مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

واقفان به سمت موقوفه‌های آموزشی و پژوهشی تشویق شوند

بیش از ۸۰ درصد موقوفات استان زنجان دارای سند مالکیت هستند

زنجان (پانا) - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص موقوفات مربوط به حوزه آموزشی با توجه به کمبود مدرسه در شهر زنجان گفت یکی از درخواست‌های متولیان امر، تشویق مردم به سمت وقف‌های آموزشی و پژوهشی است.

کد مطلب: ۱۳۱۲۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
واقفان به سمت موقوفه‌های آموزشی و پژوهشی تشویق شوند

حجت‌الاسلام مختار کرمی امروز در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در تقسیم‌بندی ادارات کل استان‌ها در ردیف «ج» قرار دارد و شامل 3 اداره شهرستانی است و بیش از 2800 موقوفه در استان زنجان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده نیت‌های واقفان در استان زنجان با موضوع تعزیه‌داری امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) است، خاطرنشان کرد: درآمد موقوفات استان زنجان در سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان بود که رشد 103درصدی نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه سازمان اوقاف با وجود اینکه یک دستگاه فرهنگی نیست، اما در تمام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی استان، نقش ایفا می‌کند، تصریح کرد: در سال گذشته 5 رتبه برتر کشوری در مسابقات سراسری قرآن کریم نصیب استان زنجان شد، در حالی که عواید موقوفات قرآنی کمتر از 5 میلیون تومان است اما اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بیش از 500 میلیون تومان در این زمینه هزینه کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اهم اقدامات این اداره کل در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: اجرای ده‌ها طرح از جمله طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شاخص، طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم، طرح نشاط معنوی در فصل تابستان و برگزاری ده‌ها کلاس آموزشی و طرح مهر تحصیلی، شمیم خدمت، کارگاه‌های اشتغال زنان از جمله این اقدامت است.

وی افزود: برپایی 2 موکب توسط حسینیه اعظم و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در اربعین حسینی در سامرا و توزیع روزانه بیش از 20 هزار پُرس غذا و بیش از 20 هزار لیوان شربت و محوریت بودن بقاع و اماکن متبرکه به‌ویژه حسینیه اعظم زنجان در برنامه‌ها نیز بخش دیگری از اقدامات است.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اقدامات حوزه پشتیبانی و مدیرتی منابع ابراز کرد: جذب بیش از 8.5 میلیارد تومان برای تکمیل مصلای نماز جمعه زنجان و جذب 397 میلیون تومان برای ترمیم مساجد و تکایای استان نیز بخشی از اقدامات این حوزه است که البته با توجه به وجود 1457 مسجد، تکیه و حسینیه و... در استان زنجان، رقم خوبی تخصیص نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه 18 بقعه متبرکه، ترمیم و مرمت 41 موقوفه، ترمیم کارونسرا سنگی زنجان با بیش از 7 میلیارد تومان هزینه و تعیین تکلیف تالار احسان شهر قیدار نیز اهم اقدامات این حوزه است، به‌گونه‌ای که کاروانسرای سنگی زنجان از حالت قبلی خارج شده و به عنوان یک برند در استان مطرح است و هم‌اکنون 28 نفر در آن شاغل هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: یکی از مهمترین وظایف اداره امور اوقافی، حقوقی و ثبتی این اداره کل، حفاظت و صیانت از موقوفات، حفظ سند و تنظیم دعاوی حقوقی است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد موقوفات استان زنجان دارای سند مالکیت هستند، اظهار کرد: در سال گذشته برای بیش از 128 مورد از موقوفات، سند مالکیت اخذ شد و 1325 فقره پرونده حقوقی نیز برای موقوفات پیگیری شد.

حجت‌الاسلام کرمی در خصوص پروژه درختکاری زیتون در روستای ته‌دره شهرستان طارم بیان کرد: متاسفانه مسئولان در گذشته نسبت به این موضوع کمک نکردند که اگر کمک می‌کردند 50 نفر به‌صورت مستقیم و 300 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه اشتغال پیدا می‌کردند چرا که اقدامات اوقاف هم منجر به تولید و هم منجر به اشتغالزایی می‌شود و یکی از اقداماتی که پیگیری می‌کنیم، اشتغالزایی از طریق طرح‌های دانش‌بنیان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در خصوص مسائل پیش‌آمده نسبت به مالکیت زمین باغ هاشمی‌نژاد گفت: بخش‌هایی از شهر زنجان موقوفه است که این مورد در آنجا نیز وجود دارد اما طرح مهم استانی به نام پارک شهید هاشمی‌نژاد اجرا می‌شود که اوقاف نیز نه تنها مانع اجرای طرح نمی‌شود بلکه قطعا به اجرای آن نیز کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که بنیاد مستضعفان یا اداره کل اوقاف و امور خیریه، حقوقی نسبت به زمین مذکور داشته باشند در فضای مسالمت‌آمیز پیگیری می‌کنیم و اختلافات موجود باید حل شود اما مانع اجرای طرح نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام کرمی افزود: حقوق موقوفات را بدون جنجال می‌گیریم و خسارت دریافتی نیز در محل نیّت واقف، هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در خصوص موقوفات مربوط به حوزه آموزشی با توجه به کمبود مدرسه در شهر زنجان گفت: یکی از درخواست‌های متولیان امر، تشویق مردم به سمت وقف‌های آموزشی و پژوهشی است البته وقف‌هایی برای حمایت از دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب داریم که نمونه آن مهر تحصیلی است که مربوط به تامین لوازم تحصیلی برای دانش‌آموزان است.

وی افزود: بخشی از موقوفات حاج شفیع ابریشمی نیز مروبط به ساخت مدرسه در روستاها است که اگر مدرسه‌ای در روستاهای مروبطه ساخته شود، درآمد موقوفات جهت تعمیرات آن مدارس استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار