کوهرنگ سرزمین آب‌ها، دهمین روز بی‌آبی را سپری می‌کند

کوهرنگ (پانا) - شهرستان کوهرنگ که اکثرا،آن را با منابع آبی فراوانش می‌شناسند و به آن لقب سرزمین چهارفصل و آب‌های شیرین را داده‌اند، چند روزی است که به دلیل نبود آب شرب حال و روز خوبی ندارد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
کوهرنگ سرزمین آب‌ها، دهمین روز بی‌آبی را سپری می‌کند

از زمان اعلام خبر گل آلود شدن چشمه کوهرنگ، ١٠ روز گذشته است، اما همچنان آب این چشمه در مدار آبرسانی قرار نگرفته و مردم شهرستان کوهرنگ، آب شرب برای مصرف ندارند.

چشمه کوهرنگ که از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد؛ بخش عمده ای از آب مصرفی استان چهارمحال و بختیاری را تامین می کند و می توان گفت که جان مردم استان به جریان آب این چشمه گره خورده است، اما اکنون نفس های خود چشمه کوهرنگ هم به شماره افتاده است.

آب این چشمه در زمستان گذشته به دلیل انتقال آب خشک شد و این بار در فصل تابستان دچار آلودگی و کدورت شده است که مسئولان مربوطه، علت آن را سیلاب های اخیر می دانند.

ماجرای گل آلود شدن آب چشمه کوهرنگ به ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ برمی گردد. در ۱۸ مرداد ماه به دلیل وقوع سیلاب در مناطق کوهستانی زردکوه، چشمه کوهرنگ به طور کامل گل آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و مردم شهرستان و استان را با مشکل نبود آب شرب مواجه کرد. از این موضوع تاکنون ۱۰ روز می گذرد و این معضل هنوز برطرف نشده است.

پس از گذشت شش روز از این ماجرا، وزیر نیرو برای پیگیری و بررسی این موضوع وارد استان شد و به همراه مسئولان استانی از وضعیت چشمه کوهرنگ بازدید کرد. چند تانکر آبرسانی را از استان های همجوار جهت تامین آب شرب به مناطق مختلف استان ارسال کردند و چندین چاه آب را نیز وقف این کار کردند، اما این راهکارها هم نتوانست مشکل نبود آب را پوشش دهد. به تصفیه خانه ها روی آوردند و آب چشمه را وارد دستگاه های تصفیه آب کردند اما بنا بر گفته مسئولان کدورت و گل آلودی آب به قدری بالا بود که دستگاه ها هم از پس تصفیه آن بر نیامدند و درنتیجه، گره بی آبی مردم استان هنوز باز نشده است.

قطعی ۱۰ روزه آب، مردم را نسبت به این موضوع معترض کرده است. یکی از مردم روستای دره بید شهرستان در خصوص وضعیت قطعی آب چند روز اخیر در این روستا به پانا می گوید: «۱۰ روز است که مردم شهرستان کوهرنگ به طور کامل در وضعیت بی آبی به سر می برند. مردم اینجا همگی کشاورز و دامدار و باغدار هستند. از اول صبح تا غروب سر زمین های کشاورزی کار می کنند. اکنون که آب شرب نداریم تا کی باید هر روز با وجود کار زیاد، قمقمه به دست به سمت چشمه های آب برویم و برای مصرف شرب، شستشو، پخت و پز و ... آب بیاوریم؟ مردم شهرهای استان که در نزدیکی خود چشمه ندارند تا کی باید منتظر تانکرهای آب باشند؟ این مشکل آن هم در فصل تابستان با این هوای گرم بسیار سخت و غیرقابل تحمل است. مردم هم دیگر از این وضعیت خسته شده اند.»

یکی دیگر از دامداران این روستا عنوان کرد: اوایل اعلام کردند که درصد زیادی از میزان گل آلودی آب چشمه کوهرنگ برطرف شد. پس از آن مجددا گفتند که وضعیت چشمه کوهرنگ دوباره بحرانی شده و هنوز وضعیت بی آبی سرجای خودش است. این مشکل در کنار مشکلات دیگر همچون مشکلات اقتصادی و ...،فشار مضاعف به مردم وارد می کند. ما از مسئولان تقاضا داریم که برای این مشکل تدبیری بیاندیشند و راهکاری ارائه دهند که نتیجه بدهد و مردم هم از این وضعیت نجات پیدا کنند.

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار