حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی در نشست خبری دومین سوگواره ملت امام حسین

مساله امام حسین یک حرکت مردمی بوده و باید همین گونه ادامه پیدا کند

تهران (پانا) - حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی دبیرکل دومین سوگواره ملت امام حسین می‌گوید به این رویداد نگاه حاکمیتی وجود ندارد زیرا مساله امام حسین یک حرکت مردمی بوده و باید همین گونه ادامه پیدا کند.

کد مطلب: ۱۲۹۷۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مساله امام حسین یک حرکت مردمی بوده و باید همین گونه ادامه پیدا کند

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملت امام حسین گفت: پیش از این در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی متعددی در فضای فرهنگی کشور به بهانه ماه محرم صورت می‌گرفت که اسامی مختلفی مثل رویداد و سوگواره داشتند. از چند سال قبل ما در دفتر تبلیغات با دوستان عزیزمان در وزارت ارشاد و رادیو معارف و دیگر بخش‌ها وارد تعامل شدیم و از آنها خواستیم که مجموعه اینها را در یک رویداد جمع کنیم تا بتواند اتفاق خوبی باشد. در سال ۹۹ اتفاقاتی در ابتدا رخ داد اما در سال ۱۴۰۰ این رویداد را برگزار کردیم و مجموعا به نظرم کار خوبی بود و به طور کل چنین فعالیت‌های هم‌افزا می‌تواند بسیار مفید و خوب باشد.

وی با اشاره به این مطلب که در سال جدید ادامه آن جریان سوگواره برگزار خواهد شد، اظهار کرد: پایه‌های اصلی این سوگواره را وزارت ارشاد، رادیو معرف و اداره کل ارشاد تشکیل داده‌اند و امسال هم مثل پارسال شبکه ولایت، مرکز پخش آستان قدس رضوی و دیگر بخش‌ها را داریم و امیدواریم این جریان‌سازی اتفاق بیافتد.

شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: در سال جدید بخش‌های تخصصی سوگواره گسترده‌تر و عمیق‌تر شده‌اند و داوری‌شان تخصصی‌تر شده است. داوران این بخش افراد معتبری هستند و در نشست دیگر توضیح داده می‌شود. در کنار جریان سوگواره اتفاقات دیگری مثل مجموعه کارگاه‌های کنشگری در فضای مجازی برای اثربخشی بیشتری در بخش‌های دیگر خواهیم داشت.

وی افزود: بخش‌های اصلی این رویداد به بخش متون ادبی، گرافیک، کنش‌گری عاشورایی، رسانه‌های تصویری، صوت و رادیو و رسانه‌های خبری تقسیم می‌شود. برای اختتامیه در هر بخش یک برگزیده داریم که فکر میکنم حدود اسفند ماه این اختتامیه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا آخر ماه صفر خواهد بود.

شیخ الاسلامی اضافه کرد: سال گذشته به لحاظ کمی استقبال خوبی صورت گرفت و‌ از طرفی کیفبت آثار هم خوب بود. این سوگواره باید در زندگی مردم جریانی دنبال کند و هر چند که نام سیدالشهدا با شهادت عجین است اما آنچه که می‌بینیم وجود تاثیرگذار امام حسین است. مساله پرداخت به امام حسین یک جریان مردمی بوده و ما نمی‌خواهیم این به یک‌ موضوع صرفا حاکمیتی تبدیل شود. این یک حرکت مردمی بوده و باید مردمی باقی بماند و بر همین اساس یکی از موضوع‌های ما همین تکیه‌های حسینی و هیات‌های خانگی و تربیت حسینی است.

دبیرکل سوگواره ملت امام حسین در ادامه سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگر مساله هم‌زمانی مسئولیت اجتماعی و انسجام اجتماعی است. ما گاهی مواقع طوری رفتار می‌کنیم که انسجام و همدلی‌مان بهم می‌خورد و این در حالی است که مسئولیت اجتماعی باید اتحاد اجتماعی را بیشتر کند. مساله امام حسین یک مسئله فراقشری و فرا فرهنگی است و نباید به یک قشر محدود شود پس محور دوم مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی است.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم به قیام امام حسین توجه امروزی داشته باشیم جهاد تبیین است. ثمره تبیین پذیرش نیست، تفکر است و محور سوم ما هنر تبیین و غیرت حسینی است. این سه محور مسائل اولویت‌دار این رویداد است اما دیگر مضامین مربوط هم مورد داوری قرار خواهد گرفت.

شیخ الاسلامی یادآور شد: ثمره جهاد تبین پذیرش نیست بلکه تفکر است.

وی با اشاره به این مطلب که شاید خروجی این رویداد در فضای تبلیغی مجازی دیده نشود، گفت: ما در فضای کادرسازی دچار مشکل هستیم البته کنش گری فضای مجازی یک امر کلی است .

وی اضافه کرد: توسعه جشنواره به استانها کار دیگری بود که در این رویداد انجام داده‌ایم و داوری و بخش‌های مختلف این سوگواره در استانهای مختلف برگزار می‌شود.

شیخ الاسلامی ادامه داد: گردهمایی فعالان عاشورایی و اربعین را به صورت مقدماتی را در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی خواهیم داشت و در ادامه این اتفاق به صورت شکل‌گیری موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: کسانی کهد درباره دین در کشور مجازی فعالیت می‌کنند در این جامعه یک افلیت هستند البته این اقلیا از لحاظ تعداد است نه تفکر و این تعداد با افراد شناخته شده همچون سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها قابل قیاس نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار