در گفت‌وگو با پانا:

صدیقه احمدی: بسیاری از هنرمندان برجسته تجسمی فعالیت خود را از جشنواره‌های دانش‌آموزی آغاز کردند

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان متناسب با آخرین تحولات هنری و نیازهای جوانان به‌روز شده است

تهران (پانا) - عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌گوید متناسب‌بودن این دوره از جشنواره با آخرین نیازهای هنری جوانان و تحولات روز جامعه و هنر ایران را اتفاقی مثبت می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
صدیقه احمدی: بسیاری از هنرمندان برجسته تجسمی فعالیت خود را از جشنواره‌های دانش‌آموزی آغاز کردند

صدیقه احمدی هنرمند نگارگر و عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، در گفت‌وگو با پانا ‌متناسب بودن این دوره از جشنواره با آخرین نیازهای هنری جوانان و تحولات روز جامعه و هنر ایران را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در این دوره از جشنواره با توجه به اینکه قرار است پس از برگزاری کارگاه‌های چندروزه، همچنان روند تعامل میان هنرمندان جوان و اساتید برقرار باشد، دوره متفاوتی را شاهد خواهیم بود. ازنظر من، این مهم‌ترین ویژگی و تفاوت جشنواره بیست و نهم نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره است.»

وی ادامه داد: «این تعامل، مبتنی بر این است که نمایشگاهی از آثار هنرمندان جوان در آذرماه سال جاری برگزار شود و این برای اولین بار است که پس از پایان جشنواره، ارتباط هنرجو با جشنواره قطع نشده و امتداد می‌یابد تا چهره اثرگذارتری از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به نمایش گذاشته شود.»

عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران توضیح داد: «این تعامل، اثرات مثبت‌تری را نسبت به ادوار گذشته به دنبال خواهد داشت؛ چراکه هنرجو خودش را به ایام برگزاری کارگاه محدود نمی‌کند و به‌منظور ارتقای هرچه بیشتر سطح کیفی اثر خود می‌تواند تلاش بیشتری انجام دهد. از طرف دیگر، امکان ارتباط مجازی استاد و هنرجو یکی دیگر از ظرفیت‌های مهمی است که در این دوره از جشنواره در نظر گرفته‌شده است که در کنار تجربه حضوری کارگاه‌ها، می‌تواند دستاورد قابل‌توجهی را رقم بزند.»

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در هر دوره تغییرات قابل‌توجهی را نسبت به دوره قبل شاهد باشیم یا خیر، گفت: «ازنظر من هر جشنواره‌ای می‌تواند نقاط قوت و ضعفی داشته باشد. ما می‌توانیم در هر دوره نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم تا بتوانیم در پایان دوره نتایج مثبت‌تری را شاهد باشیم. البته ممکن است تغییرات متوالی هر دوره، هزینه و زمان بیشتری را بطلبند و چه‌بسا به بروز تنش‌هایی منجر شوند که خود ممکن است ضعف قلمداد شوند. پس باید به این نکته توجه داشت که ممکن است هر تغییری لزوماً مثبت نباشد؛ بنابراین بهتر است در هر دوره تنها تغییراتی را اعمال کنیم که برطرف‌کننده ضعف‌های پیشین باشند.»

این هنرمند نگارگر، تأثیر برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را در شکل‌گیری آینده هنرمندان جوان مثبت ارزیابی و بیان کرد: «چنین جشنواره‌هایی تأثیرات بسیار مثبت و مؤثری را بر آینده جوانان به‌جا می‌گذارند. تعامل و رقابت هنرجویان در این جشنواره‌ها باعث می‌شود که کیفیت و کمیت آثار آن‌ها به‌مراتب افزایش پیدا کند و هنرجویان با اندیشه‌های نو و فن‌های کاربردی بیشتری آشنا شوند‌. آن‌ها همچنین قادر خواهند بود از طریق راهنمایی و همراهی اساتید و تعامل با یکدیگر، کیفیت آثارشان را ارتقا بخشند و از سوی دیگر، افزایش کمیت آثار خلق‌شده نیز می‌تواند جریان مثبتی را در کارهای هنرجویان ایجاد کند که ازنظر من در آینده آن‌ها تاثیرگذار است. هنرجویان نوپا و جوان می‌توانند کار خود را با حضور در همین جشنواره‌های هنری آغاز کنند و در مسیر صحیحی قدم بگذارند. بدون شک بسیاری از این هنرجویان جوانان می‌توانند در زمره اساتید برجسته هنر آینده ایران باشند.»

صدیقه احمدی که پیش‌ازاین به‌عنوان استاد کارگاه‌های نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران سابقه حضور در این رویداد هنری را داشته است، در بخش دیگری از سخنان خود میزان توفیق جشنواره در تحقق استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و نوجوان را مورد ارزیابی قرارداد و دراین‌باره گفت: «استمرار جشنواره، تجمیع امکانات مناسب و به‌روز بودن سرفصل‌ها و تجارب در کنار تلاش و ارتباط راحت‌تر اساتید و هنرجویان، امکان بازاریابی مناسب و استعدادیابی هنری را نسبت به گذشته آسان‌تر می‌کند. به نظر من باید از این امکان به نحو احسن در جشنواره بیست و نهم بهره برد. همچنین در فضای مجازی نیز امکانات بسیار بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته فراهم‌شده است. تجمیع ظرفیت‌ برگزاری حضوری و مجازی جشنواره و قرار گرفتن این دو ظرفیت در کنار یکدیگر، باعث می‌شود که همکاری عمیق و مؤثرتری میان هنرجویان و اساتید برقرار شود.‌ این اتفاق می‌تواند در بهبود آینده و توسعه بازار کاری هنرجویان نیز اثرگذار باشد.»

احمدی در بخش پایانی سخنان خود، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را طی بیست‌وهشت دوره گذشته، اتفاقی جریان‌ساز و اثرگذار ارزیابی و خاطرنشان کرد: «به اعتقاد من جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، از آغاز تاکنون جشنوار‌ه‌ای مفید و اثرگذار بوده است و بسیاری از اساتید فعلی که در همین جشنواره و جشنواره‌های هنری دیگر حضور دارند، فعالیت خود را از جشنواره‌های دانش‌آموزی و جوان شروع کرده‌اند. حتی بخش قابل‌توجهی از این اساتید، برگزیدگان دوره‌های قبلی همین جشنواره هستند. به نظرم نخستین فصل جدی فعالیت‌‌های هنری هنرجویان جوان با حضور در همین جشنواره‌ها رقم می‌خورد که در نوع خود اتفاق بسیار مطلوب و قابل‌توجهی است و باید بیش‌ازپیش به آن بهاداده شود. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یکی از پرشورترین جشنواره‌هایی است که در سطح هنرهای تجسمی کشور برگزار می‌شود. بدون شک این جشنواره بستر مناسبی برای ظهور هنرمندان جوان و مستعد است و در آینده کاری آن‌ها تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.»

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران باهدف رقابت در عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای توان تخصصی هنرجویان و معرفی استعدادهای جوان هنری، شهریورماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار