سیدمحمدکاظم حجازی اعلام کرد؛

پیگیری رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری به‌صورت ویژه در آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش‌وپرورش از پیگیری رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب به‌صورت ویژه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری به‌صورت ویژه در آموزش‌وپرورش

سید محمدکاظم حجازی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در دیدارهای متعددی که در سنوات گذشته با جامعه فرهنگیان داشتند، در هر یک از این نشست‌ها و جلسات، فرمایشاتی در جهت ارتقای آموزش‌وپرورش فرموده‌اند، لذا پس از رهنمودها و بیانات ایشان که در دیدار با معلمان و در هفته گرامیداشت مقام معلم در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، تصمیم گرفتیم به‌صورت فنی و تخصصی این فرمایشات را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس، برنامه و الگویی تدوین شد که امکان پیگیری و رصد مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری فراهم شود و بتوانیم در حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش هر یک از فعالیت‌ها را به‌صورت پروژه‌هایی تعریف کنیم تا بتوانیم مراحل اجرای پروژه در سطوح مختلف را ارزیابی کرده و بر همین اساس موانع را رفع و زمینه‌های اجرای فرمایشات را فراهم کنیم.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مسئول پیگیری فرامین، رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزش‌وپرورش گفت: در حال حاضر کارگروهی به ریاست وزیر آموزش‌وپرورش تشکیل ‌شده است تا در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، پروژه‌هایی که به هریک از حوزه‌ها ابلاغ ‌شده است را رصد کرده و از پیشرفت آن‌ها اطمینان یابد. لذا مدل علمی پژوهشی جهت نحوه تعریف پروژه برای همه حوزه ها با مشارکت خود حوزه‌ها تعریف شد.

حجازی در تشریح برنامه‌ای که برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه دارای دسته‌بندی‌هایی کلانی است که هریک از این دسته‌بندی‌های کلان به دسته‌بندی‌های خرد تقسیم می‌شوند و براساس تقسیم‌بندی‌های خرد، پروژه‌هایی به‌صورت خود اقدامی توسط حوزه‌های ستادی تعریف خواهد شد. در ادامه نیز دسته‌بندی پروژه‌ها و نسبت‌سازی با اسناد بالادستی صورت گیرد و درنهایت پروژه‌ها به‌صورت دوره‌ای بررسی خواهد شد.

وی در تشریح دسته‌بندی‌های کلان این برنامه‌ریزی اظهار کرد: دسته‌بندی‌های کلان شامل؛ سیاست‌گذاری، معلم، محیط و فضا، محتوا و دانش‌آموز است. در حوزه سیاست‌گذاری؛ مدیریت منابع، مسائل فرهنگی، نیروی انسانی، نگاه فراجناحی، شورای عالی آموزش‌وپرورش، مسئله تمدن‌سازی و اسناد بالادستی به‌عنوان دسته‌بندی‌های خرد مدنظر قرارگرفته است.

حجازی در ادامه بیان کرد: در دسته‌بندی معلم؛ موضوع تکریم معلم، تربیت‌معلم از سوی دانشگاه فرهنگیان و تحول بر اساس محوریت معلم به‌عنوان دسته‌بندی‌های خرد لحاظ می‌شود. در دسته‌بندی محیط و فضا؛ بومی‌سازی ساخت‌وسازهای مدارس براساس معماری ایرانی اسلامی، عدالت و بحث سرمایه محور بودن مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در دسته‌بندی محتوا؛ پرداختن به هویت دینی و ملی، بصیرت افزایی، مهارت محور بودن آموزش‌ها و جهاد تبیین در اولویت قرارگرفته است. بر اساس دسته‌بندی‌های خرد، هر یک از حوزه‌های ستادی با توجه به فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در سال جاری و سال‌های قبل داشتند، باید یک خود اقدامی در دستور کار باشد و این اقدامات به ترتیب پروژه‌ها، در جلسه ستادی قرارگاه مطرح و ارائه می‌شود و در صورت همکاری و مشارکت سایر حوزه‌ها در یک پروژه با تصویب این کارگروه تعیین خواهد شد.

وی گفت: حوزه‌های ستادی در طول یک ماه باید پروژه‌های خود را ارائه دهند که در گام اول، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید به ارائه گزارش در حوزه کتاب‌های درسی بپردازد.

حجازی با بیان اینکه جلسات این گروه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برگزار شده است، اظهار کرد: از آغاز مهرماه به صورت دو هفته یکبار یا نهایتاً ماهی یکبار هر حوزه دعوت شوند و برنامه‌های اجرایی خود را در آن جلسه ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برای هریک از حوزه ها یک جلسه تشکیل شده است، اظهار کرد: جلسات متعددی با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شده است و تا لحاظ فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد علم نافع مورد بررسی و حذفیات کتاب های درسی مشخص شود.

حجازی با تشریح نحوه پیگیری گزارشات اظهار کرد: ابتدا بر اساس این مدلی که ارائه شده باید هر فعالیت به یک پروژه تبدیل شود تا فعالیت قابلیت بررسی پیدا کند و پس از بررسی کمی و کیفی آن و امکان پذیر بودن آن مبنا مورد ارزیابی قرار می گیرد و پس از آن ارزشیابی پروژه مطرح می‌شود که آن بازخوردی که از فعالیت ها گرفته می شود قابلیت تحلیل و بررسی داشته باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از محورها بحث محتوای کتاب های درسی است که هویت دینی و ملی و مهارت محور بودن این کتاب هاست و سازمان پژوهش تکلیف پیدا کرده است تا این ماموریت را به سرانجام برساند.

وی افزود: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر اجرایی شدن سند تحول و اسناد بالادستی آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بسیاری داشته‌اند و یکی از محورهای فعالیت‌های کار این مجموعه، اجرایی شدن این دو سند است.

حجازی با بیان اینکه بخشی از مطالبات رهبری در حوزه‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، معاونت پرورشی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، روابط عمومی، شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه و تربیت بدنی و سلامت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که مطالبات رهبر معظم انقلاب را به طور پیوسته از این حوزه‌ها مطالبه می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار