) - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به لزوم استفاده از دانش‌های جدید در کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای را در اولویت دانسته و از افزایش ۱۴۰درصدی خرید گندم نسبت به مدت زمان سال مشابه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
توسعه کشت گلخانه‌ای در اولویت قرارداد

اکبر فتحی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: در یک سال گذشته، با توجه به تحول عظیم اصلاح نظام یارانه ای، بیشترین فشار آن بر بخش کشاورزی و علی الخصوص، پرورش دهندگان دام و طیور وارد شد.

وی ادامه داد: با وجود همه فشارهای ایجاد شده برای دامداران و مرغداران، عزیزان ما همچنان پای کار هستند و با وجود همه فشارها، برای تامین امنیت غذایی، تلاش می کنند. ما در ابتدای ایجاد این طرح، پیش بینی کرده بودیم که در اثر کاهش تقاضا برای مصرف، مقدار از موارد تولید شده، در دست فروشندگان بماند که با یک برنامه ریزی دقیق و خرید گوشت مرغ و گوسفند مازاد، این مشکل حل شد ولی با این حال، پرورش دهندگان مرغ مادر ما هنوز هم در فشار هستند و جوجه یک روزه را تامین می کنند. بنابراین تمام تلاش های دولت و وزارت جهاد کشاورزی این است که خسارت این افراد را جبران کنند.

وی افزود: همچنین تسهیلات سرمایه در گردش که برای جبران زیان واحدهای تولیدی لازم بود، اتفاق بی نظیری بود که بر خلاف فرآیندهای خاص بانکی، انجام شده و تا به امروز ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم به نحوی زیان های وارده ناشی از اجرای قانون جدید نظام یارانه ای به مرغداران، کشاورزان و دامداران را جبران کنیم و ما در این مسیر از همکاری بانک کشاورزی هم که با اعطای تسهیلات 600 میلیارد تومانی از تولیدکنندگان گوشت سفید و قرمز حمایت کرد، تشکر می کنیم.

این مقام مسئول در ادامه از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در 27 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

فتحی در ادامه بر لزوم استفاده از دانش های جدید کشاورزی در این صنعت تاکید کرد و افزود: باید ضریب نفود تکنولوژی های جدید کشاورزی را در استان افزایش دهیم و در این مسیر توسعه کشت گلخانه ای در اولویت است و خوشبختانه در توسعه کشت گلخانه ای جزو استان های اول کشور هستیم.

افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به طرح های برنامه تحولی بخش کشاورزی در سند بالا دستی افزود: یکی از محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی گندم است که در این زمینه حدود ۲۷۰ هزار تن خرید انجام شده که از این مقدار ۲۲۰ هزار تن به شرکت غله تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش یافته است.

فتحی افزود: امروز شاهد هستیم که میزان تولید گندم در کشور افزایش ۵۴ درصدی و در استان نیز ، ۱۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که جای خوشبختی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با گذشت زمان و کمبود آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت بیشتر شده است و کارشناسان جهاد کشاورزی آماده ارائه هر گونه مشورت برای باغداران و کشاورزان عزیز هستند.

فتحی تاکید کرد: ضرورت دارد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از کشت محصولات آب بر صرف نظر شده و به کشت محصولات اقتصادی و کم آب، روی آوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار