به‌مناسبت روز پزشک، شیما طبری نیاک در گفت‌و‌گو با پانا:

عشق و علاقه به رشته پزشکی مسیر بسیار طولانی و سخت را برایم هموار کرد

تهران (پانا) - اول شهریور که با عنوان روز پزشک در تقویم خودنمایی می‌کند می‌تواند تلنگری برای اندیشیدن به رشته سخت و در عین حال زیبا و پر از لطافت پزشکی و زحمات پزشکان باشد به‌همین مناسبت یک پزشک که از دانش‌آموزان موفق منطقه ۱۳ بوده از سختی‌ها و زیبایی‌های این رشته می‌گوید.

کد مطلب: ۱۳۰۳۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
عشق و علاقه به رشته پزشکی مسیر بسیار طولانی و سخت را برایم هموار کرد

روز پزشک روز قدردانی از زحمات پزشکان است. در همین راستا پانا با یکی از پزشکان که از دانش آموزان موفق منطقه ۱۳ بوده و در مدارس دولتی تحصیلاتش را گذرانده به گفت و گو پرداخته است.

شیما طبری نیاک؛ پزشک فارغ التحصیل از دانشگاه تهران، ضمن قدردانی از پدر و مادرش در گفت و گو با پانا گفت: پدر و مادرم در این مسیر پر چالش برای رسیدن به اهدافم همیشه با من همراه و همدل بودند. پدر و مادرم هر دو دانش آموز سابق همین منطقه بودند و در حال حاضر، مادرم، فیروزه طالبی؛ مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ۱۳ است این موضوع و تحصیل در مدارس این منطقه از افتخارات بنده هست. او موفقیتش را در این سالها مدیون درایت و صبوری خانواده و حمایت معلمان دوران مدرسه اش دانست.

شیما طبری نیاک؛ پزشک فارغ التحصیل از دانشگاه تهران، درباره مهم ترین نکته در پزشکی می گوید: پزشکی همان طور که همه اطلاع دارند یک مسیر طولانی و سخت دارد و نیازمند این است که عشق فوق العاده زیادی نسبت به آن در قلب انسان وجود داشته باشد و در غیر این صورت فرد توانایی اتمام این راه را ندارد. افرادی وجود داشتند که تغییر رشته دادند یا پس از اینکه به سختی درسشان را به اتمام رساندند، راه دیگری را برای کسب درآمد انتخاب کردند. تنها چیزی که می توانم به عنوان مهم ترین نکته در مورد رشته پزشکی به همه ی دانش آموزان بگویم عشق است.

طبری نیاک ضمن بیان اینکه بزرگ ترین دغدغه هر پزشک همیشه بیمارانش بودند می گوید: اینکه یک پزشک بتواند بهترین تشخیص و درمان را برای بیمارش انجام دهد و بعد از مدتی مشاهده کند که بیمار ش لهبودی حاصل کرده و همراهانش با شوقی فراوان تشکر می کنند به نظر من بسیار جذاب و دلپذیر است. من همیشه به عنوان یک پزشک این دغدغه را داشتم که تمام تمرکز و آموخته هایم را برای تشخیص و درمان بیماران ارائه دهم.

شیما طبری نیاک از تجربه خود از حضور در شرایط ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان ها به عنوان یک پزشک گفت: من در شیوع ویروس کرونا، یک سال در بخش عفونی بیمارستان بوعلی با شرایط بسیار مشقت بار، کشیک های ۴۸ تا ۷۲ ساعته را می ایستادم. در فصل تابستان با پوشش های کاملا ایزوله و گرمای هوا شرایط به شدت سخت می شد. من مانند فردی که ۲ سال در خط مقدم جبهه مبارزه کرده است، هیچ وقت خاطراتم را فراموش نمی کنم و برای دیگران تعریف خواهم کرد. او ادامه داد: پس از آنکه یک سال که در بخش کرونای عفونی بیمارستان بوعلی قرار داشتم، سرپرست یکی از مراکز بهداشت شرق در بخش کرونا شدم. اما اولین چیزی که بعد از خستگی خودم و ترسی که از ابتلای خانواده ام به کرونا از طریق من موجب نگرانی می شد، شرایط اسف بار بیمارانی بود که به شدت درگیر ویروس می شدند و بسیاری از کسانی که جانشان را از دست دادند.

شیما طبری نیاک، پزشک فارغ التحصیل از دانشگاه تهران در مورد دلیل موفقیت خود گفت: من ۱۲ سال تحصیلم را در منطقه ۱۳ گذراندم.‌ سه سال آخر دبیرستان را در مدرسه دولتی زهرای اطهر طی کردم. موفقیتی که در حال حاضر برای من پیش آمده، بخشی به دلیل عشق و تلاش فوق العاده فراوان من بود. من از دوم راهنمایی به دلیلی سنگین بودن مطالب درسی تقریبا نتوانستم در بسیاری از مهمانی های خانوادگی شرکت کنم و بسیار تلاش کردم. بخش دیگری از موفقیتم را هم مدیون معلمان و خانواده ام بابت ریزسنجی و انتخاب صحیح مدرسه و کادر آموزشی می دانم.

وی در ادامه از جذابیت های پزشکی می گوید: پزشکی با تمام سختی هایش از جمله بی خوابی ها و حجم کاری بالا جذابیت هایی نیز دارد. به نظر من اولین جذابیتی که پزشکی دارد این است که عزیزانم و اطرافیانم در ۹۹ درصد مواقع نیاز به مراجعه ی پزشک ندارند و توضیح تمام مسائل پزشکی شان با من است و به گفته ی خودشان دستان شفا بخشی دارم. دومین جذابیت، شان و شخصیت اجتماعی پزشک است. احترام و محبتی که مردم عزیز کشورم نسبت به یک پزشک دارند از نظر من به شدت جذاب است.

شیما طبری نیاک در آخر به دانش آموزانی که رویای رسیدن به پزشکی را دارند گفت: توصیه ی من به دانش آموزانی که هدف رسیدن به پزشکی را دارند این است که قبل از اینکه رشته تجربی را انتخاب کنند، کتاب زیست شناسی دوم و سوم دبیرستان را کمی مطالعه کنند و اگر دیدند به شدت علاقه مند هستند و می توانند از بسیاری از تفریحاتشان صرف نظر کنند، این راه را انتخاب کنند.‌ مطالعه کنید و بفهمید هدفتان چیست. اگر هدفتان درآمدزایی است اصلا توصیه نمی کنم وارد پزشکی شوید. چون مدت زمان تحصیل در پزشکی حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال است تا به صورت حرفه ای وارد محیط کارتان بشوید و درآمد کسب کنید.

وی در پایان در توصیه به دانش آموزان گفت: اگر به رشته پزشکی عشق و علاقه واقعی دارید وارد رشته تجربی شوید و در صورت انتخاب با پشتکار فراوان می توانید سختیها را پشت سر بگذارید و در آینده ای نه چندان دور پزشک حاذقی شوید.

دانش‌آموز خبرنگار : مهسا عزتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار