مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

استفاده از ظرفیت خیرین و موقوفات آموزش‌ و پرورش، راه اساسی برای بهبود وضعیت آموزشی است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، استفاده از ظرفیت خیرین و موقوفات حوزه آموزش‌وپرورش را یک‌ راه اساسی برای بهبود وضعیت آموزشی در سطح استان دانست و مدرسه‌سازی را با هدف عادی‌سازی آموزش و ایجاد تحول در آموزش و پرورش از مهمترین ارکان توسعه هر کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از ظرفیت خیرین و موقوفات آموزش‌ و پرورش، راه اساسی برای بهبود وضعیت آموزشی است

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن بیان اینکه آموزش‌وپرورش بستر مناسب ترویج فرهنگ دینی و اسلامی محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «کار خیر در جامعه و کشور ما از فرهنگی دیرینه برخوردار است و با جان مردمان ما عجین شده است. انسان‌هایی که کارهای خیر و همنوع‌دوستانه خود را به سمت و سوی حوزه آموزشی و قرآنی سوق می‌دهند حقیقتا بهترین راه را انتخاب کرده‌اند، چرا که نهادی چون آموزش و پرورش زمینه‌ساز اندیشه و تفکرات یک جامعه است؛ تعلیم و پرورش درست و باکیفیت سبب آموزش فرزندان این سرزمین می‌شود که در آینده موجب پیشرفت و شکوفایی ایران عزیزمان در عرصه‌های مختلف خواهد بود و افزون بر این خیرین هم در نزد خدا به سبب اعمال خیر خود و هم در محضر مردم ضمن تلاش برای آبادانی کشور خود مورد احترام هستند.»

وی با اشاره به اهمیت ساخت مدرسه در کشور اظهار کرد: «مدرسه سازی از مهمترین ارکان توسعه هر کشور است، اگر فضاهای آموزشی مناسبی برای فرزندان خود مهیا کنیم تا در کنار معلمان متعهد تربیت آینده‌سازان به‌خوبی صورت گیرد می‌توانیم به آینده کشور امیدوار شویم.»

کریمیان ادامه داد: «در دوره نوجوانی بیشتر به دنبال کسب نمره، موقعیت و شرایط بهتر هستیم، از همان دوران کودکی وقتی بازی‌های کودکانه را انجام می‌دهیم معمولاً در پی به دست آوردن هستیم و با هر به دست آوردن لذت می‌بریم و احساس سرشاری به ما دست می‌دهد و موفقیت را کاملاً لمس می‌کنیم در سنین جوانی با همان رویه بزرگ‌تر می‌شویم و هنگامی که در پست و مقام و سمتی قرار می‌گیریم، پله‌های موفقیت را طی می‌کنیم. این موفقیت‌ها زمانی به دست می‌آید که ما بهتر و بیشتر آن را کسب کنیم و این ما را شادکام و شادمان می‌کند.‌»

وی ادامه داد: «اما از این بالاتر یک مرحله‌‌ای است، که ما به یک درک، پختگی و فهمی می‌رسیم و شادکامی آن خیلی بیشتر از آن قبلی است. به عنوان مثال، وقتی شما گره از کار کسی باز می‌کنید با هدیه کردن مال‌تان برای کسی و برای افرادی بنایی را مهیا می‌کنید، با وقف مال و صرف انرژی به یک حس خوشحالی می‌رسید که صدها برابر شما را بیشتر از آن به دست آوردن به شادکامی و شادی می‌رساند.»

مدیرکل آموزش و پرودش شهر تهران در خصوص ویژگی اصلی خیرین گفت: «نباید چنین تصور شود که افراد خیر کسانی هستند که هیچ‌گونه مشکل و دغدغه شخصی نداشته یا اینکه سرمایه‌های کلانی در اختیار دارند و در اوج بی‌نیازی و رفاه به سایرین کمک می‌کنند. بلکه کاملا برعکس، خیرین کسانی هستند که در کنار زندگی شخصی، چالش‌ها، مشکلات و نیازهایشان، نسبت به چالش‌ها و مشکلات سایر افراد جامعه بی‌تفاوت نبوده و با گذشت و فداکاری سعی دارند به هر نحو ممکن از مشکلات همنوعان خود بکاهند و شرایطی را فراهم آورند که همه افراد جامعه با برخورداری از برابری اجتماعی و بدون محرومیت زندگی کنند. برای کمک کردن به دیگران نیاز به سرمایه‌های هنگفت مالی نیست. هر شهروند وظیفه‌شناس طبق مسئولیت‌های اجتماعی خویش وظایفی دارد که نیکوکاری از جمله مهمترین آن‌هاست. هر شهروند با هر میزان تمکن مالی قادر است به میزانی متناسب با توان مالی، به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کند.»

وی تصریح کرد: «شاید بتوان گفت در این عصر و دوره، مشارکت مردمی در امر آموزش دانش‌آموزان، به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور، از جمله مهمترین و اساسی‌ترین اقدامات خیرخواهانه‌ای است که مورد توجه نهادهای مردمی و خیرین قرار دارد. باید توجه داشت که چنانچه خیرین در امور آموزشی مشارکت نداشته باشند، نهادهای دولتی به تنهایی از عهده مدیریت و حل معضلات آموزشی برنخواهند آمد.»

مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه می‌بایست فرهنگ وقف و انفاق را در جامعه اشاعه دهیم، اظهار کرد: «ما باید این فرهنگ را اشاعه دهیم. من خوشحالم که امروز جمع بسیار محترم و ارزشمندی در جامعه خیرین در مجمع خیرین گرد هم آمدیم، که هم در این حوزه و هم در بحث کار فرهنگی و فرهنگسازی تلاش می‌کنند‌. این عزیزان شیوه‌ها و برنامه‌های مختلفی را نشر دادند تا کار خیر کردن را بین جامعه اسلامی ما نهادینه کنند‌. من به این بزرگواران هم تبریک می‌گویم، این کار فرهنگی، قطع به یقین دارای اتفاقات بسیار مبارکی است.»

وی با تاکید بر اینکه جوامع غربی با الهام‌گیری از فرهنگ غنی و قوی ما ایرانیان، کار وقف انجام می‌دهند، اذعان کرد: «در فرهنگ دینی و ایرانی ما وقف، صلح عمرا و خیلی از این موارد اهمیت به‌سزایی دارند که ما به اندازه بضاعت و شایستگی‌مان می‌توانیم با عنایت پروردگار در این عرصه گام‌های بلندی را برداریم. امروزه خیلی از جوامع غربی با الهام‌گیری از فرهنگ غنی و قوی ما ایرانیان و مسلمانان کار وقت انجام می‌دهند و عمده کار وقفی که انجام می‌دهند، در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی است. انشالله بتوانیم این موارد را تعمیم، اشاعه و گسترش دهیم و آن چیزی که امروز دولت درصدد رسیدن به آن است؛ یعنی مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، به یکی از حوزه‌های بروز و ظهور حضور مردم‌ و بخش خصوصی ‌در چنین فعالیت‌هایی تبدیل شود.»

کریمیان در پایان با اشاره به اینکه مشارکت مردمی در امور انسان دوستانه و خیرخواهانه یکی از نشانه های تحولات اجتماعی جامعه است، افزود: «در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان قرار داریم، بزرگ مردی که با عزم جانش بر قله ایستاد و رسیدن به این قله برای هر کسی امکان‌پذیر نیست. من بزرگوارانی را سراغ دارم که عضو مجموعه خیرین هستید و در مسیر تعالی برای رسیدن به آن قله هستند. هرچقدر آن چیزی که ما داریم ارزشمندتر باشد؛ وقف، هدیه‌کردن و تقدیم کردن آن بیشتر برای ما حس آرامش و شادکامی درونی را فراهم می‌کند. من به همه عزیزان به ویژه این زوجی که این افتخار و موهبت نصیبشان شد تا در خدمت به کودکان استثنایی ما قدمی بردارند. تبریک و تهنیت می‌گویم، شما قطعا جزو بندگان برگزیده خدا هستید که به خاطر این ویژگی‌هایی که خداوند به شما عنایت کرده توانستید در این مسیر گام موثری بردارید.»

دانش‌آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار